Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips om att få i gång en Mac Mini 2010 önskas

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte sparka igång en relativt oanvänd Mac Mini från 2010.
Är det möjligt att montera SSD?
Och har ni tips eller länkar till hur man gör det?
Tack på förhand!

---
Rubrik förtydligad. /Moderator

Senast redigerat 2020-08-05 10:09
  • Medlem
  • Lund
  • 2020-08-05 00:41

Det funkar finfint. Jag brukar följa guiderna på iFixit ?

Relaterad fråga: hur mycket räcker den till? Min ex-fru övertog vår 2010:a. Hon kommer förmodligen sutta den snart, så jag funderar på om man skulle rädda den och ha som mediecentral eller liknande. Har ett par Air av ungefär samma årsmodell - typ 2013-ish som förmodligen är något vassare. Men räcker Minin till att streama film, köra VLC och liknande? Den är fabriksbestyckad.

Kanonbra med en inbyggd dvd-spelare!

Sedan: 4K är väl tveksamt om den klarar. Video-ut är ju ändå max typ 1920x1080 över hdmi. Mer här: https://everymac.com/systems/apple/mac_mini/s...

Men med en SSD skall den väl klara det mesta i övrigt. SSD av i princip vilken modell/fabrikat som helst funkar på dess 3GB/s-buss - jag har kört på Kingstons budget-ssd:er till full belåtenhet i liknande sammanhang.

Hur mycket RAM? Om det är samma 2GB som satt i från start är det alldeles för klent. 8GB är ok om du vill snåla och inte maxa 16GB.

Vad gäller OS skall man kunna skrämma upp den till OSX 10.13 High Sierra. Men jag har ingen aning om vad videostreamingtjänster kräver för OS/övriga specs nuförtiden.

Ursprungligen av Patrik_E:

...räcker Minin till att streama film, köra VLC och liknande? Den är fabriksbestyckad.

En fabriksbestyckad 2010:a - dvs 2,4 GHz Core 2 Duo, 5400 varvs snurrdisk och 2 GB minne - räcker nog inte så långt idag. Med 8 GB och en SSD blir den ju mer användbar, och kan nog funka som mediaspelare.

Sen kan ju operativsystemet också vara en begränsning. Kolla sista meningen i Johans inlägg ovan.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

En fabriksbestyckad 2010:a - dvs 2,4 GHz Core 2 Duo, 5400 varvs snurrdisk och 2 GB minne - räcker nog inte så långt idag. Med 8 GB och en SSD blir den ju mer användbar, och kan nog funka som mediaspelare.

Sen kan ju operativsystemet också vara en begränsning. Kolla sista meningen i Johans inlägg ovan.

Jo, jag såg det. Får se hur det blir! Men stort tack så länge

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-08-05 11:21
Ursprungligen av Patrik_E:

Relaterad fråga: hur mycket räcker den till? Min ex-fru övertog vår 2010:a. Hon kommer förmodligen sutta den snart, så jag funderar på om man skulle rädda den och ha som mediecentral eller liknande. Har ett par Air av ungefär samma årsmodell - typ 2013-ish som förmodligen är något vassare. Men räcker Minin till att streama film, köra VLC och liknande? Den är fabriksbestyckad.

En air från 2013 är rejält mycket snabbare, det hände rätt mycket de åren.
Core2duo hänger inte med särskilt bra längre, men streama film och köra VLC bör ju gå sålänge det är max 1080p.

Oj! Kanske lite väl pilligt för mig. Men kanske värt ett försök.
Finns det någon som gör det mot betalning?

1
Bevaka tråden