Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Apple jobbar på en egen sökmotor

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är du trött på Google och tycker att DuckDuckGo fungerar sådär så kanske du i framtiden får en lösning från Apple.

Läs hela artikeln här

Skulle vara intressant. Men frågan är om det skulle funka?
Google är en datainsamlare av stora mått. Apple verkar mer betona integritet.
Microsoft har sitt bing också som jag har testat ibland, men jag tycker man får sämre sökresultat än med Googles sökmotor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-08-27 23:46

Om det skulle fungera vore det ju perfekt. Och helt ärligt har jag lite svårt att se att det är supersvårt att bygga en väl fungerande sökmotor om man enbart har fokus på de som söker.

  • Medlem
  • International user
  • 2020-08-28 10:32
Ursprungligen av xms67:

Om det skulle fungera vore det ju perfekt. Och helt ärligt har jag lite svårt att se att det är supersvårt att bygga en väl fungerande sökmotor om man enbart har fokus på de som söker.

Google fungerade bättre förr innan man kunde fylla hemaidor med nyckelord och optimera dem för att google skulle presentera dem.

Men knappast är det lätt att bygga en bra sökmotor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-08-28 11:46
Ursprungligen av Redaktionen:

Är du trött på Google och tycker att DuckDuckGo fungerar sådär så kanske du i framtiden får en lösning från Apple.

Läs hela artikeln här

Suck. Tycker det här låter som ännu ett projekt som inte är laserfokuserat.

Med reservation för att det bara är rykten. Men hade jag fått styra Apple över en dag hade det här projektet och allt annat trams (som Apple TV+) kapats omedelbums.

Apple kommer aldrig ikapp Google eller Netflix. Lika bra att fokusera energin på hårdvara och integrera de bästa tjänsterna att funka bra på plattformarna (typ som att ordna youtube i 4K på ATV för länge sen). Eller ta fram helt nya tjänster som inte är sämre kopior på sånt som redan finns och som folk är nöjda med.

Ursprungligen av ibish:

Suck. Tycker det här låter som ännu ett projekt som inte är laserfokuserat.

Med reservation för att det bara är rykten. Men hade jag fått styra Apple över en dag hade det här projektet och allt annat trams (som Apple TV+) kapats omedelbums.

Apple kommer aldrig ikapp Google eller Netflix. Lika bra att fokusera energin på hårdvara och integrera de bästa tjänsterna att funka bra på plattformarna (typ som att ordna youtube i 4K på ATV för länge sen). Eller ta fram helt nya tjänster som inte är sämre kopior på sånt som redan finns och som folk är nöjda med.

4K är ju löst i höst när nya betorna kommer

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-08-28 13:15

Bra, de behöver en egen sökmotor för att skärpa till Siri mm. Vi behöver en bra sökmotor som inte prioriterar annonsörer och egen vinning.

  • Medlem
  • International user
  • 2020-08-28 16:21
Ursprungligen av MatsOlov:

Bra, de behöver en egen sökmotor för att skärpa till Siri mm. Vi behöver en bra sökmotor som inte prioriterar annonsörer och egen vinning.

Jepp håller helt med dig jag trodde apple skulle ha insett detta längt tidigare men jag gav upp tron på att de någonsin skulle göra detta. De är väldigt sent ute men kanske de kan ändå, men knappast.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-08-30 14:12
Ursprungligen av ibish:

Suck. Tycker det här låter som ännu ett projekt som inte är laserfokuserat.

Med reservation för att det bara är rykten. Men hade jag fått styra Apple över en dag hade det här projektet och allt annat trams (som Apple TV+) kapats omedelbums.

Apple kommer aldrig ikapp Google eller Netflix. Lika bra att fokusera energin på hårdvara och integrera de bästa tjänsterna att funka bra på plattformarna (typ som att ordna youtube i 4K på ATV för länge sen). Eller ta fram helt nya tjänster som inte är sämre kopior på sånt som redan finns och som folk är nöjda med.

Netscape trodde inte Internet Explorer skulle ta över, Altavista trodde inte Google skulle ta över.... det finns många exempel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-08-30 22:04
Ursprungligen av kenjon:

Netscape trodde inte Internet Explorer skulle ta över, Altavista trodde inte Google skulle ta över.... det finns många exempel.

Du har rätt. Företag och produkter kommer och går. Dina exempel däremot är från när marknaden var relativt ny, och webben inte bestod av diverse nätverkseffekter (t.ex. FB kommer försvinna en dag, men inte pga ny sociala medier-tjänst utan för att behovet ändras och något helt nytt råkar täcka det (som när iphone definierade om vad en mobil är)). Det är nog lättare att introducera en bättre webbläsare än en ny söktjänst som blir bra på riktigt. Försprånget är för stort.

Vad jag kan se har Apple inte den förmågan. De har lyckats hyfsat bra med kartor, men de har mest försökt köpa ikapp sig, och har inte ritat om kartan så att säga.

