Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC: Apple dumpar Intel och går över till Apple Silicon (ARM)

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tiden med Intel är över och Apple börjar nu med sina egna processorer som går under namnet Apple Silicon.

Läs hela artikeln här

---
I denna tråd diskuterar vi vad vi tycker om Apples satsning på Apple Silicon (ARM). Nya sådana trådar flyttas hit. /Moderator

Senast redigerat 2020-06-27 20:12

Det här kommer att bli grymt ?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-06-22 21:04

En dockningsstation till iPad Pro och stöd för stora skärmar så skulle man vara i hamn, nästan!

Väldigt intressant. Visar också att Apple avser att behålla Mac och inte ersätter dem med iPad.
Fast dåliga nyheter för Intel. Microsoft har väl liknande planer. Så vi får se hur det går.

Jag tror Apple får en smidigare övergång till ARM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-22 21:25

Hur tror ni man ska tänka kring lanseringen? Macar först och Mackbook sedan, eller beroende på var i utvecklingscykel de är? Om det kommer i slutet på året, vilken blir först?

Ursprungligen av xms67:

Hur tror ni man ska tänka kring lanseringen? Macar först och Mackbook sedan, eller beroende på var i utvecklingscykel de är? Om det kommer i slutet på året, vilken blir först?

Min gissning är Macbook Air eller nåt liknade:
https://www.apple.com/macbook-air/

Sist ut blir troligen de stationära proffs datorerna som får ARM.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-06-22 22:11

Jag är mer pepp än jag räknade med gällande övergången till ARM. Att Microsoft och Adobe redan börjat övergången tar nästan helt bort min osäkerhet (och då använder jag inte ens deras appar, men vill ha möjligheten om/när det behövs). Känns tryggt att Apple tänkt på allt redan i det här stadiet.

Hoppas GPUn blir något i hästlängder. Och att vi dubblar batteritiden på bärbara tar jag för givet.

Ska försöka vänta med köp till andra generationen av motsvarande MBP på ARM.

Det här blir bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-22 22:29

Jag som har börjat fundera på en ny MacBook Pro.
Det blir nog till att vänta ett tag.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-06-23 11:17

Väntat och logiskt. Utvecklingen har sprungit ifrån Intel när iPad Pro är snabbare än många MacBooks.

Får hoppas på att Microsoft fortsätter att utveckla Windows för ARM. Inte för att jag använder det själv men jag gillar att den flexibiliteten har funnits sedan övergången till Intel.

Vad säger man...katastrof för oss i musikproduktionens förtrollade land. Är ju mycket bättre om AVID kan fokusera på en typ av processorinstruktioner.
Tror Apple på fullt allvar att man kan konkurrera med AMD och Intel prestandamässigt? Spara batteritid, absolut, men det skiter man ju fullständigt i när man enbart jobbar med stationära datorer.
Är det för att slippa konkurrera med Hackintosh-datorer?
Jag säger tack Apple för dessa 20 år men nu är det dags att prova nya utmaningar som det så fint heter.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-06-23 15:53

Ni musiker är hopplösa. När det kommer någon ny snabb maskin så klagar ni direkt på att den har för hög latency, utan att ens ha provat själva. Sen sitter ni och och övertalar varandra i era forum att det måste vara så, det blir som ett självspelande piano och sen är det till slut en forumsanning, fortfarande utan att någon provat, för det vågar ju ingen eftersom alla säger att det är så dåligt med nytt.

ARM kan definitivt konkurrera med både Intel och AMD.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-06-23 16:36
Ursprungligen av Firechild:

Vad säger man...katastrof för oss i musikproduktionens förtrollade land. Är ju mycket bättre om AVID kan fokusera på en typ av processorinstruktioner.

Kan du beskriva lite tydligare hur och varför AVID måste titta på och processorinstruktioner så att vi andra hänger med? Jag trodde i min oskuldsfullhet att Apples utvecklingsmiljö Xcode tog hand om det...

