Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Recension: Apple Watch SE eller Series 6 - vilken skall jag köpa?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har uppdaterat sin portfölj med två nya klockor men vad skiljer egentligen Apple Watch SE mot Apple Watch Series 6?

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple har uppdaterat sin portfölj med två nya klockor men vad skiljer egentligen Apple Watch SE mot Apple Watch Series 6?

Läs hela artikeln här

Nice video, Är i taget o ska köpa min första AW, Bestämt mig för 6an, och bestämde mig direkt för den blåa. Dock var jag lite orolig för att den inte passar så bra till andra band. (tänker börja med Sportband i blått). Gillar till exempel Nomads svarta läderband och är orolig att boettens färg inte passar till bra till stilrena svarta läderband. (Inte som space grey i alla fall). så jag är mest inne på en Space grey.

Efter din recension vacklar jag tillbaka till den blå.
Vad säger du om att hitta stilrena snygga band (tredje parts) til en blå boett?

PS, vad är det för laddare du hade i videon? Är det Mophie? såg nyligen ett liknande på Kickstarter

Senast redigerat 2020-10-02 07:21
Ursprungligen av Nightwish76:

Nice video, Är i taget o ska köpa min första AW, Bestämt mig för 6an, och bestämde mig direkt för den blåa. Dock var jag lite orolig för att den inte passar så bra till andra band. (tänker börja med Sportband i blått). Gillar till exempel Nomads svarta läderband och är orolig att boettens färg inte passar till bra till stilrena svarta läderband. (Inte som space grey i alla fall). så jag är mest inne på en Space grey.

Efter din recension vacklar jag tillbaka till den blå.
Vad säger du om att hitta stilrena snygga band (tredje parts) til en blå boett?

PS, vad är det för laddare du hade i videon? Är det Mophie? såg nyligen ett liknande på Kickstarter

Tack!

Jag tycker den blåa passar väldigt bra till alla lite mörkare band i både läder och plast så mitt tips är att om möjligt bege dig till en Apple Store och kika lite på de olika banden och matcha runt lite i butik. Just tredjepartsband har jag personligen rätt dålig erfarenhet av. Har köpt ett gäng men tycker de sitter obekvämt och känns väldigt billiga, om man inte köper Nomad och lite sådana märken.

Laddaren kommer från Nomad: https://www.webhallen.com/se/product/293224-N...

Ha det fint!

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Tack!

Jag tycker den blåa passar väldigt bra till alla lite mörkare band i både läder och plast så mitt tips är att om möjligt bege dig till en Apple Store och kika lite på de olika banden och matcha runt lite i butik. Just tredjepartsband har jag personligen rätt dålig erfarenhet av. Har köpt ett gäng men tycker de sitter obekvämt och känns väldigt billiga, om man inte köper Nomad och lite sådana märken.

Laddaren kommer från Nomad: https://www.webhallen.com/se/product/293224-N...

Ha det fint!

Ok, då passar den nog till svarta Nomad band. Jag ska försöka ta mig till Apple Store, det är en bit. Hade helst velat beställa, vill ju ha den NU.:) Enda som kan komma inom närtid i blått är blå med sportband, resten är typ i mitten November. Utseendet på läderbanden på Apple original gillar jag inte. (bara sett bilder dock).
HAr själv bara köpt trejdepartsband till min Garmin Fenix5, och skaffade på Yeti.se. De var riktigt bra kvalitet på dem till den klockan.

Ursprungligen av Nightwish76:

Ok, då passar den nog till svarta Nomad band. Jag ska försöka ta mig till Apple Store, det är en bit. Hade helst velat beställa, vill ju ha den NU.:) Enda som kan komma inom närtid i blått är blå med sportband, resten är typ i mitten November. Utseendet på läderbanden på Apple original gillar jag inte. (bara sett bilder dock).
HAr själv bara köpt trejdepartsband till min Garmin Fenix5, och skaffade på Yeti.se. De var riktigt bra kvalitet på dem till den klockan.

Det som syns i videon i min recension till Apple Watch Series 6 är detta fast ett svart. Nu har det kommit i blått för matcha nya boetten och det är faktiskt ett otroligt bekvämt och snyggt armband som jag verkligen kan rekommendera:

https://www.apple.com/se/shop/product/MY982ZM...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-10-02 10:07
Ursprungligen av Marcus Attefors:

"Produkten har utgått Denna produkt är inte längre till salu då den har utgått ur sortimentet."

