Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro dör vid uppstart från extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

MacBook Pro dör vid uppstart från extern hårddisk efter ca 65% av "startbaren" passerats. Då plötsligt stängs datorn ner helt och hållet.
Rör sig om en MacBook Pro mitten 2015 med Catalina 10.15.5. Hårddisken är en WD My Passport Ultra 2 GB USB 3.0. Den är nyligen införskaffad begagnad, Jag har omformaterat den i 4 partitioner varav den första med en klon av den interna hårddisken Samsung SSD 500GB med hjälp av SuperDuper. På en annan hårddisk med liknande klon startar datorn OK.
Provat starta en MacMini som inte heller startar inte utan beter sig lika när jag försöker starta den med den klonade hårddisken. Trodde först att det kanske var en strömförsörjningsfråga men ingen skillnad direkt i dator eller via strömförsörjd hub.
Skivkontroll körd på aktuell partition tycks OK.
Om man inte försöker starta från den externa disken tycks den bete sig normalt.
Vad kan ligga bakom att datorn helt sonika dör ungefär vid samma tid i uppstarten?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-06-26 15:53

Ett långskott, men formaterade du som APFS?

Eftersom du klonat macOS manuellt antar jag det är teoretiskt möjligt att du klonat över Catalina till en HFS+ partition. Jag har ingen aning om datorn överhuvudtaget skulle identifiera en sådan partition som bootbar, men helt säkert är att det inte skulle gå att använda Catalina från en HFS-disk

Ursprungligen av IngoX:

Ett långskott, men formaterade du som APFS?

Eftersom du klonat macOS manuellt antar jag det är teoretiskt möjligt att du klonat över Catalina till en HFS+ partition. Jag har ingen aning om datorn överhuvudtaget skulle identifiera en sådan partition som bootbar, men helt säkert är att det inte skulle gå att använda Catalina från en HFS-disk

Jo, den partitionen, men inte de andra, är APFS.

Ursprungligen av cuben@mac99:

MacBook Pro dör vid uppstart från extern hårddisk efter ca 65% av "startbaren" passerats. Då plötsligt stängs datorn ner helt och hållet.
Rör sig om en MacBook Pro mitten 2015 med Catalina 10.15.5. Hårddisken är en WD My Passport Ultra 2 GB USB 3.0. Den är nyligen införskaffad begagnad, Jag har omformaterat den i 4 partitioner varav den första med en klon av den interna hårddisken Samsung SSD 500GB med hjälp av SuperDuper. På en annan hårddisk med liknande klon startar datorn OK.
Provat starta en MacMini som inte heller startar inte utan beter sig lika när jag försöker starta den med den klonade hårddisken. Trodde först att det kanske var en strömförsörjningsfråga men ingen skillnad direkt i dator eller via strömförsörjd hub.
Skivkontroll körd på aktuell partition tycks OK.
Om man inte försöker starta från den externa disken tycks den bete sig normalt.
Vad kan ligga bakom att datorn helt sonika dör ungefär vid samma tid i uppstarten?

Formaterat om disken och klonat den igen men samma sak händer...

Fått svar från Dave på supporten SuperDuper vilket används för cloningen. Efter denna operation fungerar det igen att starta från hårddisken:

Unfortunately, 10.15.5 has a bug in it that I discuss at http://www.shirt-pocket.blog. This bug causes the "system" and "data" Catalina volumes to not be connected with firmlinks.

As a one-time fix, assuming a backup of the startup volume, please open the Terminal application and type the following

sudo asr restore --erase --source / --target

followed by a space. Drag in the backup drive volume from your Desktop, which will be "typed" for you.

For example, if the backup drive is called "SuperDuper Backup", the command will end up being

sudo asr restore --erase --source / --target /Volumes/SuperDuper\ Backup

Press Return. Enter your password when prompted, press Return, allow it to erase the volume by typing “y” and then Return, wait for completion. There will be two “percent complete” bars - both have to finish and the prompt has to come back.

Note that the low level copy that's being done will also rename the backup to the same as the source. You can rename it back on completion.

Once done, you'll have a bootable backup, and subsequent Smart Updates will be able to maintain it as expected.
--
Dave Nanian
Shirt Pocket

1
Bevaka tråden