Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken dator blir först med Apple silicon?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-08-05 12:40

Dags att skaffa ny MacBook Pro.

Men vilken modell blir först med Apple Silicon.
Att Mac Mini blir först är ju sannolikt då den finns redan som utvecklarversion men sen.

Bärbart eller stationärt, proffs eller konsument?

De första Apple Silicon datorer jag tror kommer först i rangordningen är:

MacBook
Mac Mini
iMac
MacBook Pro
iMac Pro
Mac Pro

Ungefär så i den ordningen…

Ursprungligen av The Real Viking:

De första Apple Silicon datorer jag tror kommer först i rangordningen är:

MacBook
Mac Mini
iMac
MacBook Pro
iMac Pro
Mac Pro

Ungefär så i den ordningen…

Först Macbook, tror jag också, att man återinför den så att övriga modeller inte tar skada varumärkesmässigt om det skulle visa sig bli problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-08-05 17:40

Låter rimlig möjligtvis Mini först då den i praktiken redan finns.

Tyvärr då tar det typ till 2022 år till en MacBook Pro med Apple Silicon ☹️

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-08-05 18:55

Jag tror på nästan samma ordning som The Real Viking, vill byta plats på iMac och Macbook Pro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-08-06 11:07

Tror att bärbart blir först ut (bortsett från Mac minin som i princip finns redan).
I bärbart kan Apple Silicon fira större triumfer med bättre batteritid och bättre prestanda utan att ta till turboost och andra knep för att begränsa värmeutveckling och bättra på batteritid.

TIDPLAN
Mac Mini - sent 2020
MacBook - sent 2020
MacBook Air - tidigt 2021
MacBook Pro - sent 2021
iMac - sent 2021
iMac Pro - 2022
Mac Pro - 2022

Jag tror inte att testminin ska ses som en indikation på något annat än att detta är det smidigaste sättet för Apple att erbjuda utvecklare hårdvara.

Hoppas att iMac 23–24in kommer redan i år i en ny design. Det vore häftigt.

Ursprungligen av pick-me-up:

Hoppas att iMac 23–24in kommer redan i år i en ny design. Det vore häftigt.

Det sades på WWDC 2020 att en MacBook och en iMac med Apple Silicon kommer i år (dock inte vilken modell av MacBook eller iMac) resten kommer nästa år och året därpå.

Jag får revidera min egen lista och sätta iMac före Mac Mini! Då stämmer min lista mot Apples uttalande på WWDC 2020! ?

Senast redigerat 2020-08-09 22:00
Ursprungligen av The Real Viking:

Det sades på WWDC 2020 att en MacBook och en iMac med Apple Silicon kommer i år

Spännande. Var gjorde de detta uttalandet?

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2020-08-15 09:47

Tror följande.

Föst ut blir en billigare bärbar modell på max 13” för runt 10.000 kronor med nytt namn för att markera övergången.

Mac mini

MacBook Air

iMac

MacBook Pro

IMac Pro

Mac Pro

Ursprungligen av The Real Viking:

Det sades på WWDC 2020 att en MacBook och en iMac med Apple Silicon kommer i år (dock inte vilken modell av MacBook eller iMac) resten kommer nästa år och året därpå.

Jag får revidera min egen lista och sätta iMac före Mac Mini! Då stämmer min lista mot Apples uttalande på WWDC 2020! ?

Jag har sett otaliga videos om just detta och väldigt många siar om just att det kanske kommer en ny iMac Silicon som är mellan 23 och 24 tum. Det finns ingen orsak för Apple att släppa först proffsserien, vad skulle de kunna locka köpare sen om de börjar med de bästa och snabbaste maskinerna? Det räcker med att även de enklaste modellerna av Silicon är snabbare än Intel-Macar, vilket de kommer att bli enligt min uppfattning.