Ursprungligen av frazze:

"Produkten har utgått Denna produkt är inte längre till salu då den har utgått ur sortimentet."

Finns hos Nomad och några andra leverantörer.
Nomad har 2 versioner numera, vet ej skillnaden. Den ena är slut men står kommer snart igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-02 13:37

Varje år när det släpps en ny blir jag sugen. Fast jag vet inte vad jag ska ha den till..?. Just nu funderar jag på om jag skulle kunna hitta på att ha den som träningsklocka... När jag sprang mycket och regelbundet hade jag ju en dedikerad löparklocka, Polar med pulsmätare runt bröstet och en klump på skon för att mäta steg och distans. Så varför inte en dedikerad klocka till SATS..? ??.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-10-02 13:48

Beställt min första Apple Watch idag. Det blev en SE. Kändes som en grym balans mellan pris och funktion när man köper sin första AW.

Jag är klocknörd och älskar mina mekaniska klockor men efter att frugan köpte en Apple Watch för någon månad sen (framför allt för att hålla koll på sitt blodsocker) så har jag lånat den då och då och nu kunde jag inte hålla mig längre. Det ska bli intressant att se hur jag kommer använda den. Definitivt som träningsklocka, kanske som sleep tracker, men spontant känns det som om den kommer bli vardagsklockan faktiskt och mina vackra armbandsur får ta ett steg tillbaka och bli ännu mer av smycken som jag tar på mig på kvällar och helger. Vi får se...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-02 13:56
Ursprungligen av Gurra:

Beställt min första Apple Watch idag. Det blev en SE. Kändes som en grym balans mellan pris och funktion när man köper sin första AW.

Jag är klocknörd och älskar mina mekaniska klockor men efter att frugan köpte en Apple Watch för någon månad sen (framför allt för att hålla koll på sitt blodsocker) så har jag lånat den då och då och nu kunde jag inte hålla mig längre. Det ska bli intressant att se hur jag kommer använda den. Definitivt som träningsklocka, kanske som sleep tracker, men spontant känns det som om den kommer bli vardagsklockan faktiskt och mina vackra armbandsur får ta ett steg tillbaka och bli ännu mer av smycken som jag tar på mig på kvällar och helger. Vi får se...

Jag är också en klocknörd. Det är orsaken till att jag inte köpt någon AW. Känns fel på något sätt. Men lika som man kan byta mellan manuella, automatiska och quartz så kan man väl lägga in en AW i den snurran? Kanske? Och särskilt om man lurar sig själv lite och säger att det är en träningsklocka..?

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-10-02 14:11
Ursprungligen av xms67:

Jag är också en klocknörd. Det är orsaken till att jag inte köpt någon AW. Känns fel på något sätt. Men lika som man kan byta mellan manuella, automatiska och quartz så kan man väl lägga in en AW i den snurran? Kanske? Och särskilt om man lurar sig själv lite och säger att det är en träningsklocka..?

Well put, Sir!

Jag tror för mig det är två saker som har spelat in. Dels att jag jobbar hemifrån sedan sex månader och även om jag försöker hålla stilen blir det ju lite mer avslappnat. Sen tycker jag också att jag (kanske därför) har varit mindre sugen på att stå och kolla i klockboxen och fundera på om det är min Monaco eller Tudor eller varför inte vintage Hamilton som ska på idag. Jag hoppas att om AW:n är lite daily driver kommer jag bli mer sugen att välja klocka med mer glädje och omsorg när tillfälle ges.

Men alltihop kanske bara är rättfärdigande för att spendera 3 papp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-02 14:15

Men vilken ska man välja? Vill inte betala för mycket så aluminium får det väl bli. 44 mm så man ser något och då jag har bred handled. Sedan är frågan om man ska ha GPS eller Cellular? I grunden har jag alltid tänkt att man ska köpa Cellular, men den är ju rejält mycket dyrare, så vad säger ni? Likaså färg på boetten, silver eller rymdgrå..?

Ursprungligen av xms67:

Men vilken ska man välja? Vill inte betala för mycket så aluminium får det väl bli. 44 mm så man ser något och då jag har bred handled. Sedan är frågan om man ska ha GPS eller Cellular? I grunden har jag alltid tänkt att man ska köpa Cellular, men den är ju rejält mycket dyrare, så vad säger ni? Likaså färg på boetten, silver eller rymdgrå..?