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-06-23 16:40
Ursprungligen av Firechild:

Vad säger man...katastrof för oss i musikproduktionens förtrollade land. Är ju mycket bättre om AVID kan fokusera på en typ av processorinstruktioner.
Tror Apple på fullt allvar att man kan konkurrera med AMD och Intel prestandamässigt? Spara batteritid, absolut, men det skiter man ju fullständigt i när man enbart jobbar med stationära datorer.
Är det för att slippa konkurrera med Hackintosh-datorer?
Jag säger tack Apple för dessa 20 år men nu är det dags att prova nya utmaningar som det så fint heter.

Jag är övertygad att Apple kan konkurrera på prestanda också men det tar nog ett par år innan man är där. Det gör man ju redan på bärbara, iPad Pro är ju rejält mycket snabbare än en MBA i alla tester.

Och glöm inte att Tim eller Craig sa igår att man i vilket fall som helst planerar att släppa nya Intel-baserade maskiner.

Min gissning är att laptops är ARM redan nästa år och att man lär sig av dom innan stationära får byta, och när man gör det kommer om att vara signifikant snabbare än Intel.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2020-06-24 20:52

Då får min iMac 21.5” från mitten 2011 hänga med något år till, nästa iMac blir en med Apple Silicon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-24 21:04
Ursprungligen av Gurra:

Min gissning är att laptops är ARM redan nästa år och att man lär sig av dom innan stationära får byta,

Först ut är nog Mac Mini - den är ju redan ute som utvecklar modell ?

Big Sur ARM CPU riktigt sjysst!

Vad tyckter ni?
Jag personligen anser att ARM kommer bli grymt med tanke på hur bra iPad Pro fungerar mfl enheter osv

Jag får ge Apple en applåd. Intel/AMD-duopolet på 86-arkitekturen har varit en av de längsta surdegarna i datorindustrins historia. Oerhört trevligt att se den enorma krigskassa Apple arbetat upp gå till något så intressant som att utmana detta isf bara till mer emoijs.

Ursprungligen av ibish:

Jag är mer pepp än jag räknade med gällande övergången till ARM. Att Microsoft och Adobe redan börjat övergången tar nästan helt bort min osäkerhet (och då använder jag inte ens deras appar, men vill ha möjligheten om/när det behövs). Känns tryggt att Apple tänkt på allt redan i det här stadiet.

Hoppas GPUn blir något i hästlängder. Och att vi dubblar batteritiden på bärbara tar jag för givet.

Ska försöka vänta med köp till andra generationen av motsvarande MBP på ARM.

Det här blir bra!

Windows kommer inte kunna köras på en MacBook sen när dom går över till ARM, inte som de ser ut idag och Microsoft säger samma sak.

Ursprungligen av Gurra:

Väntat och logiskt. Utvecklingen har sprungit ifrån Intel när iPad Pro är snabbare än många MacBooks.

Får hoppas på att Microsoft fortsätter att utveckla Windows för ARM. Inte för att jag använder det själv men jag gillar att den flexibiliteten har funnits sedan övergången till Intel.

Se mitt inlägg ovan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-28 09:07

Kan någon kunnig förklara en sak för mig? Silicon bygger på ARM? Men vad innebär det? ARM kommer från ett annat företag och Apple vidareutvecklar det? Eller är ARM mer en tanke om en konstruktion som Apple använder?

Ursprungligen av xms67:

Kan någon kunnig förklara en sak för mig? Silicon bygger på ARM? Men vad innebär det? ARM kommer från ett annat företag och Apple vidareutvecklar det? Eller är ARM mer en tanke om en konstruktion som Apple använder?

ARM utvecklar processorritningar, ”kopplingscheman”, som Apple sedan gör processorer av. ARM får licenspengar av Apple för varje sådan ritning som används. Ungefär så.

