Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hdd i Mac Mini

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har idag en Mac Mini sent 2012 med 1TB hdd , I5 2,5 Ghz, 16gb ram. Den börjar kännas lite seg speciellt när jag laddar in bilder från sambons kamera. Hdd är en vanlig 5400 varvare så jag inbillar mig att en SSD disk skulle hjälpa, frågan är då är det något speciellt att tänka på när man köper SSD eller är alla kompatibla med Mac?
Tacksam för råd och tips
// Johnny

Ursprungligen av johnny61:

Jag har idag en Mac Mini sent 2012 med 1TB hdd , I5 2,5 Ghz, 16gb ram. Den börjar kännas lite seg speciellt när jag laddar in bilder från sambons kamera. Hdd är en vanlig 5400 varvare så jag inbillar mig att en SSD disk skulle hjälpa, frågan är då är det något speciellt att tänka på när man köper SSD eller är alla kompatibla med Mac?
Tacksam för råd och tips
// Johnny

Jag har samma minimodell som du och har satt i två SSD, först en Samsung Evo 850 2,5" och sedan en Samsung Evo 860 2,5". Den äldre är nu backupdisk för den nyare. Kabelkit för två SSD finns på Ebay och dylikt. Jag hade valt en Samsung igen, de är bra byggda, snabba och har bra pris ändå. Guide för byte finns på Ifixit:

En SSD: https://www.ifixit.com/Guide/Mac+mini+Late+20...
Två SSD: https://www.ifixit.com/Guide/Installing+Mac+M...

Samsung SSD (fyra första på listan): https://www.prisjakt.nu/search?search=Samsung...

En sak till: SSD kan i längden må bättre av att man har aktiverat TRIM. Det gör man i Terminalen med kommandot:

sudo trimforce enable
Ursprungligen av Zeugma:

En sak till: SSD kan i längden må bättre av att man har aktiverat TRIM. Det gör man i Terminalen med kommandot:

sudo trimforce enable

Jag tackar för dina tips, ska börja planera ett diskbyte ??

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-08-07 21:11
Ursprungligen av Zeugma:

En sak till: SSD kan i längden må bättre av att man har aktiverat TRIM. Det gör man i Terminalen med kommandot:

sudo trimforce enable

Minns själv inte om jag har det aktiverat, vilket är kommandot för att se dess status?

Ursprungligen av zinned:

...för att se dess status?

Systeminformation --> Maskinvara --> SATA/SATA Express --> TRIM-stöd

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-08-07 21:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Systeminformation --> Maskinvara --> SATA/SATA Express --> TRIM-stöd

Så bör jag aktivera det? Om jag ens KAN aktivera det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-08-10 19:11
Ursprungligen av zinned:

Så bör jag aktivera det? Om jag ens KAN aktivera det?

Läs på om hur din SSD hanterar ”garbage collection”, men rent generellt så brukar TRIM rekommenderas.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-08-10 20:17
Ursprungligen av iSweden:

Läs på om hur din SSD hanterar ”garbage collection”, men rent generellt så brukar TRIM rekommenderas.

Har en ”gammal” Samsung Evo 1TB så jag funderar om jag ska bry mig alls...

2014 satte jag i två identiska Samsung 840 Evo i två likadana MBP Mid 2009. Jag aktiverade TRIM via Trim Enabler (på den tiden). Men något gick snett på den ena, så TRIM var inte aktivt något år. Wear levelling på den är nu ett par tre procent mer än på den andra. Fast sex år senare återstår ändå cirka 93 procent...

Min filosofi: Varför inte aktivera TRIM? Apple gör det på fabrik.

1
Bevaka tråden