Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja i7 eller i9 till ny Imac?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-10-07 16:10

Börjar bli dags att byta ut gamla iMac'en och jag är lite fundersam över ifall i9'an i årets modell är värd pengarna. Är det någon här som har läst några vettiga tester eller kanske rent av har egna erfarenheter?

---
Rubrik förtydligad. /Moderator

Senast redigerat 2020-10-07 16:53
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-10-09 09:50

Ingen som har nå't här?

Beror ju helt på vad den skall användas till. Piskar du din befintliga burk till max redan nu med videoredigering, renderingar, eller vad det nu kan vara så köp i9 för allt i världen. Måste man prioritera ligger ju annars SSD och mer RAM före i kön.

Sedan brukar ju generellt andra prylar vara högre specade om man slår på stort och beställer bättre CPU - bättre grafikkort, större lagring, mer RAM eller vad det nu kan vara.

Om man från början maxar det som inte går att uppgradera i efterhand gråter man bara en gång...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-10-09 10:38

Sant, men just när det gäller CPU (i det här fallet) verkar i7'an vara rätt lovordad. När det gäller i9'an har jag inte hört/läst någonting alls, så frågan är om den ger så mycket mera valuta för pengarna?

Ursprungligen av lensv:

Sant, men just när det gäller CPU (i det här fallet) verkar i7'an vara rätt lovordad. När det gäller i9'an har jag inte hört/läst någonting alls, så frågan är om den ger så mycket mera valuta för pengarna?

Enligt Geekbench (Mactracker) presterar i9 obetydligt bättre i single core och 14 procent bättre i multi core. Jag hade inte tyckt att det var värt det utan satsat pengarna på större SSD och/eller mer RAM.

Ursprungligen av johan_tanying:

...Måste man prioritera ligger ju annars SSD och mer RAM före i kön...

SSD är standard numera.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-10-09 12:14
Ursprungligen av Zeugma:

Enligt Geekbench (Mactracker) presterar i9 obetydligt bättre i single core och 14 procent bättre i multi core. Jag hade inte tyckt att det var värt det utan satsat pengarna på större SSD och/eller mer RAM.

Now we're talking!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-10-09 12:36
Ursprungligen av johan_tanying:

Beror ju helt på vad den skall användas till. Piskar du din befintliga burk till max redan nu med videoredigering, renderingar, eller vad det nu kan vara så köp i9 för allt i världen. Måste man prioritera ligger ju annars SSD och mer RAM före i kön.

Sedan brukar ju generellt andra prylar vara högre specade om man slår på stort och beställer bättre CPU - bättre grafikkort, större lagring, mer RAM eller vad det nu kan vara.

Om man från början maxar det som inte går att uppgradera i efterhand gråter man bara en gång...

@johan... Bara lite nyfiken, hade du något specifikt som bakgrund för ditt konstaterande "köp i9 för allt i världen"?

Ursprungligen av lensv:

@johan... Bara lite nyfiken, hade du något specifikt som bakgrund för ditt konstaterande "köp i9 för allt i världen"?

Jag har flera gånger betalat dyrt och sedan kunnat köra väldigt länge. Min MBP 15" early 2011 köptes direkt vid släppet och maxades med bästa skärmen, bästa CPU (quad i7 2,3 GHz vid den tiden) och bästa GPU. Kompletterade sedan själv med mer RAM och SSD. Levde fram till 2018 då det famösa grafikkortets lödningar på moderkortet gav upp för andra gången (bytt på förlängd garanti första gången däremellan). Försökte laga hos fristående reparatör då modellen inte längre servas av Apple - tyvärr utan framgång. Men hade inte detta designfel uppstått hade jag kunna köra med den idag, 9,5 år gammal. Säkert fram till tioårsdagen också. Och då kör jag ändå CAD och annat hyfsat krävande på maskinen i arbetet.

Den MBP 15" av 2017 års modell som jag har nu kändes ärligt talat inte speciellt mycket rappare än den gamla 2011 efter införskaffandes. Tyvärr kunde jag inte vänta, så fick köpa 2017 års modell. Någon månad senare kom 2018... Dessutom har jag redan fått byta tangentbord en gång. Hade jag haft min 2011 rullande kunde jag istället väntat till 2019 års modell med nya tangentbordet, 16" och i9 förstås - till ett betydligt lägre pris än 2017/2018 års modeller med motsvarande specar. Men jag är int bitter...