Ursprungligen av pick-me-up:

Jag har sett otaliga videos om just detta och väldigt många siar om just att det kanske kommer en ny iMac Silicon som är mellan 23 och 24 tum. Det finns ingen orsak för Apple att släppa först proffsserien, vad skulle de kunna locka köpare sen om de börjar med de bästa och snabbaste maskinerna? Det räcker med att även de enklaste modellerna av Silicon är snabbare än Intel-Macar, vilket de kommer att bli enligt min uppfattning.

Precis min åsikt – basmodellerna först sedan proffsmodellerna. Jag tror också att MacBook (kanske MacBook Air?) och iMac (i det här fallet tror jag att det är minsta iMacen, dvs 23–23” längre fram större skärmar) som släpps först.

Min gissning:

MBP - är Apples ögonsten och går alltid först
iMac
Macbook Air/Macbook - lite senare pga. att den knappast får överglänsa MBP
Mac mini - kommer sist som vanligt
Mac Pro - uppdateras vart 6.e år

iMac Pro tror jag inte det blir nåt mer med öht.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Min gissning:

MBP - är Apples ögonsten och går alltid först
iMac
Macbook Air/Macbook - lite senare pga. att den knappast får överglänsa MBP
Mac mini - kommer sist som vanligt
Mac Pro - uppdateras vart 6.e år

iMac Pro tror jag inte det blir nåt mer med öht.

Jag vet att du är duktig, Marcus, så jag hoppas att du har rätt. Har länge velat skaffa en ny iMac, men har inte varit riktigt nöjd hittills vad jag har fått se. Det har länge varit oerhört små förändringar som inte räcker, anser jag. Nu vill jag se någonting alldeles speciellt så man blir häpen.
Alltså hur kunde de behålla snurrande hårddiskar så jäklä länge och vägra sätta in en SSD redan från början?
Med Apple vet man aldrig vad de egentligen tänker, och om de gör det över huvud taget, så gynnar det inte oss vanliga konsumenter alla fall. De har alltid tankarna i främst hur aktieägarna ska bli nöjda. ALLTID!

Fundera lite också hur många små förändringar iMac 27 tum fick och hur få sådana fick 21,5 tummare. Kolossal skillnad om du frågar mig.
Redan det indikerar att en ny och uppdaterad mindre iMac är på gång. Och det är en stor chans att det kommer att bli en nydesignad Silicon iMac. Jag bara hoppas att de gör den lite större också; kanske 23–24 tum. Det skulle vara helt idealiskt för mig, för jag har vant mig i em 20-tummare.

Hoppas bara att de inte snålar onödigt mycket med arrangemanget som alltid brukar vara fallet med Macar. Som nu t.ex. alldeles för lite RAM-minne från början i alla burkar. 16GB är ny standard sedan länge. Likadant med SSD. 256GB är för lite för nästan alla användare. Dessutom finns en rekommandation att man ska ha minst 20% av utrymmet oanvänt. Då återstår cirka 200GB och det är även mindre vad jag har på min RR! Men snåljåpar vill att vi ska betala dyra pengar för varenda liten förbättring på de maskiner vi köper.
Det finns mycket mer att förtälja men jag orkar inte babbla igenom allting.

Det blir nog så som det alltid brukar bli med Apple. Vissa bitar är helt okej, och andra där man snålar så utav helvete. Det kommer aldrig att finnas en människa som kan begripa vad det rör sig i huvudet på Apple bland de som bestämmer hur slutresultatet ska bli. Nada. There is no such thing.
Men det sker i mirakel i världen, så man får alltid hoppas. Fast det kommer nog att sluta som alltid förut, Apple tar tre steg framåt och två steg tillbaka. Även av den anledningen är det spännande att se vad nästa sex månader kan resultera i. Det kan mycket väl resultera i att man väljer en Intel iMac ändå om progressen är inte tillräckligt stor.

Gissningarna här var allt annat än lysande, mina egna också.

1
Bevaka tråden