Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny bildläcka på den kommande laddkabeln till iPhone 12

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Snart är det förhoppningsvis dags för Apple att visa upp nya iPhone 12-serien men tills dess kan vi njuta av en bild på den nya laddkabeln.

Läs hela artikeln här

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-09-24 21:06

Mitt svar: Ja, jag har redan USB-C laddare med 18W.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-25 00:08

Mitt svar: Nej, har endast en strömadapter med USB-C och med priset Apple håller för dagens flaggskeppstelefoner ska en strömadapter vara inkluderad. Man ska inte tvingas till ytterligare köp för att kunna ladda sin nyköpta telefon.

Jag har en Ikea Åskstorm liggandes:
https://www.ikea.com/se/sv/p/askstorm-40w-usb...

Så man får väl använda den.

Min fru köpte en iPhone 11 pro nyligen och den hade en 18w laddare med USB-C i lådan.

Mitt svar är nej om det är USB-C som den kommer med. Men nästa generation så...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-09-25 09:31

Det är det här med risken att folk köper "kinaladdare" och så börjar det brinna... Hur få folk att köpa vettiga laddare?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-25 10:13

Jag förstår inte varför man inte skulle kräva att man får ett komplett paket för sin telefon när man köper en telefon från en Premium-tillverkare? Här tycker jag Apple skjuter sig själva i foten, låta användarens upplevelse och plånbok ta stryk ännu mer bara för att spara en slant.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-09-25 10:17

Dom tänker väl att alla redan har massor med USB-laddare liggande nu. Och det stämmer, alla har flera stycken med gammal USB-A från gamla telefoner och klockor och andra små gadgets, som den medskickade kabeln inte passar till.

Vill dom spara pengar på att inte skicka med laddare så hade det varit bättre om dom skickat med en kabel med USB-A och sen gör merförsäljningen på att berätta hur mycket snabbare det går att ladda för bara en liten extra peng med USB-C laddare+kabel istället.

För brandrisken så ska man ha för vana att dra ur pluggen efter laddning:
https://www.elektrikerstockholm.biz/kan-man-l...

Sen att inte inkludera laddaren i boxen. Gissar att det blir samma sak med de kommande Samsung Galaxy S21. Apple brukar sätta en trend med sina beslut. Hörlursuttaget exempelvis.

Tror det blir samma sak även denna gång,

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-09-25 11:22
Ursprungligen av zinned:

Jag förstår inte varför man inte skulle kräva att man får ett komplett paket för sin telefon när man köper en telefon från en Premium-tillverkare? Här tycker jag Apple skjuter sig själva i foten, låta användarens upplevelse och plånbok ta stryk ännu mer bara för att spara en slant.

Jag har inga problem med att laddare inte ingår. Det är bra för miljön osv. Har själv aldrig använt laddaren som kom med min Pro Max förra året.

Däremot så tycker jag att priset ska sänkas med motsvarande vad Apple tar för laddaren. Eller att de skickar med en värdecheck motsvarande pris på laddare, som man kan använda till vad man vill i deras butik (t.ex. delsumma till airpods eller airtags). De som vill ha laddaren kan fortfarande få den.

På så sätt kan Apple hjälpa miljön utan att reta upp kunder genom att framstå som giriga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-25 11:26
Ursprungligen av Gäddnos:

Och det stämmer, alla har flera stycken med gammal USB-A från gamla telefoner och klockor och andra små gadgets, som den medskickade kabeln inte passar till.

Nej, det stämmer inte. Var får du det ifrån att det skulle vara fakta?

Jag har inte flera stycken liggandes hemma sedan gammalt, då har jag ändå massvis av elektroniska produkter på området.

Sedan, igen, så tycker jag att Apple i form av en Premium-tillverkare inte ska snåla när det gäller sådana saker och därmed lägga ytterligare en åtgärd samt utgift på kunden. Dessutom riskerar det, som nämnt här innan, att bidra till att folk köper billigt skit som är direkt farligt att använda.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-25 11:28
Ursprungligen av ibish:

Jag har inga problem med att laddare inte ingår. Det är bra för miljön osv. Har själv aldrig använt laddaren som kom med min Pro Max förra året.