Det är i CPU:ernas lägre segment som man vinner mycket på fler kärnor, men högre upp i kedjan stannar det ofta vid en teoretisk nytta. Citat ur en artikel här:

Citat:

Many factors contribute to scalability. Good scalability means that twice the CPU cores would get the job done in about half the time. That can be true for 2/4/6 core machines for well written software, but going beyond 6 CPU cores, many factors conspire to make further improvements incremental.

  • As more CPU cores are used, Intel Turbo Boost drops the clock speed down to the base clock speed—each CPU core slows down as more are used. See the chart of turbo boost clock speeds for Intel Xeon E series (as this was written, data was not available for the Intel Xeon W processors).

  • Contention for on-chip cache memory and contention for main memory—CPU cores are forced to wait on molasses-slow main memory (far slower than CPU registers and on-chip memory caches).

  • Contention for shared application data structures (“thread safety”)—CPU cores are forced to queue up to access a necessary resource. The must “take turns” and thus go idle while waiting.

  • Inappropriate algorithm selection for many CPU cores and/or poor multi-threading implementation. This is a software engineering problem. Some workloads can only be done in a sequential series of steps; this is called serialization and it precludes using many CPU cores (or even two). The workload can be a series of single-threaded and multi-threaded tasks. How much more CPUs helps depends heavily on whether the task can be split up for each CPU core to handle simultaneously. This is Hard To Do in software development, even if the task is amenable to it, and attempts to parallelize often lead to difficult to track down sporadic bugs. Few software engineers have the skills to write correct multi-threaded code.

I bästa fall har detta förbättrats sedan artikeln skrevs, men jag finner personligen större nytta med större SSD, mer RAM och kanske bättre GPU.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-10-09 22:51

Ja, det verkar ju inte som att i9’an har så värst mycket mer att ge (har fortfarande inte hittat någonting alls som motiverar 5Kkr extra), så det kanske är smartare att satsa på en i7’a och lägga pengarna på övriga options istället.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-10-10 10:12

Jag resonerar så här: antingen vet man rakt av att man kan berättiga prestandan för priset, eller så accepterar man att den dator man köper inte kommer att ”räcka” 8 år utan endast 6, och att man kommer behöva lägga mer pengar tidigare på ny dator nästa gång.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-10-10 10:55

Har du råd och behöver kraften så ja. Jag har första iMac 27" i7* från 2009 och den fungerar faktiskt riktigt bra fortfarande, känns inte direkt slö i de program den fortfarande kan köra. Använder den mest för programmering, cad och sådant nu.

Men med det sagt så vill man kanske inte ha en dator så länge som jag haft denna.

Hårdvaran sätter begränsningar, inte bara för OS, det kan nu mera inte uppdateras och ligger kvar på 10.13, utan även andra smarta saker som tex Continuity.

*Ändrat från i9 till i7

Senast redigerat 2020-10-10 11:18
Ursprungligen av MatsOlov:

Har du råd och behöver kraften så ja. Jag har första iMac 27" i9 från 2009 och den fungerar faktiskt riktigt bra fortfarande, känns inte direkt slö i de program den fortfarande kan köra. Använder den mest för programmering, cad och sådant nu.

Men med det sagt så vill man kanske inte ha en dator så länge som jag haft denna.

Hårdvaran sätter begränsningar, inte bara för OS, det kan nu mera inte uppdateras och ligger kvar på 10.13, utan även andra smarta saker som tex Continuity.

Fanns det en i9 redan 2009? Jag hittar ingen sådan. ?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-10-10 11:18
Ursprungligen av Zeugma:

Fanns det en i9 redan 2009? Jag hittar ingen sådan. ?

Du har helt rätt, så länge sedan jag kollade på "Om denna Mac" så jag glömt vilken prop det är. Ändrar i mitt inlägg.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-10-10 16:52
Ursprungligen av MatsOlov:

Men med det sagt så vill man kanske inte ha en dator så länge som jag haft denna.

Hårdvaran sätter begränsningar, inte bara för OS, det kan nu mera inte uppdateras och ligger kvar på 10.13, utan även andra smarta saker som tex Continuity.

Exakt! Även om det går att köra en dator några ytterligare år, så vill man troligtvis inte det ändå (pga. osupporterat OS etc). Sedan finns det nog ingenting som säger att i9'an skulle leva längre än "lillsyrran", iaf. inte i det här fallet.

