Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkten går för fullt på gammal iMac

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Zeugma:

Jag hade testat att installera om macOS först. Om det fungerar kan du i och för sig ändå överväga om du ska styra fläkten på ”rätt” sätt eller bara styra den.

Yes, det blir nog nästa steg. Men nu är inte problemet fläkten. Den har vi fixat så vi kan styra manuellt. Problemet är att kernel_task tar så mycket prestanda att datorn blir seg (egentligen är det väl så att den gör processorkapacitet otillgänglig för den tror processorn är så varm att den ska ta det lite lugnt).

Ursprungligen av Themotie:

Yes, det blir nog nästa steg. Men nu är inte problemet fläkten. Den har vi fixat så vi kan styra manuellt. Problemet är att kernel_task tar så mycket prestanda att datorn blir seg (egentligen är det väl så att den gör processorkapacitet otillgänglig för den tror processorn är så varm att den ska ta det lite lugnt).

Min rekommendation angående ominstallation gällde just problemet med kernel_task. Det har inget med fläktarna att göra.

Ursprungligen av Zeugma:

Min rekommendation angående ominstallation gällde just problemet med kernel_task. Det har inget med fläktarna att göra.

Spelar det någon roll hur man installerar om systemet? Det finns ju några sätt att gå tillväga.

Ursprungligen av Themotie:

Spelar det någon roll hur man installerar om systemet? Det finns ju några sätt att gå tillväga.

Nej, egentligen inte.
Men skulle det gå fel kan det dock vara praktiskt att ha installationsfilerna på ett USB-minne. Annars får man ju ladda ner på nytt.

https://support.apple.com/sv-se/HT201372

Ursprungligen av Zeugma:

Nej, egentligen inte.
Men skulle det gå fel kan det dock vara praktiskt att ha installationsfilerna på ett USB-minne. Annars får man ju ladda ner på nytt.

https://support.apple.com/sv-se/HT201372

Och det går att bara installera samma system igen? Apple.com kommer inte vägra eftersom det inte är en uppdatering? Den där processen är ju lite inflexibel ibland ...

Det är inte så att det är nåt fel med kylningen på processorn? Du kan köra Intels verktyg för att kika på vilken temperatur som den rapporterar och vilken processorfrekvens den körs i. https://software.intel.com/content/www/us/en/...

Ursprungligen av Themotie:

Och det går att bara installera samma system igen? Apple.com kommer inte vägra eftersom det inte är en uppdatering? Den där processen är ju lite inflexibel ibland ...

Det går förstås att installera ett annat system. Men tänk då på att allt inte är bakåtkompatibelt. Exempelvis om Bilder-biblioteket har konverterats, liksom Itunes har blivit Musik, et cetera, vad gäller Catalina. Sådant får man då arbeta mycket med för att få att fungera igen.

Ursprungligen av Zeugma:

Det går förstås att installera ett annat system. Men tänk då på att allt inte är bakåtkompatibelt. Exempelvis om Bilder-biblioteket har konverterats, liksom Itunes har blivit Musik, et cetera, vad gäller Catalina. Sådant får man då arbeta mycket med för att få att fungera igen.

Just det spelar ingen roll i just det här fallet. Datorn var blåst innan vi installerade Catalina, och allt så lagts dit senare i princip ligger i Google Drive. Så frågan är väl om det finns skäl att tro att det gör någon skillnad vilket system man installerar.

Har du provat med en annan användare, som inte har något installerat?

+ Reset SMC och PRAM.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-08-20 11:59
Ursprungligen av MatsOlov:

Bytte HD i min iMac 27" 2009 för länge sedan och har använt Mac's Fan Control med gott resultat.

Ursprungligen av Themotie:

Just det spelar ingen roll i just det här fallet. Datorn var blåst innan vi installerade Catalina, och allt så lagts dit senare i princip ligger i Google Drive. Så frågan är väl om det finns skäl att tro att det gör någon skillnad vilket system man installerar.

Har du provat programvaran jag tipsade om? Den fungerar väldigt bra för mig i min 27" iMac från 2009. Bytte HD själv till en icke Apple HD utan sensor och Mac's Fan Control löste mitt fläktproblem.
Mac's Fan Control uppdateras relativt regelbundet också.

Ursprungligen av MatsOlov:

Har du provat programvaran jag tipsade om? Den fungerar väldigt bra för mig i min 27" iMac från 2009. Bytte HD själv till en icke Apple HD utan sensor och Mac's Fan Control löste mitt fläktproblem.
Mac's Fan Control uppdateras relativt regelbundet också.

Som jag sagt längre upp i tråden är inte fläkten problemet längre, kanske på grund av den programvaran du tipsade om (det är inte jag som sitter vid datorn, så jag har inte örnkoll). Problemet nu är att kernel_task drar så mycket processor. OCH att vi inte (än) vet om det beror på att processorn faktiskt är varm. Men det fick vi ju ett tips om nyss som kanske gör att vi kan ta reda på.

Nu har vi kört Intel-verktyget som kollar temperaturen, och den ligger på 30–40 grader, typ. Verkar inte (än iaf) hända mycket med temperaturen om vi drar ner fläkthastigheten. Återkommer senare om det ändrar sig. Bifogar bild på vad verktyget säger. Det verkar (väl?) peka på att processorn egentligen inte är varm, och alltså egentligen inte snurrar särskilt fort. Så frågan då är hur man får kernel_task att inte hogga processorn ... Och yes, ska installera nytt system så fort jag får tid.

Bevaka tråden