Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Apple har börjat tillverka linser till sina AR-glasögon

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

År har gått sedan första ryktet om att Apple jobbar på ett par egna AR-glasögon men vågar vi tro de senaste ryktena så kanske vi får se dem inom en snar framtid.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-07-12 02:24

Funkar de så är det definitivt det största sedan iPhone.

Om brillorna enbart handlar om att se notiser, GPS och det som visas här. Nja då tänker inte Apple utanför boxen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-07-12 11:41

Vi vet ju inte vad Apple tänker. Videon var ju inte från Apple.

Ursprungligen av kenjon:

Vi vet ju inte vad Apple tänker. Videon var ju inte från Apple.

nej det vet vi inte. Så svaret är väl snarare då att den som skapat denna videon tänker inte utanför boxen.

Ursprungligen av draags:

nej det vet vi inte. Så svaret är väl snarare då att den som skapat denna videon tänker inte utanför boxen.

Videon är nog mer för att visa vissa möjligheter där AR-glasögon kan vara nice att ha. Som vid navigering. Kan se att detta kan bli hur stort som helst i vissa yrken (läkare, bygg etc)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-07-12 16:41

Även med ganska enkla funktioner kan det bli revolutionerande. Ta en grupp, cyklister och deras behov av bättre navigering. Eller om man kör bil och sedan går ut bilen och navigeringen fortsätter fram till den exakta adressen. Flygplatser, köpcentra och större mataffärer där du får enkel navigering. Turister som kan få intressanta platser, hus, statyer förklarade för sig etc.

Sedan enkla och för omgivningen tysta notiser och meddelanden. Musik, radio poddar kan också spelas upp om man integrerar högtalare som bara användaren hör(eller nästan bara). Listan på enkla funktioner som ändå är bra blir ganska lång. Skulle man sedan samla några kreativa och kompetenta team runt detta går det säkert få fram väldigt häftiga funktioner.

Ser ut som vanliga glasögon. Är det menat att det kan vara som ersättning till vanliga glas- och solglasögon?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2020-07-12 18:37

Coolt. Finns massor av möjligheter med glasögon. Jag tänker direkt på Googles AR-räv som visar vägen i Google Maps som de visade upp på I/O för något år sedan.

Personligen är jag lite fundersam till om de gör dem användbara för mig, med bra tillgäglighetsanpassning eller om det helt enkelt är en Apple-produkt som jag får leva utan. Jag är blind på höger öga och saknar en del synfält på mitt vänstra, så är gränssnittet hårt knutet till olika delar av glaset så är de antagligen oanvändbara för min del.

Ursprungligen av xms67:

[...] Musik, radio poddar kan också spelas upp om man integrerar högtalare som bara användaren hör(eller nästan bara). [...]

Där Sa du något. Det skulle säkert kunna vara möjligt att integrera högtalare på båden bakom/ovanför örat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-07-13 00:09
Ursprungligen av Måns97:

Coolt. Finns massor av möjligheter med glasögon. Jag tänker direkt på Googles AR-räv som visar vägen i Google Maps som de visade upp på I/O för något år sedan.

Personligen är jag lite fundersam till om de gör dem användbara för mig, med bra tillgäglighetsanpassning eller om det helt enkelt är en Apple-produkt som jag får leva utan. Jag är blind på höger öga och saknar en del synfält på mitt vänstra, så är gränssnittet hårt knutet till olika delar av glaset så är de antagligen oanvändbara för min del.
Där Sa du något. Det skulle säkert kunna vara möjligt att integrera högtalare på båden bakom/ovanför örat.

Det är dessutom redan ute på marknaden via BOSE: https://www.bose.se/sv_se/products/frames.htm...

Det borde alltså inte var svårt för Apple att bygga ihop syn och hörselsystem i ett par glasögon om man väl löser själva syndelen.

De bör vara integrerade med ”verkligheten” och inte enbart vara förlängd notisvisare. Det blir ingen storsäljare bara genom att vara en mer avancerad gps. Möjligheterna för en sådan här produkt är mycket mer än det som visades här och som tas upp i inläggen.

Att konstant få notiser som ploppar upp i sitt synfält när du träffar vänner ger ju en än mer stressfylld tillvaro och jag betvivlar att det är dit Apple vill gå.

1
Bevaka tråden