Jag skulle säga skippa cellular om du inte planen är att vara iväg från mobilen mycket. Jag betalade för esim i min klocka i ett halvår men tror inte jag använde det en enda gång då mobilen alltid är i närheten eller att jag är på samma wifi som mobilen. 44mm låter smart sen är det egentligen om du vill ha hälsofunktionerna jag går igenom i videon och om always on är något du vill ha. Spelar det ingen roll så kommer en SE räcka!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-02 14:51
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Jag skulle säga skippa cellular om du inte planen är att vara iväg från mobilen mycket. Jag betalade för esim i min klocka i ett halvår men tror inte jag använde det en enda gång då mobilen alltid är i närheten eller att jag är på samma wifi som mobilen. 44mm låter smart sen är det egentligen om du vill ha hälsofunktionerna jag går igenom i videon och om always on är något du vill ha. Spelar det ingen roll så kommer en SE räcka!

Enda gången jag kan se att jag verkligen behöver, eller bättre uttryckt, skulle kunna tänkas använda e-sim är vid träning. Skulle vara skönt att slippa ha telefonen med sig.

Jag tror jag går på en 6:a om jag ändå köper en. Du och några till har varit så övertygande om always on och hälsofunktionerna tar jag gärna. Kör du 40 eller 44?

Ursprungligen av xms67:

Enda gången jag kan se att jag verkligen behöver, eller bättre uttryckt, skulle kunna tänkas använda e-sim är vid träning. Skulle vara skönt att slippa ha telefonen med sig.

Jag tror jag går på en 6:a om jag ändå köper en. Du och några till har varit så övertygande om always on och hälsofunktionerna tar jag gärna. Kör du 40 eller 44?

Ja då kanske det är värt det trots allt men är ju en slant extra vid inköp och sen kostar abonnemanget ca 50 spänn i månaden beroende på operatör. Jag kör 44mm, den andra blir alldeles för liten.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-10-02 15:00
Ursprungligen av xms67:

Enda gången jag kan se att jag verkligen behöver, eller bättre uttryckt, skulle kunna tänkas använda e-sim är vid träning. Skulle vara skönt att slippa ha telefonen med sig.

Jag tror jag går på en 6:a om jag ändå köper en. Du och några till har varit så övertygande om always on och hälsofunktionerna tar jag gärna. Kör du 40 eller 44?

Jag beställde en 40mm. Tycker 44mm är allt för stort på mina handleder. Min Tag Heuer Monaco är 39mm och det är rätt chunky. Min fru har en 38mm (series 3) och den är något liten på mig. Hade kanske gått på en 42mm om Apple fortfarande gjorde den storleken.

Men det här är ju verkligen en smakfråga.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-10-02 15:24

Jag väljer cellular. Men har inget abonnemang, vill bara ha möjligheten att ringa 112 om det skulle behövas och det går utan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-02 15:46
Ursprungligen av Gäddnos:

Jag väljer cellular. Men har inget abonnemang, vill bara ha möjligheten att ringa 112 om det skulle behövas och det går utan.

Om det värsta skulle hända och du behöv er ringa 112. Hur pratar man då? Måste man ha hörlurar?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-10-02 16:21
Ursprungligen av xms67:

Om det värsta skulle hända och du behöv er ringa 112. Hur pratar man då? Måste man ha hörlurar?

Behövs inga hörlurar. Den har både mikrofon och högtalare inbyggt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-10-03 01:36

Och de funkar väldigt bra! Mottagaren hör knappt någon skillnad om jag använder AW eller iPhone.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-10-05 03:22

Trots att jag har en väl fungerade AW4 44m 4G/LTE så blev det en sådan här.

Största orsaken är hälsa, och nu med Cv19 så ville jag gärna ha funktionen som mäter syremättnad. Annars så hade jag nog fortsatt med min nuvarande AW4 ett par år till (extremt nöjd med den i övrigt).

Ursprungligen av omartint:

Trots att jag har en väl fungerade AW4 44m 4G/LTE så blev det en sådan här.

Största orsaken är hälsa, och nu med Cv19 så ville jag gärna ha funktionen som mäter syremättnad. Annars så hade jag nog fortsatt med min nuvarande AW4 ett par år till (extremt nöjd med den i övrigt).

https://i.imgur.com/ekEy75d.png

Always on är också ett trevligt tillskott från serie 4

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Tack!

Jag tycker den blåa passar väldigt bra till alla lite mörkare band i både läder och plast så mitt tips är att om möjligt bege dig till en Apple Store och kika lite på de olika banden och matcha runt lite i butik. Just tredjepartsband har jag personligen rätt dålig erfarenhet av. Har köpt ett gäng men tycker de sitter obekvämt och känns väldigt billiga, om man inte köper Nomad och lite sådana märken.

