Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Så lägger du till widgets på hemskärmen i iOS 14

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

iOS 14 är äntligen här och en av de mest uppmärksammade funktionerna är att vi nu kan ha widgets på hemskärmen.

Läs hela artikeln här

Lite underligt att det inte tillåts iaf en widget på låsskärmen!

Ursprungligen av D_Odell:

Lite underligt att det inte tillåts iaf en widget på låsskärmen!

Något måste de ju hålla på till iOS 15 Nej men jag håller med dig, hade gärna sett att de inte bara var informationsbaserade heller utan att man kunde styra saker etc. Hade ju varit nice att ha musikkontroller, kontrollera HomeKit-prylar etc

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-09-19 00:56

Har uppdaterat till iOS 14 och nu kan jag inte öppna appar från sk Today View om skärmen är låst.

Dvs förut kunde jag svepa till höger på en låst skärm och sedan knacka på någon widget och applikationen öppnade (efter att jag ombads om att låsa upp skärmen). Men nu är widgets stendöda! Ingeting händer när jag knackar på dem! Är det en bugg? Om inte hur kan man komma snabbt till applikationerna som widgets representerar?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-09-19 09:25
Ursprungligen av timofej:

Har uppdaterat till iOS 14 och nu kan jag inte öppna appar från sk Today View om skärmen är låst.

Dvs förut kunde jag svepa till höger på en låst skärm och sedan knacka på någon widget och applikationen öppnade (efter att jag ombads om att låsa upp skärmen). Men nu är widgets stendöda! Ingeting händer när jag knackar på dem! Är det en bugg? Om inte hur kan man komma snabbt till applikationerna som widgets representerar?

Hur lyckades du ’svepa till höger på en låst skärm’?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-19 11:19
Ursprungligen av mattiL:

Hur lyckades du ’svepa till höger på en låst skärm’?

Svep till höger så kommer man till widgetarna, svep till vänster så kommer man till kameran.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-09-19 12:11
Ursprungligen av zinned:

Svep till höger så kommer man till widgetarna, svep till vänster så kommer man till kameran.

Men då väl skärmen inte låst?

Ursprungligen av mattiL:

Men då väl skärmen inte låst?

Jo. På lock screen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-19 12:51
Ursprungligen av mattiL:

Men då väl skärmen inte låst?

Du kan ju pröva själv, att hålla för flärpen med tummen när du tänder skärmen och sedan svepa till höger och vänster

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-09-19 12:56
Ursprungligen av zinned:

Du kan ju pröva själv, att hålla för flärpen med tummen när du tänder skärmen och sedan svepa till höger och vänster

Ok, länge sedan man använde en telefon utan Face ID..

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-09-19 12:59

Ok, testade på min iPad Pro som har Face ID, där kan jag starta appar från den låsta skärmen, en fråga om kod kommer upp (om jag nu inte råkar snegla på skärmen) och sedan öppnas appen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-09-19 22:08

Jag tolkar era svar som att ni inte har problem med det. Era telefoner öppnas med face ID förmodar jag. Men hur kommer ni till widgetarna om telefonen låses upp och ni inte hamnar på den första sidan av era "skrivborden" (eller vad det är nu de heter)? Måste ni göra flera svep till höger tills ni kommer till widgetarna?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-09-19 22:39

Med i-apparaten upplåst hamnar den på första sidan av skrivbordet (heter Springboard), ett swipe ner och sedan ett swipe höger så kommer man till dessa widgets

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-09-19 22:56
Ursprungligen av mattiL:

Med i-apparaten upplåst hamnar den på första sidan av skrivbordet (heter Springboard), ett swipe ner och sedan ett swipe höger så kommer man till dessa widgets

När jag låser upp telefonen hamnar jag på skrivbordet som jag använde senast. Alltså inte alltid på det första. Därför tycker jag att det är jobbigt att nu måste jag låsa upp telefonen först och sedan bläddra fram till widgetarna när jag förut kunde bara svepa till höger och sedan bara lägga fingret på fingeravtrycksläsaren för att hamna i appen jag önskar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-09-19 23:33
Ursprungligen av timofej:

När jag låser upp telefonen hamnar jag på skrivbordet som jag använde senast. Alltså inte alltid på det första. Därför tycker jag att det är jobbigt att nu måste jag låsa upp telefonen först och sedan bläddra fram till widgetarna när jag förut kunde bara svepa till höger och sedan bara lägga fingret på fingeravtrycksläsaren för att hamna i appen jag önskar.

