Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Icloud Keychain inte synlig i Keychain access

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min Mac börjar bli till åren, och med det finns en oro att de många lösenord som finns sparade i Keychain Access skall förloras den dagen datorn gör sitt sista andetag.

Vid omfattande googling ser det ut som att lösenord sparade i Keychain Access även skall vara tillgängliga i ICloud Keychain så länge syncen är aktiverad under "System Preferences/Apple ID/ICloud" på min Mac - vilket den är.

Dock är det två faktorer som oroar mig:
1. Inga utav mina lösenord i Keychain Access är synliga på min IPhone under "Settings/Passwords & Accounts/Website & App Passwords"
2. ICloud är inte synligt som en Keychain i Keychain Access på min Mac (finns endast Login, Local Items, System och System Roots)

Jag har inte lyckats hitta någon info om ovanstående problem, och vädjar därför till klokheten i forumet för hjälp.

Spec:
MacBook Pro 13" Mid 2012 - MacOS Catalina 10.15.4
Iphone XR - iOS 13.5.1

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-06-29 12:32

Jag gillar att vara oberoende och har framtidssäkrat min lösenordshantering genom att byta till KeePass. Det finns mängder av klienter för KeePass att välja bland.

På min Mac använder jag MacPass https://macpassapp.org/ och på iPhone Strongbox eller KeePassium. Filen med lösnord synkar jag med Dropbox.

Ursprungligen av johlor:

Min Mac börjar bli till åren, och med det finns en oro att de många lösenord som finns sparade i Keychain Access skall förloras den dagen datorn gör sitt sista andetag.

Vid omfattande googling ser det ut som att lösenord sparade i Keychain Access även skall vara tillgängliga i ICloud Keychain så länge syncen är aktiverad under "System Preferences/Apple ID/ICloud" på min Mac - vilket den är.

Dock är det två faktorer som oroar mig:
1. Inga utav mina lösenord i Keychain Access är synliga på min IPhone under "Settings/Passwords & Accounts/Website & App Passwords"
2. ICloud är inte synligt som en Keychain i Keychain Access på min Mac (finns endast Login, Local Items, System och System Roots)

Jag har inte lyckats hitta någon info om ovanstående problem, och vädjar därför till klokheten i forumet för hjälp.

Spec:
MacBook Pro 13" Mid 2012 - MacOS Catalina 10.15.4
Iphone XR - iOS 13.5.1

Jag personligen använder 1password men det kostar pengar varje år en subscription. Jag har länge velat bytt över till iCloud Keychain som att jag helt är integrerad i Apples ekosystem men det är omöjligt sålänge dom inte har MFA/2FA support.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-06-29 16:10
Ursprungligen av johlor:

Dock är det två faktorer som oroar mig:
1. Inga utav mina lösenord i Keychain Access är synliga på min IPhone under "Settings/Passwords & Accounts/Website & App Passwords"

Har du slagit på iCloud Nyckelring även på iphonen?
Inställningar > Ditt Namn > iCloud

Ursprungligen av johlor:

2. ICloud är inte synligt som en Keychain i Keychain Access på min Mac (finns endast Login, Local Items, System och System Roots)

Du borde ha en rubrik för iCloud i Nyckelhanteraren, det får en att misstänka att det helt enkelt inte skapats någon iCloud-nyckelring i molnet. Testa att slå av funktionen på alla dina enheter (välj att spara lösenorden lokalt) och slå sedan på det på alla dina enheter igen.

Få hjälp med iCloud-nyckelring

Har du tvåfaktorautentisering aktiverat på ditt Apple-ID? Om du inte har det ska du ha en knapp för alternativ där du kan ställa in alternativ för aktivering på nya enheter.

Ursprungligen av johlor:

Spec:
MacBook Pro 13" Mid 2012 - MacOS Catalina 10.15.4
Iphone XR - iOS 13.5.1

Har samma MBP och systemversioner som du
I Nyckelhanteraren har jag 399 lösenord i iCloud nyckelring medan jag bara ser 195 på iPhonen (under Lösenord och Konton > Webb- och applösenord). Men det beror ju på att Nyckelhanteraren även visar andra programlösenord som används i bakgrunden.

Motsvarande gränssnitt för weblösenord som på iPhonen hittar du på macen istället i
Safari > Inställningar > Lösenord.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-06-29 20:04
Ursprungligen av RStolpe:

Jag personligen använder 1password men det kostar pengar varje år en subscription. Jag har länge velat bytt över till iCloud Keychain som att jag helt är integrerad i Apples ekosystem men det är omöjligt sålänge dom inte har MFA/2FA support.

Med KeePass kan du utöver lösenordsfilen även ha en nyckelfil.

Ursprungligen av iSweden:

Med KeePass kan du utöver lösenordsfilen även ha en nyckelfil.

Och i en del klienter touch id (jag använder keepassxc).

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-06-30 15:20

Jag inhandlade Keepass Touch för den avsevärda summan 12 SEK att användas på iPhone och iPad, lockelsen var att det stod att den skulle klara OneDrive Sync, tyvärr har jag inte hittat denna funktion, men den har Dropbox Sync i alla fall.

KeePassX på iMac på Macbook Pro.

Jag, personligen, önskar att Apple antingen köper 1Password eller bygger upp ett trevligare gränssnitt för KeyChain som påminner lite om 1Password för mer användarvänlig hantering.

1
Bevaka tråden