Jag har aldrig riktigt förstått varför nästan alla propagerar för så jävulskt mycket RAM som man bara har råd att köpa! I stort sett har de flesta vanliga användare ingen nytta av det, även om de i så fall skulla välja så mycket RAM som det bara går. Då eldar man bara upp pengarna.
Men oavsett är det det vanligaste rådet man får. Maxa RAM! Helt idiotiskt om ni frågar mig.
Berätta gärna ni som har kunskapen, varför är det så?

Sen är det en helt annan grej om man råkar jobba professionellt och är beroende av max prestanda genom hela kedjan, men de flesta behöver inte ha så otroligt mycket RAM.
Jag gissar att 16GB räcker långt, om man inte redigerar tunga videos som proffs.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-10-12 18:41

Eftersom de flesta (?) använder sin Mac betydligt längre än en Windowsmaskin, så vet man inte vad RAM-kravet blir under framtida macOS. Och många Macar går inte att uppdatera efter köpet.

Man får väl vara lite måttlig. 8 GB som ju fortfarande är standard på en del maskiner (skäms, Apple) är ju på tok för lite redan idag för även moderata användare. Men det räcker ju med 16-32 GB för att allt skall rulla på smärtfritt även flera macOS-generationer framåt (peppar peppar). 128 GB och uppåt är nog overkill för de flesta användare, ja.

Ursprungligen av johan_tanying:

Man får väl vara lite måttlig. 8 GB som ju fortfarande är standard på en del maskiner (skäms, Apple) är ju på tok för lite redan idag för även moderata användare. Men det räcker ju med 16-32 GB för att allt skall rulla på smärtfritt även flera macOS-generationer framåt (peppar peppar). 128 GB och uppåt är nog overkill för de flesta användare, ja.

En tanke bara: Om man säger att man vill ändå uppgradera RAM från 8 GB en aning, så vilket sätt är smidigast och klokast att göra? Två 4 GB, två 8 GB, eller kanske rent av fyra 8 GB?

Sen förekommer ibland påståenden som säger att det har betydelse hur man placerar minnen sins emellan. Ska de vara så kanske, att först lägger man två största minne efter varann och sen resterande efter varann eller ska man ha en annan ordning på minnena?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-10-13 13:26

Det är olika på olika maskiner. Speciellt MacPro kan vara kinkiga med ordningen.

Ursprungligen av pick-me-up:

En tanke bara: Om man säger att man vill ändå uppgradera RAM från 8 GB en aning, så vilket sätt är smidigast och klokast att göra? Två 4 GB, två 8 GB, eller kanske rent av fyra 8 GB?

Sen förekommer ibland påståenden som säger att det har betydelse hur man placerar minnen sins emellan. Ska de vara så kanske, att först lägger man två största minne efter varann och sen resterande efter varann eller ska man ha en annan ordning på minnena?

Hur minnena ska ordnas varierar efter modell. Men det är riktigt att det har betydelse.

Ursprungligen av Zeugma:

Hur minnena ska ordnas varierar efter modell. Men det är riktigt att det har betydelse.

Kan du ge ett exempel gällande t.ex. nya 2020 iMac 27” med 512 GB SSD. Den levereras med 2x4 GB RAM, i vilken ordning ska man ha de plus två till minnen för maximal prestanda, eller ska vi kanske säga utan prestandaförlust? Låt oss anta att de andra minnena är 2x8 GB.
Skriv gärna orsaken också, varför det ska vara på detta viset.
P.S. Eller kanske man väljer att montera dit på en gång 4x8 GB! Då bör de räcka länge, om man inte tänker bli en raketforskare … Då bör det inte ha någon betydelse med ordning på minnena.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-10-13 16:31

Här ser du vad som gäller iMac:

https://support.apple.com/en-us/HT201191#27inch2020

När jag läser följande blir jag dock lite fundersam...

Citat:

iMac (Retina 5K, 27-inch, 2020) DIMMs have a notch on the bottom, slightly left of the middle. If your DIMMs are mixed in capacity, minimize the capacity difference between Channel A (slots 1 and 2) and Channel B (slots 3 and 4) when possible.

Jag trodde att rekommendationen var att sätta minnena i jämna par, men om jag tolkar texten rätt bör det vara tvärtom (ifall man har t.ex. två 8 GB och två 16 GB)?!?

