Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program öppnas ej minimerade vid uppstart

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Först lite information om dator och operativsystem.
Dator: Macbook Air 13" 2017
Operativsystem: macOS Mojave ver: 10.14.5

När jag startar upp datorn har jag ett par program som jag vill startar automatiskt, men minimerat.

Dessa program är:
Google Chrome, Mail, Spotify, Meddelanden, Facetime, kalender.

Nu till mina problem. (Det ena problemet är möjligtvis kopplas till programvaran i sig, men tror jag kan få hjälp med en lösning här ändå.

Problem 1. Vid uppstart av datorn startas Meddelanden, Facetime och ibland Spotify, precis som jag vill ha det, men de startas ej. minimerade, utan jag får klicka ner dom på den "gula runda knappen" Alternativ/Öppna vid inloggning är iklickat. Samt även testat lägga till dessa appar i Systeminställningar/Användare och grupper/Startobjekt och klickar i göm. Någon lösning?

Problem 2: Google chrome startas minimerat, men när jag öppnar fönstret efter uppstart så öppnas inte bara fönstret med mina aktiva flikar utan även ett extra fönster som jag får stänga ner. Detta händer bara efter uppstart.

/Mvh Daniel

Vissa program verkar inte respektera inställningarna, men man minimerar kluttret via dessa inställningar:

1. Systeminställningar > Allmänt

2. Avstängningsdialogen

Ursprungligen av Zeugma:

Vissa program verkar inte respektera inställningarna, men man minimerar kluttret via dessa inställningar:

1. Systeminställningar > Allmänt

2. Avstängningsdialogen

Tack för ditt svar, detta gjorde dock ingen skillnad.

Ursprungligen av Danne80:

Tack för ditt svar, detta gjorde dock ingen skillnad.

Testa en säker start, starta om datorn med skift nedtryckt, logga in, och starta om som vanligt igen.

Ursprungligen av Zeugma:

Testa en säker start, starta om datorn med skift nedtryckt, logga in, och starta om som vanligt igen.

Gjorde som du sa, har även uppdaterat till Catalina, det blev lite bättre, nu öppnas bara Meddelanden, så fungerar fortfarande inte som det ska.

Ursprungligen av Danne80:

Gjorde som du sa, har även uppdaterat till Catalina, det blev lite bättre, nu öppnas bara Meddelanden, så fungerar fortfarande inte som det ska.

Jag har senaste Catalina och i mitt fall är det Anteckningar och WhatsApp-programmet som inte öppnas minimerat (”Göm”).

Ursprungligen av Zeugma:

Jag har senaste Catalina och i mitt fall är det Anteckningar och WhatsApp-programmet som inte öppnas minimerat (”Göm”).

Saker likt detta är så irriterande. Jag har en stationär dator med Windows (För att det är mer praktiskt för mig då jag kan utöka lagringsutrymme i den, och välja hårdvara) samt att jag vill ha den på 24/7 för fildelning.

Jag ogillar inte Windows 10, men det är absolut inget stabilt operativsystem jämfört med macOs. Jag får ständigt korrigera saker i registret för att exempelvis ta bort mappstrukturer jag inte vill ha, dessa läggs sedan tillbaka vid uppdateringar. Det är ständiga popup-rutor med uppdateringar och påminnelser.

MacOs är helt enkelt ett operativsystem jag trivs mycket bättre med, men små saker som detta är väldigt frustrerande och borde vara enkelt att åtgärda i en uppdatering.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-07-07 11:28
Ursprungligen av Danne80:

MacOs är helt enkelt ett operativsystem jag trivs mycket bättre med, men små saker som detta är väldigt frustrerande och borde vara enkelt att åtgärda i en uppdatering.

Enligt inlägg #2 från @Zeugma så beror det på hur programmet är skrivet - inte på en inställning i plattformen. En uppdatering kommer (tyvärr) inte att lösa problemet.

Ursprungligen av frazze:

Enligt inlägg #2 från @Zeugma så beror det på hur programmet är skrivet - inte på en inställning i plattformen. En uppdatering kommer (tyvärr) inte att lösa problemet.

Men flertalet av dessa program är ju en del av operativsystemet såsom mail. meddelanden, Facetime.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-07-07 12:56
Ursprungligen av Danne80:

Men flertalet av dessa program är ju en del av operativsystemet såsom mail. meddelanden, Facetime.

Dessa program är inte del av operativsystemet, däremot av leveransen macOS. De är fristående program som behöver både programkod och förmåga att agera rätt på parameteravärdet Göm som finns i Inställningar. Möjligen kan det också vara implementerat som en funktion (sk. callback) som Inställningar anropar för varje angivet program som har Göm kryssat. Eller slutligen så har fönsterhanteraren förmågan att dölja fönster och det är upp till varje program att fråga om sin egen status för synlighet (eller vad det nu kallas för).

Men du kan inte fälla ett avgörande enbart på att Göm är kryssat då ingen av oss verkar har läst dokumentationen för utvecklare hur just denna funktion är tänkt att fungera.

Ursprungligen av frazze:

Dessa program är inte del av operativsystemet, däremot av leveransen macOS. De är fristående program som behöver både programkod och förmåga att agera rätt på parameteravärdet Göm som finns i Inställningar. Möjligen kan det också vara implementerat som en funktion (sk. callback) som Inställningar anropar för varje angivet program som har Göm kryssat. Eller slutligen så har fönsterhanteraren förmågan att dölja fönster och det är upp till varje program att fråga om sin egen status för synlighet (eller vad det nu kallas för).

Men du kan inte fälla ett avgörande enbart på att Göm är kryssat då ingen av oss verkar har läst dokumentationen för utvecklare hur just denna funktion är tänkt att fungera.

Oavsett så är de utvecklade av Apple, och ingår i installationen av operativsystemet, och det vore rimligt att det gick starta Apples egna program minimerade när denna funktion finns i operativsystemet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-07-07 13:53

Det här var en semi-snygg lösning:

tell application "Mail" to launch

tell application "Finder"
  set visible of process "Mail" to false
end tell
Ursprungligen av frazze:

Det här var en semi-snygg lösning:

tell application "Mail" to launch

tell application "Finder"
  set visible of process "Mail" to false
end tell

Tack, fungerar utmärkt och en bra lösning.

tell application "Mail" to launch
tell application "WhatsApp" to launch
tell application "Messages" to launch
tell application "FaceTime" to launch

tell application "Finder"
	set visible of process "Mail" to false
	set visible of process "WhatsApp" to false
	set visible of process "Meddelanden" to false
	set visible of process "FaceTime" to false
end tell
1
Bevaka tråden