Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som kör iOS 14 public beta?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är den stabil och är det något uppenbart viktigt som buggar (bank-ID, swish etc)?
Något i betan som gör att man borde hålla sig borta tills vidare?

  • Medlem
  • 2020-08-06 23:49
Ursprungligen av theplague:

Är den stabil och är det något uppenbart viktigt som buggar (bank-ID, swish etc)?
Något i betan som gör att man borde hålla sig borta tills vidare?

Varför undrar du? Du tänker väl inte installera den på din iPryl som du är beroende av i ditt vardagliga liv?

Ursprungligen av Ljung:

Varför undrar du? Du tänker väl inte installera den på din iPryl som du är beroende av i ditt vardagliga liv?

Jo ev, om den har hunnit bli så stabil.
Gjort vissa tidigare år. Så här nån månad in (vanlig) lansering brukar de vara tillräckligt stabila.

Så, om någon faktiskt sitter på erfarenhet av denna beta får ni gärna svara.

Ursprungligen av theplague:

Är den stabil och är det något uppenbart viktigt som buggar (bank-ID, swish etc)?
Något i betan som gör att man borde hålla sig borta tills vidare?

Har kört alla iOS public beta (2, 3 och nyss 4) på min iPhone XS. Väldigt stabil och inga egentliga problem.

Appar som inte funkar: SMHI kraschar utan att starta, Wrebit kan inte anropa tangentbordet, Telia Play kan inte starta uppspelning.

Swish, BankID, bankappar, m.fl. typ alla andra 250 appar jag har fungerar utan problem.

Jag kör på min enda telefon... ?

  • Medlem
  • 2020-08-07 00:46
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Swish, BankID, bankappar, m.fl. typ alla andra 250 appar jag har fungerar utan problem.

Tyvärr finns ju inga garantier för att dessa appar fungerar i nästa betaversion. Vi får hoppas att TS tänker på detta.

Ursprungligen av Dalle:

Tyvärr finns ju inga garantier för att dessa appar fungerar i nästa betaversion.

Helt rätt (om än ovanligt att det går åt det hållet)! Är det den privata mobilen och man har datorbackup tycker jag dock att man kan våga prova...

Min känsla är att det hänt ganska lite i koden mellan iOS 14 och iOS 13 så det därför är väldigt få problem med externa appar.

Fick f.ö. rapporter att SMHI funkar igen i.o.m. PB4. Testade och det stämmer.

Som det verkar så fungerar den alldeles utmärkt.

Jag har haft problem med bluetooth i förra betan men känslan är att det fungerar bättre med fyran.

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Har kört alla iOS public beta (2, 3 och nyss 4) på min iPhone XS. Väldigt stabil och inga egentliga problem.

Appar som inte funkar: SMHI kraschar utan att starta, Wrebit kan inte anropa tangentbordet, Telia Play kan inte starta uppspelning.

Swish, BankID, bankappar, m.fl. typ alla andra 250 appar jag har fungerar utan problem.

Jag kör på min enda telefon... ?

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Helt rätt (om än ovanligt att det går åt det hållet)! Är det den privata mobilen och man har datorbackup tycker jag dock att man kan våga prova...

Min känsla är att det hänt ganska lite i koden mellan iOS 14 och iOS 13 så det därför är väldigt få problem med externa appar.

Fick f.ö. rapporter att SMHI funkar igen i.o.m. PB4. Testade och det stämmer.

Ursprungligen av iTiger:

Som det verkar så fungerar den alldeles utmärkt.

Jag har haft problem med bluetooth i förra betan men känslan är att det fungerar bättre med fyran.

Tack för era svar!
Får se om jag ger mig på detta nästa vecka.

Denna tråd får gärna användas för fortsatt diskussion om iOS 14 Public Beta.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-08-07 17:41

Widgets är fortfarande lite skakigt på både iOS och iPadOS.
Bakgrundsbilden på iOS hoppar till lite knasigt när jag drar ner notisskärmen.

Det är väl det jag stör mig på nu.

Ursprungligen av theplague:

Är den stabil och är det något uppenbart viktigt som buggar (bank-ID, swish etc)?
Något i betan som gör att man borde hålla sig borta tills vidare?

Kör...

Jag kör betorna från första versionen (developer) på alla mina enheter från klockan, telefonen, iPad, HomePod och tv. Inga ohanterliga problem. Som sagt, SMHI appen fungerar inte men widgeten gör det och det finns andra bra väderappar

Ursprungligen av BlackSmp:

Kör...

Jag kör betorna från första versionen (developer) på alla mina enheter från klockan, telefonen, iPad, HomePod och tv. Inga ohanterliga problem. Som sagt, SMHI appen fungerar inte men widgeten gör det och det finns andra bra väderappar

SMHI appen funkar för mig. F.r.o.m senaste betan.

Ursprungligen av westerlu77:

SMHI appen funkar för mig. F.r.o.m senaste betan.

Du har rätt. Jag har inte tänkt på att prova

  • Medlem
  • 2020-08-17 21:54

Jag har inte kunnat ladda trådlöst från första betan till den nuvarande. I övrigt har betan varit så gott som felfri för mig (lite problem med darkmode på widgets på dagen).

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2020-08-18 19:54
Ursprungligen av nmbrg:

Jag har inte kunnat ladda trådlöst från första betan till den nuvarande. I övrigt har betan varit så gott som felfri för mig (lite problem med darkmode på widgets på dagen).

Har du provat att starta om mobilen, det brukar lösa problemet med trådlösa laddningen för mig som jag även hade innan betan..