Du har rätt, jag brukar väl alltid ha första sidan av skrivbordet framme, så jag har inte sett att man kan starta med andra sidor!
Så nu har jag lärt mig något nytt. ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-09-20 11:17

Det är väl bara att trycka på Hemknappen en gång till, så kommer man direkt till förstasidan, även om man är 10 sidor bort.

Ursprungligen av kenjon:

Det är väl bara att trycka på Hemknappen en gång till, så kommer man direkt till förstasidan, även om man är 10 sidor bort.

Och för alla utan hemknapp sveper man bara uppåt snabbt och kort i docken så får man samma effekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-09-20 12:08
Ursprungligen av kenjon:

Det är väl bara att trycka på Hemknappen en gång till, så kommer man direkt till förstasidan, även om man är 10 sidor bort.

Jag förstår att det finns sätt att förre eller senare komma till widgetarna. Men jag tycker att det är konstigt att Apple har gjort widgetarna oklickbara från en låst skärm. Varför finns de där om man ändå måste låsa upp skärmen först och bara sedan navigera till dem?

Jag tror faktisk att det är en temporär bugg. På samma sätt att på min iPhone 7 finns det andra buggar. T. ex. att får jag ofta en tom ruta när jag bläddrar mellan widgetarna som ligger på varandra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-09-20 12:52

Eftersom vitsen med en låst skärm är att inga obehöriga ska komma åt information, så tycker jag det är självklart att man måste låsa upp först. Annars kan ju obehöriga komma åt en hel del, beroende på vilka widgetar du har installerat.

Ursprungligen av timofej:

Jag förstår att det finns sätt att förre eller senare komma till widgetarna. Men jag tycker att det är konstigt att Apple har gjort widgetarna oklickbara från en låst skärm. Varför finns de där om man ändå måste låsa upp skärmen först och bara sedan navigera till dem?

Jag tror faktisk att det är en temporär bugg. På samma sätt att på min iPhone 7 finns det andra buggar. T. ex. att får jag ofta en tom ruta när jag bläddrar mellan widgetarna som ligger på varandra.

De är inte oklickbara från min IPhone 11. Jag sveper åt höger, kommer till skärmen med widget och kan aktivera widgets. Jag tror att detta går att kontrollera från Inställningar (FaceId och lösenord). Men jag är osäker, jag måste låta någon annan prova min telefon

Ursprungligen av BlackSmp:

De är inte oklickbara från min IPhone 11. Jag sveper åt höger, kommer till skärmen med widget och kan aktivera widgets. Jag tror att detta går att kontrollera från Inställningar (FaceId och lösenord). Men jag är osäker, jag måste låta någon annan prova min telefon

Man kan inte aktivera widgets/klicka sig in i dem utan att låsa upp på ena eller andra viset.
Antar du har face-ID och inte märker att detta sker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-09-20 17:28
Ursprungligen av kenjon:

Eftersom vitsen med en låst skärm är att inga obehöriga ska komma åt information, så tycker jag det är självklart att man måste låsa upp först. Annars kan ju obehöriga komma åt en hel del, beroende på vilka widgetar du har installerat.

Ja, naturligtvis ska man låsa upp telefonen när man väl vill komma in i apparna som widgetarna presenterar! Problemet är att widgetarna är helt döda på min låsskärm, ingenting händer när jag klickar på dem. Innan iOS 14 installerades blev man utmanad att låsa upp telefonen när man klickade på en widget. Vilket jag gjorde genom att hålla fingret på hemknappen och man hamnade i den önskade appen utan fördröjning. Nu händer det ingenting - widgetarna är bara dumma bilder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-09-20 17:34
Ursprungligen av BlackSmp:

De är inte oklickbara från min IPhone 11. Jag sveper åt höger, kommer till skärmen med widget och kan aktivera widgets. Jag tror att detta går att kontrollera från Inställningar (FaceId och lösenord). Men jag är osäker, jag måste låta någon annan prova min telefon

Tack för ditt försök att lösa det men jag kan inte finna någon inställning som aktiverar widgetarna.

Under Touch ID och lösenord finns det vad jag kan använda Touch ID för och allt är förbockat. Men det känns inte som särskikt relevant heller.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-20 21:21

Ursäkta mig, jag har läst alla inlägg men jag är inte säker på att jag förstår problemet.

