Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu kan alla som vill testa betan av iOS 14 och iPadOS 14

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Samma dag som WWDC drog igång släppte även Apple utvecklarbetor av sina nya operativsystem men nu kan allmänheten också vara med och leka.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-07-09 21:08

Är för första gången sugen på att testa beta-versionen. Men det känns också onödigt aktivt välja en eventuellt buggig upplevelse?

Det kanske inte blir värre än iOS 13 i nuvarande skick?

Ursprungligen av ibish:

Det kanske inte blir värre än iOS 13 i nuvarande skick?

Det är det. Installera inte en beta på enheter du förväntar dig att de ska fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-07-10 13:39
Ursprungligen av ibish:

Är för första gången sugen på att testa beta-versionen. Men det känns också onödigt aktivt välja en eventuellt buggig upplevelse?

Det kanske inte blir värre än iOS 13 i nuvarande skick?

Jag instalerade(inte inhalerade som autocorrect tyckte..?)betan idag. Aldrig tidigare installerade någon Beta. Jag tycker det fungera som vanligt än så länge. Endast SMHI appen som är död. Skitfint med Wigets och Library..?

Senast redigerat 2020-07-10 14:22
Ursprungligen av xms67:

Jag instalerade(inte inhalerade som autocorrect tyckte..?)betan idag. Aldrig tidigare installerade någon Beta. Jag tycker det fungera som vanligt än så länge. Endast SMHI appen som är död. Skitfint med Wigets och Library..?

Funkar även BankID och diverse bank-appar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-07-10 19:56
Ursprungligen av barbapappa_86:

Funkar även BankID och diverse bank-appar?

Bank-ID, ApplePay och Nordea fungerar. Det är vad jag vet och själv har använt.

Ursprungligen av xms67:

Bank-ID, ApplePay och Nordea fungerar. Det är vad jag vet och själv har använt.

Trevligt. Brukar vara standard att de inte fungerar i en tidig beta.

Kört denna beta och hårdtestat senaste 24 timmarna på iPhone. Känns väldigt stabil och även jag har endast hittat att SMHI inte funkar (utöver Nordea funkar även Länsförsäkringar och Swedbank, de andra bankerna har jag ej). Har testat alla vanliga streamingappar, etc utan problem.

Enda som är lite segt ibland är faktiskt Apples nya widgets, men det löser de säkert i nästa version. Swish funkar men får inte notiser i just denna app.

Continuity i Safari funkar bra gentemot iPad OS 13 och Catalina.

Funkar bra med Apple Watch som kör watchOS 6. Fick installera om vissa kort i ApplePay men allt funkar efter det igen. [Edit: Automatisk upplåsning av klocka med telefon funkar inte utan man måste ange koden på klockan varje gång man tar på sig den.]

Batteriprestandan är som vanligt.

Senast redigerat 2020-07-11 10:47

Hittade faktiskt nu en app jag inte använder så ofta men som inte funkar, nämligen Telia Play. Den kan inte starta något program.

De streamingtjänster jag testat och som funkar är Spotify, YouTube, TED, Dplay, Netflix, HBO, Viafree, Viaplay, C More, TV4 Play, UR Play, SR Play, SVT Play, Prime Video och SF Anytime.

Senast redigerat 2020-07-11 09:25

Nån som vet om de släppt betan till tvOS än?
Jag använder tvOS 13 beta version 13.4.8 och verkar inte kunna uppdateras till den publika betan av tvOS 14. Får inte upp alternativet att använda beta.
Kan det vara så att man måste vänta på nästa stabila versionen av 13.4.8 innan man kan påbörja den nya betan?

Ursprungligen av Opera_of_Death:

Nån som vet om de släppt betan till tvOS än?
Jag använder tvOS 13 beta version 13.4.8 och verkar inte kunna uppdateras till den publika betan av tvOS 14. Får inte upp alternativet att använda beta.
Kan det vara så att man måste vänta på nästa stabila versionen av 13.4.8 innan man kan påbörja den nya betan?