Laddaren kommer från Nomad: https://www.webhallen.com/se/product/293224-N...

Ha det fint!

Blev en tur till Apples tore i helgen. I butiken fastnade jag mer för Space grey än blå, även om blått var snyggt. Sen tror jag att Apples ljus i butiken gjorde inte den blåa rättvisa. väl dina blev det en S6 beställd med ett Nike band, (svart tyg) en av få som man få tidigare än massor med veckor fram i tiden.
Blir nog en Nomad Active strap till det. eller nån av de andra.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-10-05 20:33

Fick min Space Grey SE 40 mm igår kväll. So far so good. Jag tycker storleken är perfekt, lätt att hitta ett Watch race som gör det jag vill och batteritiden känns helt ok.

Beställt en milanese loop i läder från Tradera också, även om jag tycker standard silikonet är hyfsat bekvämt men kanske en aning svettigt.

Min frus telefon men passar bra till min klocka

Ursprungligen av BlackSmp:

Min frus telefon men passar bra till min klocka

Riktigt läckert!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-08 19:19
Ursprungligen av xms67:

Jag är också en klocknörd. Det är orsaken till att jag inte köpt någon AW. Känns fel på något sätt. Men lika som man kan byta mellan manuella, automatiska och quartz så kan man väl lägga in en AW i den snurran? Kanske? Och särskilt om man lurar sig själv lite och säger att det är en träningsklocka..?

Om du kör styrketräning så finn det appar som Strong eller Gymlife där du kan sätta ihop ett program på telefonen och synka över till klockan. Sen så på gymmet så behöver du inte komma ihåg hur många kilo du ska slänga på stången för varje övning eller hur många reps du ska köra. Kombinera det med musik i klockan och ett par AirPods så får Arnold akta sig

Senast redigerat 2020-10-09 15:05

Längtar efter att få min klocka. efter tur till Apple store så blev det en grå i alla fall. med Nike strap. Dock nu när det stläpptes en blå iphone 12 pro max så kanske man skulle se till att byta färg.
UPS är tyvärr så usla på leverans.... skulle fått min klocka i måndags (ok tidigare än 22 oktober som Apple aviserat om), men så fort man valde att lämna klockan på utlämningsställe istället för hem till mig då jag inte är hemma, så vips.. två dagars extra väntan.... blä.
Hoppas få den ikväll. ser fram emot en trevlig unboxing

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-10-16 23:13
Ursprungligen av BlackSmp:

Always on är också ett trevligt tillskott från serie 4

Jo, den funktionen ser jag också verkligen fram emot. Var lite avundsjuk på när det kom för AW5, men tänkte att jag måste hålla ut minst en generation till innan jag uppgraderar. Det enda som jag irriterat mig ibland på AW4 (och andra smartklockor jag använt innan) är just att "handledsknycken" missar ibland och tänder inte upp skärmen.

Skall bli så nice att alltid kunna se tiden precis som en "vanlig" klassisk klocka! Blev ju en bra bonus med förbättrad always on som fungerar bättre utomhus (och även syremättnadsmätningen).

Fått mail att Apple skeppat, så väntar nu på att UPS skall ringa på dörren vilken dag som helst!

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-10-16 23:19
Ursprungligen av Nightwish76:

Blev en tur till Apples tore i helgen. I butiken fastnade jag mer för Space grey än blå, även om blått var snyggt. Sen tror jag att Apples ljus i butiken gjorde inte den blåa rättvisa. väl dina blev det en S6 beställd med ett Nike band, (svart tyg) en av få som man få tidigare än massor med veckor fram i tiden.
Blir nog en Nomad Active strap till det. eller nån av de andra.

Space Grey är supersnygg! Den färg som jag har på min nuvarande AW4, och ångrar verkligen inte det. Ville dock variera mig denna gången, så passade på att ta Aluminium som omväxling. Kände att både röd och blå kan bli lite "clownaktiga", och inte lika sobra, speciellt inte om man som jag gillar att byta med en massa olika färgade armband (har säkert 5-6 original Apple, och 4-5 tredjeparts).

Du kommer inte ångra dig med Space Grey, går fint till alla armbandsfärger, och alla kläder. Alltid sober (vill man ha lite sting vissa dagar/tillfällen så sätter man bara på ett färgglatt armband) och snygg!

Bevaka tråden