  • Medlem
  • 2020-08-18 21:29
Ursprungligen av Robban G:

Har du provat att starta om mobilen, det brukar lösa problemet med trådlösa laddningen för mig som jag även hade innan betan..

Jag kör en beta. Hur dum tror du jag är?
Har för övrigt aldrig haft ett enda problem med trådlös laddning någonsin, innan jag testade betan på nuvarande mobilen.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2020-08-18 21:43
Ursprungligen av nmbrg:

Jag kör en beta. Hur dum tror du jag är?
Har för övrigt aldrig haft ett enda problem med trådlös laddning någonsin, innan jag testade betan på nuvarande mobilen.

Det var ett tips! Om man är dum eller inte pga att man kör en beta har väl inte med saken att göra. Googla så ser du att problemet funnits sedan innan betan. Lycka till.

  • Medlem
  • 2020-08-18 21:46
Ursprungligen av Robban G:

Det var ett tips! Om man är dum eller inte pga att man kör en beta har väl inte med saken att göra. Googla så ser du att problemet funnits sedan innan betan. Lycka till.

Syftade på att om man slänger in en beta på någon av sina enheter så har man med största sannolikhet koll på att man ibland behöver starta om sin enhet för att testa om det löser ett tillfälligt problem. Annars ska man inte köra en beta helt enkelt..

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2020-08-18 21:52
Ursprungligen av nmbrg:

Syftade på att om man slänger in en beta på någon av sina enheter så har man med största sannolikhet koll på att man ibland behöver starta om sin enhet för att testa om det löser ett tillfälligt problem. Annars ska man inte köra en beta helt enkelt..

Så borde det vara ja... Men synd att det inte fungerade för dig, startade om min senast igår och det löste problemet men som sagt innan så har jag haft problemet sedan innan betan.

Ursprungligen av nmbrg:

Jag har inte kunnat ladda trådlöst från första betan till den nuvarande. I övrigt har betan varit så gott som felfri för mig (lite problem med darkmode på widgets på dagen).

Kommer inte ihåg hur det var för mig innan, men det funkar för mig i beta 5 iallafall att ladda trådlöst. Beta 4 har varit den sämsta för mig hitintills. Hoppas 5:an är bättre.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-08-19 06:36

Strul med trådlös laddning har jag haft många gånger med iOS 13 också. Så det är inget nytt fel.

PB5 verkar ha fixat de buggar som dök upp i PB4 (AirPods kopplar inte upp vid telefonsamtal, tangentbordet försvinner vid inknappning, widgets uppdaterar inte, etc). Många verkar ha haft en hel del problem med PB4, men PB5 verkar lovande. Mina (få) problem är hursomhelst lösta.

Ursprungligen av nmbrg:

Syftade på att om man slänger in en beta på någon av sina enheter så har man med största sannolikhet koll på att man ibland behöver starta om sin enhet för att testa om det löser ett tillfälligt problem. Annars ska man inte köra en beta helt enkelt..

Ta det lugnt. Ett enkelt ” ja, jag har provat det” hade räckt.

Ursprungligen av Lars Einarsson:

PB5 verkar ha fixat de buggar som dök upp i PB4 (AirPods kopplar inte upp vid telefonsamtal, tangentbordet försvinner vid inknappning, widgets uppdaterar inte, etc). Många verkar ha haft en hel del problem med PB4, men PB5 verkar lovande. Mina (få) problem är hursomhelst lösta.

Jo, de problem som jag hade i B4 är lösta men ... de lade till några nya istället.

Som ett välkänt citat i mina kretsar säger. ”Jobbar ni baklänges eller?”

Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, de problem som jag hade i B4 är lösta men ... de lade till några nya istället.

Får man fråga vilka nya problem du fått med PB5...?

Jag kan inte skicka bilder i DM på instagram. Eller lägga till bilder i story.

Problemet uppstod med PB 5.

Ursprungligen av iTiger:

Jag kan inte skicka bilder i DM på instagram. Eller lägga till bilder i story.

Problemet uppstod med PB 5.

Och om du installerar om appen?

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Får man fråga vilka nya problem du fått med PB5...?

Givetvis.

Öppnadet av appar gör att telefonen fryser ibland. Verkar vara när de har swappats ut.

Övre vänstra appen i Siri förslags widgeten (2x4 storlek) går bara att öppna en gäng. Sedan så är just den positionen död. Men bara i den positionen.

Jag har rapporterat problemen till Apple

Ursprungligen av barbapappa_86:

Och om du installerar om appen?

Jag startade om telefonen. Raderade appen. Startade om igen och sen installerade om appen. Det funkade inte.

Ursprungligen av iTiger:

Jag startade om telefonen. Raderade appen. Startade om igen och sen installerade om appen. Det funkade inte.

Jag testade skicka en bild i DM och det funkar för mig.

Ursprungligen av BlackSmp:

Givetvis.

Öppnadet av appar gör att telefonen fryser ibland. Verkar vara när de har swappats ut.

Övre vänstra appen i Siri förslags widgeten (2x4 storlek) går bara att öppna en gäng. Sedan så är just den positionen död. Men bara i den positionen.

Jag har rapporterat problemen till Apple

Sistnämnda är bra. ?

Jag använder inte den Siri-widgeten och tror mig inte noterat att telefonen fryser som hos dig, men ska hålla ögonen på detta.

För egen del med PB5 har jag inte upplevt något nytt problem (än)... Förhoppningsvis blir kommande uppdateringar snart riktigt stabila för alla användare.

Bevaka tråden