Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja MBP 13" 2020

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2020-07-28 15:53

Har tidigare ägt en 15" MBP mid-2012 (utan retina). Nu saknar jag att köra mac, så det är dags för ett köp. Tittade vad Apple erbjuder idag och blev lite osäker på vad jag egentligen behöver. Kommer göra musik i Logic (till en början med inbyggda ljudkortet) och även fixa med mina bilder (24mp) och video (Full HD och 4K med proxy).

Ser att det finns en äldre cpu (1.4ghz) och en nyare med senare cpu-generation. Dessa ligger dock enormt mycket högre i pris. Eftersom jag inte vet vad dagens processorer riktigt går för, så tycker jag att 1.4Ghz låter lite - som siffra. Naturligtvis kan man inte jämföra mig gamla i7 2.3Ghz med denna, så jag behöver lite hjälp...

Klarar jag mig med någon av de billigare modellerna? Vill dock i vilket fall ha 16Gb och 512 SSD. Vad är det som skiljer mer? Läste någonstans om 2 vs 4 portar? Ska man kolla på förra årets maskiner och se om man får mer för pengarna? Bara en känsla av att det inte skiljer så mkt i pris.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • 2020-07-28 20:15

Nog måste någon ha lite intresse i dessa modeller?

Min åsikt är att man lika gärna ska safta på när man ändå köper. Det är ändå en maskin som ska användas i säkert 5 år, och då är 5.000,- mer lätt värt det.

Du kan köpa den mindre krämiga maskinen och den kommer att funka. Men i takt med att du gör mer avancerade saker samtidigt som systemet blir tyngre så kommer maskinen att bli trött.

Så tänker jag när jag köper nytt. Samtidigt är begagnat också ett alternativ, men då är det ju helt andra pengar, och du behöver bara ha lite "tur" för att få en vettig maskin.

Summa summarum:
- Köper du nytt, fläska på.
- Köper du begagnat, hitta mest värde för pengarna. Glöm inte testköra maskinen vid upphämtning.

/HTH

Om du ska uppgradera instegsmodellen till 512 GB SSD och 16 GB RAM kostar den ju nästan lika mycket som den med 4 portar ändå. Diff på 2500 kr.

Förresten, vill du inte vänta året ut och se vad som händer med "Apple silicon"?

1
Bevaka tråden