Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är iPhone 12 en försmak på framtidens iPhone-modeller?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

iPhone 12 har nu äntligen visats upp och MagSafe har hittat in i iPhone, men frågan är vad det egentligen betyder?

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-10-15 20:56

Att ta bort den fysiska anslutningen skulle kunna göra det svårare hacka in sig i telefonen. Men jag föredrar att ladda med kabel och koppla in till förstärkare eller hörlurar (som jag inte behöver ladda) med kabel.

Apple Watch fungerar ju uppenbarligen utan fysisk anslutning. Ingen klagar på den.

Med helt portlöst blir det svårt med snabbladdning typ Quick Charge 5.0 och liknande. Trådlöst kan funka i och för sig, men problematiskt med ett tjockare plånboksfodral. Jag vill nog själv välja och inte tvingas till Qi laddning. Sen vid ev, service och reparationer så brukar de använda porten för att sätta in ny mjukvara. Så det måste lösas på nåt sätt också.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-10-16 07:41

Men så har vi då den stora frågan: (enligtt mig) -Varför i hela friden vill jag ha en port i min iPhone?

Efter att ha levt ett år med trasig och glappande Lightningkontakt på min 7:a så är svaret: det finns inget.

Ja det finns många saker jag vill göra med porten, koppla in tillbehör, ladda, osv. Men löses dessa med teknik så att upplevelsen än den via sladden blir bättre så väljer jag ju självklart bort sladden.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2020-10-16 09:29

Jag är inte så insatt rent tekniskt vad det gäller trådlös laddning, så jag måste fråga.
Kommer nya 12 serien kunna laddas i 15w enbart med magsafe laddare och 7.5w med valfri qi-laddare som inte är magsafe?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-16 10:03
Ursprungligen av Hoya:

Jag är inte så insatt rent tekniskt vad det gäller trådlös laddning, så jag måste fråga.
Kommer nya 12 serien kunna laddas i 15w enbart med magsafe laddare och 7.5w med valfri qi-laddare som inte är magsafe?

Het korrekt.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-10-16 10:14

Då har Apple hittat på en ny egen laddstandard. Det ingår möjlighet till högre effekt än 15w i Qi-standarden och andra tillverkare har haft det sedan tidigare.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-10-24 00:09
Ursprungligen av reboot81:

Men så har vi då den stora frågan: (enligtt mig) -Varför i hela friden vill jag ha en port i min iPhone?

Efter att ha levt ett år med trasig och glappande Lightningkontakt på min 7:a så är svaret: det finns inget.

Ja det finns många saker jag vill göra med porten, koppla in tillbehör, ladda, osv. Men löses dessa med teknik så att upplevelsen än den via sladden blir bättre så väljer jag ju självklart bort sladden.

Felet är Lightning. USB-C som jag använt på MacBook Pro och Surface Book är hur stabilt som helst.

Lightningkablar med trasiga kontaker har vi slängt i massor i hemmet (vi kör all med iPhone). USB-C har jag aldrig behövt kassera en enda.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-10-24 06:16
Ursprungligen av omartint:

Felet är Lightning. USB-C som jag använt på MacBook Pro och Surface Book är hur stabilt som helst.

Jag håller inte med. MacBook Pro 2016, har usla USB-C portar, det klickar inte till ordentligt när kabeln trycks in, det plingar konstant från laddsignalen om man inte sitter helt still och knappar försiktigt på tangentbordet. Alla fyra portar är slappa, från leverans.

Senast redigerat 2020-10-24 08:57
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-10-24 12:41

Jag har inte slängt en enda Lightningkabel (trots att vi är 6 i familjen med iPhones/iPads).

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-10-24 17:09

Har som sagt slängt massor. Inklusive Apple, Kjell & Co, Belkin, mflr.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-10-24 17:48
Ursprungligen av omartint:

Har som sagt slängt massor. Inklusive Apple, Kjell & Co, Belkin, mflr.

Slängt 5 Lightning sedan i somras. Apple, Ikea.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-24 22:26

Har inte slängt en enda sedan Lightning kom på iPhone.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-10-25 05:31

Slängt pga dåliga kontakter eller dålig kabel?

Lightning: Kontakten är robust och pålitlig. Kabeln är tunn och känslig, kan lättare brytas sönder.
USB-C: Kontakten är inte lika robust och pålitlig, känslig för slitage. Kabeln är tjockare och därmed mer robust.

Lösning: Fixa en robust kontakt som påminner lite om Lightning och samma kabel som USB-C. Då får vi en lösning som är robust, pålitlig, slitagetålig och har lång livslängd.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-10-25 10:13

Det finns ju Lightningkablar med bättre kabel....

Finns fina Lightning kablar som är flätade:
https://fyndiq.se/produkt/ios-3a-kabel-laddsl...

Så inget stort problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-25 12:12

Ingen aning om vad ni gör med era kablar, verkar ju använda dem som hopprep, fästband på släp eller nåt. Förstår inte hur ni kan avverka dem på löpande band.

Ursprungligen av reboot81:

trasig och glappande Lightningkontakt på min 7:a

Har du rensat den på fickludd?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-10-26 10:20
Ursprungligen av kenjon:

Slängt pga dåliga kontakter eller dålig kabel?

Det är olika. Ibland har de gått av så att själva "bladet" knäckts och fastnat i iPad eller telefon (vilket alltid är nervöst om man skall lyckas få ut den från kontakten i prylen). Andra gånger så har sjäva kontakten på kabeln gått sönder.

Här är ett exempel på en kabel som gick sönder för dottern i så sent som i förra veckan:

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-10-26 10:21
Ursprungligen av kenjon:

Det finns ju Lightningkablar med bättre kabel....

Kört mest med Apple original.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-10-26 10:25
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Har du rensat den på fickludd?

Bra tips! Har hjälpt mig ett par gånger.

Upplever att Lightning även är mycket känsligare för ludd/damm än USB-C (aldrig behövt rensa de).

Magsafe laddaren verkar bli rätt varm av vad jag har läst. Kan bli runda märken i fodral pga det. Men jag undrar hur det blir med repor och sånt om man laddar utan fodral? Magneterna är rätt starka vad jag förstår och den nya keramiska ytan på iPhone 12 verkar robust mot tapp och sånt, men rätt känslig för repor.

Man får se med tiden antar jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-28 20:19
Ursprungligen av johnh3:

Magsafe laddaren verkar bli rätt varm av vad jag har läst. Kan bli runda märken i fodral pga det. Men jag undrar hur det blir med repor och sånt om man laddar utan fodral? Magneterna är rätt starka vad jag förstår och den nya keramiska ytan på iPhone 12 verkar robust mot tapp och sånt, men rätt känslig för repor.

Man får se med tiden antar jag.

Men sitter den verkligen på baksidan också?

Ursprungligen av zinned:

Men sitter den verkligen på baksidan också?

Ja det är kanske bara på framsidan.

1
Bevaka tråden