Jag vet inte om den publika betan är släppt men du måste gå med i det nya betaprogrammet för att Apple TV:n ska hitta IOS14 betan.

Men du behöver inte invänta nästa stabila version. Jag gick från IOS13 beta till IOS14 beta

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-07-11 11:44

Musik-appen verkar inte längre ha möjlighet att söka bland allmänna radiostationer, man får hålla tillgodo med Apples egna. Dags att rota fram dom gamla radio-apparna som RadioDeck och Simple Radio.

Ursprungligen av Opera_of_Death:

Nån som vet om de släppt betan till tvOS än?
Jag använder tvOS 13 beta version 13.4.8 och verkar inte kunna uppdateras till den publika betan av tvOS 14. Får inte upp alternativet att använda beta.
Kan det vara så att man måste vänta på nästa stabila versionen av 13.4.8 innan man kan påbörja den nya betan?

tvOS 14 beta finns tillgänglig. Efter tvOS 13 senaste beta så hade betaalternativet ändrat sig till ”Av” vilket jag ändrade och då dök tvOS 14 beta upp och jag håller nu på att installera.

Ursprungligen av nyllet83:

tvOS 14 beta finns tillgänglig. Efter tvOS 13 senaste beta så hade betaalternativet ändrat sig till ”Av” vilket jag ändrade och då dök tvOS 14 beta upp och jag håller nu på att installera.

Konstigt för jag får inte ens upp alternativet att sätta på eller stänga av betan längre. Känns som det hänt nåt konstigt med min Apple TV 4k. Får testa att nolla den.

Ursprungligen av Opera_of_Death:

Konstigt för jag får inte ens upp alternativet att sätta på eller stänga av betan längre. Känns som det hänt nåt konstigt med min Apple TV 4k. Får testa att nolla den.

Jag tror även du måste ”enroll” ditt konto hos Apple för tvOS 14.

Har noterat en sak som inte längre funkar i Mail [har rapporterat till Apple] och det är att appen inte längre kommer ihåg vilken mailbox man tidigare flyttat ett mail från en viss avsändare till. Istället för en förvald mailbox per avsändare visas nu ingenting och varje mail man ska flytta måste sökvägen ställas in manuellt. Har svårt att tro att detta är en feature och Apple plockat bort denna smidiga lösning med flit...

Ursprungligen av nyllet83:

Jag tror även du måste ”enroll” ditt konto hos Apple för tvOS 14.

Sorry har varit upptagen så har inte hunnit svara. Men jag löste det genom att logga om iCloud. Har ju kört tvOS 13 betan och vart nån bugg där. Visste att jag redan var "enrolled". Nu så är jag på den lite buggiga tvOS 14

Kan meddela att det mesta funkar men har lite strul med Cmore. Så fort man ska kolla på nått så kraschar appen. Om nån annan råkat ut för det så kan man lösa det genom att starta en sändning på nån av tv-kanalerna och sen backa. Sen så är det bara att gå till den man vill se och börja streama det. Hoppas det hjälper nån.

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2020-08-09 10:45
Ursprungligen av Opera_of_Death:

Sorry har varit upptagen så har inte hunnit svara. Men jag löste det genom att logga om iCloud. Har ju kört tvOS 13 betan och vart nån bugg där. Visste att jag redan var "enrolled". Nu så är jag på den lite buggiga tvOS 14

Kan meddela att det mesta funkar men har lite strul med Cmore. Så fort man ska kolla på nått så kraschar appen. Om nån annan råkat ut för det så kan man lösa det genom att starta en sändning på nån av tv-kanalerna och sen backa. Sen så är det bara att gå till den man vill se och börja streama det. Hoppas det hjälper nån.

Det hjälpte mig, tusen tack!

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-08-20 19:13
Ursprungligen av Gäddnos:

Musik-appen verkar inte längre ha möjlighet att söka bland allmänna radiostationer, man får hålla tillgodo med Apples egna. Dags att rota fram dom gamla radio-apparna som RadioDeck och Simple Radio.

Åtgärdat i beta 5.

1
Bevaka tråden