Jag har inte det, använder alltid den nya laddaren när jag köper ny lur då den gamla laddaren givetvis följer med till den personen som köper min tidigare lur.

Ursprungligen av ibish:

Däremot så tycker jag att priset ska sänkas med motsvarande vad Apple tar för laddaren. Eller att de skickar med en värdecheck motsvarande pris på laddare, som man kan använda till vad man vill i deras butik (t.ex. delsumma till airpods eller airtags). De som vill ha laddaren kan fortfarande få den.

Detta hade jag kunnat köpa, inga konstigheter.

Men att de stryker laddaren pga någon miljöaspekt, det tror jag vad jag vill om.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-09-25 17:10

Ser helst att de går över till USB-C direkt i telefonen. Mycket enklare och smidigare (då kan man direkt använda samma sladd som till Mac, men bara flytta över snabbt och enkelt till telefonen).

Det sagt så är jag lite kluven. Alla har inte bärbar Mac med USB-C-laddare liggandes hemma (även om jag har det). Tycker som andra att de borde skickat med laddare. Speciellt nu när de gått över till USB-C iaf. på laddsidan av kabeln.

Skall de absolut snåla in på laddaren, så hade det varit mer logiskt att de skickat med en laddkabel med USB-A. Betydligt fler som har USB-A-laddare liggandes oanvända hemma än USB-C-laddare.

Får inte riktig ihop logiken hur Apple tänkt här.

Fel väg och gå!

Om jag ska köpa en ny Apple telefon. Så ska det fanemig finnas en laddkabel och laddare i. För de enorma pengar som en lur kostar så ska inte jag behöva betala en tusing till för att kunna ladda telefonen. Det är fel väg och gå.

Är lätt kluven till det här hade gärna sett att Apple skickade med en laddare.

Så de blir till att använda en gammal laddkabel så länge Lightning—> USB A, men å andra sidan laddar jag mestadels trådlöst nu för tiden.

Frågan är vad orginalladdaren kommer att kosta? I annat fall finns ju exempelvis Belkings galliumnitrid laddare:
https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobilte...

Så bäst kompromiss som nån var inne på är nog att få en rabattkupong eller nåt liknande när man köper mobilen. Så skulle inte Apple framstå lika girigt.

Ursprungligen av Wolfie666:

...så ska inte jag behöva betala en tusing till för att kunna ladda telefonen...

En tusing? Nu överdriver du ganska rejält. Apples USB-C-laddare kostar 350 kr idag. ?

För min del får de gärna ta bort laddaren. Jag laddar direkt i datorn, eller via en 5-portars laddstation (som kostade runt 400, om jag minns rätt).

Senast redigerat 2020-09-26 11:36

Ok den kostar 350:- spänn. Varför ska man betala 10 000:- och mer därtill för en telefon och inte få en laddare med på köper? Att ladda via dator eller andra laddstationer är ju en möjlighet men det kräver att man ha de grejerna. Och nej alla har inte det längre. Konsumenterna har mer och mer blivit slavar. Vi slussas in i ofta mindre bra lösningar och tvingas att hitta alternativa lösningar. Gillar Apple men de är inte alltid på rätt väg. Om man nu tycker att vi ska använda trådlös laddning. Varför har de inte en egen trådlös laddare?

De borde ju i alla fall kunna skicka ut en utan extra kostnad, om man vill ha en efter att man köpt en iPhone.

Däremot bra att minska på skrotet. Börjar bli en hög med laddare här hemma nu.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-09-27 19:33

En bra idé hade ju varit om Apple inkluderade en värdekupong för valfritt tillbehör från Apple, på en summa som motsvarar en USB-C-laddare.

Sedan kan kan kunder som saknar USB-C-laddare få en utan kostnad, och sedan kan de andra istället lägga till egna pengar om de vill ha ett dyrare tillbehör (kanske trådlösa lurar, eller annan typ av kabel).

1
Bevaka tråden