Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att gå tillbaka i tiden fungerar inte i Time Machine

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-08-09 20:10

Hej

Gör regelbunden backup av min MacBook Pro till en nätverksdisk. Igår tänkte jag faktiskt använda den och hämta lite filer som jag råkat radera.

Till min stora besvikelse kunde jag inte bläddra tillbaka i tidsmaskinen. Idag testade jag igen och kan bara gå tillbaka till igår. Jag ser att det finns kopior längre tillbaka i tiden men de är grå. Filen .backupbundle är 836 GB! Och den ska innehålla backup för en 128 GB datorn. Dvs ska det finnas en hel del kopior i den.

Det enda som jag vet jag gjort på sistone är att jag ändrat vilka mappar ska exkluderas från backup. Konstigt nog ser jag fortfarande mapparna när jag bläddrar i TM.

Finns det ett sätt att bläddra i kopiorna utöver TM på Macbooken? Typ gå direkt i backupbundle filen eller genom att öppna den i ett annat program?

Går det kanske att fixa det på ett annat sätt? Det känns olustigt att man lever i en tro att man är säker men just när man behöver det kan man inte komma åt filerna. Utan att TM säger ett pip om det. :-/

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-08-10 00:34

Har du sökt på macupdate.com?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-08-10 07:13
Ursprungligen av frazze:

Har du sökt på macupdate.com?

Tack för tipset! Ska kolla det ikväll.:-)

Du kan montera TMs skivavbild om du titta eller läsa från den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-08-10 14:52
Ursprungligen av hummel:

Du kan montera TMs skivavbild om du titta eller läsa från den.

Är det så? Det skulle vara den bästa lösningen!? Provar genast så fort jag kommer hem! Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-08-10 18:29

Nu har jag testat montera skivavbilden och det fungerat hur bra som helst! Kan komma åt alla datum. Tack hummel för jättebra tips! ?

Av någon anledning fungerar det fortfarande inte att bläddra i TM. Kan endast se gårdagens backup. Och igår kunde jag se backupen från dagen innan. Dvs kan jaf se endast backup från dagen innan. Konstigt beteende.?Skulle naturligtvis föredra att bläddra i backupen "native", i. e. i TM.

Vad händer om jag raderar några backups från den monterade avbilden? Sabbar jag hela systemet med hard links eller kan jag på detta sätt frigöra utrymmet på backupskivan?

Om du vet vad du gör kan du manuellt radera från backup. Men ställer du frågan så kommer du ställa till det och jag avråder från att mickla manuellt.
I TN kan du markera filer/mappar du vill radera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-08-25 09:33
Ursprungligen av hummel:

Om du vet vad du gör kan du manuellt radera från backup. Men ställer du frågan så kommer du ställa till det och jag avråder från att mickla manuellt.
I TN kan du markera filer/mappar du vill radera.

Men vad är det för skillnad mellan "veta vad jag gör" eller inte? När jag monterar TM avbilden ser jag mappar som är daterade ändå till 2014. Vad händer om jag tar bort alla mappar säg 2014-2018? Kommer jag att kunna öppna mappar från 2020 då? Det är väl sk "hard links" dvs inte riktiga filer utan bara genvägar till fildelarna som ändrats mellan varje backup? Eller?

Och som sagt kan jag inte gå in i TM via den vanliga vägen. Den tillåter inte mig bläddra längre tillbaka i tiden än någon dag.

Och jag vill inte radera mappar heller. Jag behöver dem! Jag behöver bara inte kopior som skapades för sex år sedan. Tror inte att jag kommer att behöva återskapa något från så lång tillbaka i tiden.

Tycker överhuvudtaget att Apples TM är så där. I Synology backup kan man exempelvis begränsa antalet backup kopior. Man kan även smart fördela dem under tiden med tätare kopior som ligger närmast i tiden och glesare ju längre tillbaka i tiden de tagits. På så sätt blir backupdisken aldrig full. I skillnad från Apples lösning där det fylls på i all evighet.

Inte helt säker på hur jag ska svara.
Om du gör fel kan du förlora data i din backup. Eftersom du inte kan använda TM för access till din backup verkar den skadad. Du säger att det är viktig information så gör en säkerhetskopia på den disken till en annan disk du vet är frisk innan du labbar på din TM backup.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-08-26 13:49

Tack hummel! Det var ett bra tips! Ska göra en kopia av backup filen och sedan kan jag laborera med den.?

1
Bevaka tråden