Om man tittar på låsskärmen, dvs utan att FaceID eller TouchID låser ut, så har man notiser och kocka framför sig. Om man i det läger sveper till höger, alltså för valfritt finger mot högra kanten av skärmen, så kommer man till de widget man har. Dessa visas precis som om det vore på hemskärmen och går att trycka på, vilket kommer att öppna aktuell app efter att man har låst upp med FaceID eller TouchID.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-09-21 08:20
Ursprungligen av zinned:

Ursäkta mig, jag har läst alla inlägg men jag är inte säker på att jag förstår problemet.

Om man tittar på låsskärmen, dvs utan att FaceID eller TouchID låser ut, så har man notiser och kocka framför sig. Om man i det läger sveper till höger, alltså för valfritt finger mot högra kanten av skärmen, så kommer man till de widget man har. Dessa visas precis som om det vore på hemskärmen och går att trycka på, vilket kommer att öppna aktuell app efter att man har låst upp med FaceID eller TouchID.

Du beskriver förutsättningarna helt korrekt förutom att det INTE går att klicka på widgetarna på min telefon om jag kommer åt de från låst skärm.

Och nu efter lite experimenterande visar det sig att det inte heller går att klicka på dem även om jag låser upp telefonen först men inte öppnar den helt. Dvs att jag fortfarande är på skärmen som visar bara datum och tid, lägger fingret på fingeravtrycksläsaren (utan att trycka) och får ett litet meddelande högst upp att telefonen är olåst men jag fortfarande är på samma skärm, med datum och tid. Om jag sveper till höger kommer jag till widgetarna men de är fortfarande helt döda, oklickbara.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-21 08:58
Ursprungligen av timofej:

Du beskriver förutsättningarna helt korrekt förutom att det INTE går att klicka på widgetarna på min telefon om jag kommer åt de från låst skärm.

Och nu efter lite experimenterande visar det sig att det inte heller går att klicka på dem även om jag låser upp telefonen först men inte öppnar den helt. Dvs att jag fortfarande är på skärmen som visar bara datum och tid, lägger fingret på fingeravtrycksläsaren (utan att trycka) och får ett litet meddelande högst upp att telefonen är olåst men jag fortfarande är på samma skärm, med datum och tid. Om jag sveper till höger kommer jag till widgetarna men de är fortfarande helt döda, oklickbara.

Ok, jag förstår. Detta är dock ett lokalt problem i din telefon, inte ett generellt problem. Jag har spontant ingen aning om hur du kan lösa det men det känns som att en återställning skulle ligga nära till hands.

Normal funktionalitet är att man kommer till aktuell app när man trycker på widgeten för samma app.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-09-21 09:25
Ursprungligen av zinned:

Ok, jag förstår. Detta är dock ett lokalt problem i din telefon, inte ett generellt problem. Jag har spontant ingen aning om hur du kan lösa det men det känns som att en återställning skulle ligga nära till hands.

Normal funktionalitet är att man kommer till aktuell app när man trycker på widgeten för samma app.

Jag kommer till respektive app om jag kommer in i telefonen först. Dvs om jag högersveper från det första skrivbordet.

Ja, det är det jag misstänker, att det är en bugg. Dessutom som jag skrev ovan blir travefönstret blankt när jag bläddrar mellan widgetar som ligger i traven.

Men om jag återställer telefonen måste jag väl återställa den från en backup kopia? Behåller telefonen inte alla buggar då?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-21 09:45
Ursprungligen av timofej:

Jag kommer till respektive app om jag kommer in i telefonen först. Dvs om jag högersveper från det första skrivbordet.

Ja, det är det jag misstänker, att det är en bugg. Dessutom som jag skrev ovan blir travefönstret blankt när jag bläddrar mellan widgetar som ligger i traven.

Ja, jag har inga som helst problem att trycka på en widget i låst läge, därefter autentisera med FaceID/TouchID och sedan komma till den aktuella appen.

Ursprungligen av timofej:

Men om jag återställer telefonen måste jag väl återställa den från en backup kopia? Behåller telefonen inte alla buggar då?

Jag tror inte något från OS:et ligger i backupen, förutom referens till vilket OS som backupen är tagen på, så det är väl där fördelen ligger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-09-21 09:49
Ursprungligen av zinned:

Jag tror inte något från OS:et ligger i backupen, förutom referens till vilket OS som backupen är tagen på, så det är väl där fördelen ligger.

Tack för tipset! Ska vänta tills nästa uppdatering och om den inte funkar får jag väl återställa telefonen.

Kan man hämta widgets nånstans? Saknar att kunna se när alarmet ringer utan att gå in i Klocka appen. Hade passat fint med en sån mindre fyrkant.

Gammal o vilsen, vill dubbelkolla att jag faktiskt ställt larmet.

Bevaka tråden