I nuläget ser jag inget som tyder på att en eventuell söktjänst inte blir ännu en kopia på Googles variant. Det hade givetvis varit kul om Apple lyckades.

  • Medlem
  • International user
  • 2020-08-30 23:28
Ursprungligen av ibish:

Du har rätt. Företag och produkter kommer och går. Dina exempel däremot är från när marknaden var relativt ny, och webben inte bestod av diverse nätverkseffekter (t.ex. FB kommer försvinna en dag, men inte pga ny sociala medier-tjänst utan för att behovet ändras och något helt nytt råkar täcka det (som när iphone definierade om vad en mobil är)). Det är nog lättare att introducera en bättre webbläsare än en ny söktjänst som blir bra på riktigt. Försprånget är för stort.

Vad jag kan se har Apple inte den förmågan. De har lyckats hyfsat bra med kartor, men de har mest försökt köpa ikapp sig, och har inte ritat om kartan så att säga.

I nuläget ser jag inget som tyder på att en eventuell söktjänst inte blir ännu en kopia på Googles variant. Det hade givetvis varit kul om Apple lyckades.

Google är mer som AltaVista idag än som Google själv då. Jag vill ha det gamla google tillbaka där man faktiskt kunde hitta samma sak flera gånger i rad, flera månader efter varan.

Jag tror ändå Apple har stor potential att lyckas. Altavista försvann inte av sig självt, utan den köptes upp av diverse aktörer som Compaq etc..som förstörde den i slutändan. Vilket inte lär hända med en Apple sökmotor.

  • Medlem
  • International user
  • 2020-08-31 10:30
Ursprungligen av johnh3:

Jag tror ändå Apple har stor potential att lyckas. Altavista försvann inte av sig självt, utan den köptes upp av diverse aktörer som Compaq etc..som förstörde den i slutändan. Vilket inte lär hända med en Apple sökmotor.

Precis som inte flash dog samma dag Jobs nekade det på iPhone. Jag minns när google kom och hur lite man använde Altavista efter det. Google hade enbart ett sökfält och sök resultat. Ett koncept som helt enkelt vann.

Men nu gör google mindre sökande och det är andra som säger vad google ska hitta. Så ja det finns ett hål att fylla.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-08-31 15:18

Känns väl som ett naturligt steg. Tror knappast att man lätt vinner över Google men man kan erbjuda ett alternativ och ta rejäla marknadsandelar snabbt. Hur många ändrar default sökmotor på sin iPhone eller iPad egentligen?!? Jag har gjort det (till DuckDuckGo) och säkerligen många här på forumet, men av gemene man tror jag det är få.

  • Medlem
  • International user
  • 2020-09-01 01:23
Ursprungligen av Gurra:

Känns väl som ett naturligt steg. Tror knappast att man lätt vinner över Google men man kan erbjuda ett alternativ och ta rejäla marknadsandelar snabbt. Hur många ändrar default sökmotor på sin iPhone eller iPad egentligen?!? Jag har gjort det (till DuckDuckGo) och säkerligen många här på forumet, men av gemene man tror jag det är få.

Ändrat fram och åter men google ger tyvärr än bästa resultaten jag hoppas dock på en sökmotor med mer än 70% träff säkerhet nån dag.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-09-01 11:09
Ursprungligen av juanito:

Ändrat fram och åter men google ger tyvärr än bästa resultaten jag hoppas dock på en sökmotor med mer än 70% träff säkerhet nån dag.

Ja, det är väl inget tvivel om att Google är bättre, men jag tycker att DuckDuckGo fungerar ok och jag uppskattar värnandet om integriteten. På telefonen går jag sällan till Google, på jobbdatorn så är default DuckDuckGo men ska jag göra lite djupare research på ett ämne så är det än så länge nödvändigt att gå till Google.

Generellt sätt så tror att det vore bra med lite konkurrens på sökmotorsidan dock och kanske har Apple har en bättre position att skapa det än Microsoft.

Självklart att dom ska ha egen sökmotor till sin Safari och så får man hoppas att man inte spåras som det är nu. Söker man någonting via google så blir det direkt relaterad reklam på Instagram och Facebook.

Det låter enkelt att smälla upp en sökmotor, men i praktiken är det svårt:

  1. Man måste ha en bra algoritm för att sortera ut saker som inte är relevanta

  2. Man måste visa upp resultatet på ett bra presentabelt sätt

  3. Man måste ha gott om lagringsplats för all information som sökmotorn samlat in

  4. Man måste ha rätt internetkapacitet och abonnemangsform för samla information och visa begärt information för sökarna

Det är inte för vem som helst. Apple kan klara detta, de har kompetens och finansiella muskler som krävs för att ta sökmotorprojektet i hamn och kommer att vara till stor nytta för Siri och användarna.

1
Bevaka tråden