Ursprungligen av pick-me-up:

Kan du ge ett exempel gällande t.ex. nya 2020 iMac 27” med 512 GB SSD. Den levereras med 2x4 GB RAM, i vilken ordning ska man ha de plus två till minnen för maximal prestanda, eller ska vi kanske säga utan prestandaförlust? Låt oss anta att de andra minnena är 2x8 GB.
Skriv gärna orsaken också, varför det ska vara på detta viset.
P.S. Eller kanske man väljer att montera dit på en gång 4x8 GB! Då bör de räcka länge, om man inte tänker bli en raketforskare … Då bör det inte ha någon betydelse med ordning på minnena.

Ursprungligen av lensv:

Här ser du vad som gäller iMac:

https://support.apple.com/en-us/HT201191#27inch2020

När jag läser följande blir jag dock lite fundersam...

Jag trodde att rekommendationen var att sätta minnena i jämna par, men om jag tolkar texten rätt bör det vara tvärtom (ifall man har t.ex. två 8 GB och två 16 GB)?!?

På den modellen ska man sträva efter att para ihop likastora minnen per Channel (A respektive B). Då vinner man i klockfrekvens (och prestanda). Se verkligt exempel här.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-10-13 17:10
Ursprungligen av Zeugma:

På den modellen ska man sträva efter att para ihop likastora minnen per Channel (A respektive B). Då vinner man i klockfrekvens (och prestanda). Se verkligt exempel här.

Ja, det var som f*n... Vilken tur att jag började gräva

Ursprungligen av Zeugma:

På den modellen ska man sträva efter att para ihop likastora minnen per Channel (A respektive B). Då vinner man i klockfrekvens (och prestanda). Se verkligt exempel här.

Jag förstår ingenting. Exemplet verkar visa när det är bara tre minnen. Jag pratar om fyra minnen.
Kan du berätta så tydligt som du bara kan hur ska man placera minnen?

Har det någon betydelse om man ska ha större minnen först och sen mindre?
Det här exempel bara förvirrar, tycker jag. Det verkar inte vara någon sens alls …

Bäst verkar vara att bara slänga Apples egna minnen och köpa fyra nya från början, alla exakt likadana. Sen kan man ordna ett lotteri vilket minne som ska placeras först …

P.S. Erkänn, att inte en enda kotte här kan riktigt det här. Ni alla bara gissar hur ska det vara …

Ursprungligen av pick-me-up:

Jag förstår ingenting. Exemplet verkar visa när det är bara tre minnen. Jag pratar om fyra minnen.
Kan du berätta så tydligt som du bara kan hur ska man placera minnen?

Har det någon betydelse om man ska ha större minnen först och sen mindre?
Det här exempel bara förvirrar, tycker jag. Det verkar inte vara någon sens alls …

Bäst verkar vara att bara slänga Apples egna minnen och köpa fyra nya från början, alla exakt likadana. Sen kan man ordna ett lotteri vilket minne som ska placeras först …

P.S. Erkänn, att inte en enda kotte här kan riktigt det här. Ni alla bara gissar hur ska det vara …

Jag tar fasta på slutklämmen i ditt inlägg. Och då är det ju ingen idé att jag svarar.

Ursprungligen av Zeugma:

Jag tar fasta på slutklämmen i ditt inlägg. Och då är det ju ingen idé att jag svarar.

Är det här korrekt?
https://www.youtube.com/watch?v=j_Cemto5R8g

Eller det här?
https://9to5mac.com/2020/08/09/how-to-upgrade...

En sak är dock bergsäkert, om man tar fyra exakt likadana minnen så har det ingen betydelse vilken ordning man sätter de in.

Inte ens här har de förklarat på ett bra sätt vad som gäller!
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-d...
Hur kan det vara så svårt? Jag misstänker att nästan alla som skriver sådana här manualer har nästan inga kunskaper inom pedagogik.

Det verkar vara omänskligt svårt att hitta enkla och tydliga råd även hur man än söker! Kan inte första varför. Jag har fått reda på hur det föreligger, men det är oerhört svårt att finna den informationen.

Det är klokast att sälja eller arkivera de minnen som följer med datorn, och köpa bara ETT par minnen man vill ha. Låt oss säga för enkelhets skull 2x16GB. Man har obefintligt nytta av de två andra minnena, det påverkar prestandan nästan ingenting vad jag har sett hittills.
HUR ska de sitta, överlämnar jag åt forumet att berätta.

Senast redigerat 2020-10-14 16:25
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-10-15 01:03

Sätt de två största (likadana) minnena i slot 1 och 2. Ev sätt de mindre minnena (likadana) i slot 3 och 4.

Bevaka tråden