Har lite undringar hur de gör med kontakter och överföringar med Apple Silicon. Typ Thunderbolt 3 som är ett intel patent.

Proffsanvändare vill nog ha så snabb överföring av bilder/filmer och liknande via USB-C porten.
Undrar hur Apple löser den biten?

Ursprungligen av johnh3:

Har lite undringar hur de gör med kontakter och överföringar med Apple Silicon. Typ Thunderbolt 3 som är ett intel patent.

Proffsanvändare vill nog ha så snabb överföring av bilder/filmer och liknande via USB-C porten.
Undrar hur Apple löser den biten?

Apple var med och designade TB, och innehöll varumärket ett tag, innan det gick över till Intel. En gammal artikel, men där står:

”Apple "will continue to have unrestricted use of the technology."”

https://brightsideofnews.com/intel-clarifies-...

Det är antagligen affärshemligheter, men jag antar att det är löst för framtiden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-06-28 12:12
Ursprungligen av RStolpe:

Windows kommer inte kunna köras på en MacBook sen när dom går över till ARM, inte som de ser ut idag och Microsoft säger samma sak.

Jag är personligen inte intresserad av Windows på Mac. Jag nöjer mig med Office till Mac (som jag inte heller använder, men vill kunna ha möjligheten).

På keynote lät det som Microsoft redan hade Office-paketet anpassat till Apple Silicon. Det var det jag syftade på. Att Adobe och Microsoft redan är med på banan kommer underlätta övergången.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-28 12:46
Ursprungligen av Zeugma:

ARM utvecklar processorritningar, ”kopplingscheman”, som Apple sedan gör processorer av. ARM får licenspengar av Apple för varje sådan ritning som används. Ungefär så.

Hur egna kan då Apple säga att de är? Egentligen alltså?

Om ett bolag äger ritningarna, kan Apple bli beroende av att dessa ritningar måste ”uppdateras” i framtiden? Tänker mig att det blir som med Intel, att någon generation blir försenad.

Ursprungligen av xms67:

Hur egna kan då Apple säga att de är? Egentligen alltså?

Om ett bolag äger ritningarna, kan Apple bli beroende av att dessa ritningar måste ”uppdateras” i framtiden? Tänker mig att det blir som med Intel, att någon generation blir försenad.

Så vitt jag vet är GPU utvecklade av Apple själva. Åtta kärnor i A12Z. Jag tror att man kan likna det vid ett hus. Arkitekten har ritat fönster, dörrar och dylikt, men sedan har Apple byggt ett slott medan QualComm och andra har byggt backstugor. Hur det blir i framtiden har jag ingen aning om.

  • Medlem
  • 2020-06-28 14:02
Ursprungligen av xms67:

Hur egna kan då Apple säga att de är? Egentligen alltså?

Om ett bolag äger ritningarna, kan Apple bli beroende av att dessa ritningar måste ”uppdateras” i framtiden? Tänker mig att det blir som med Intel, att någon generation blir försenad.

Apple köper rättigheten att använda ARM instruktionsset. Det innebär att man bygger helt egna SoC baserade på detta instruktionsset. Man är alltså inte beroende av ARM och deras SoC.

Man hade kunnat göra som AMD gör, bygga processorer baserade på Intels instruktionsset för x86_64 (även om Intel säkert inte vill licensiera detta till Apple). Men nu väljer man ARM istället.

Summa summarum. Apples A-processorer är deras helt egna design baserad på ARM. Precis som Ryzen från AMD är deras egen design baserad på Intels instruktionsset.

https://www.imore.com/what-arm-chip-and-why-i...

Senast redigerat 2020-06-28 14:14
  • Medlem
  • Boston
  • 2020-06-29 12:16
Ursprungligen av RStolpe:

Se mitt inlägg ovan.

Absolut, så är det ju, men det var därför jag skrev 'hoppas Microsoft fortsätter att utveckla...". Som jag förstår det är Windows på ARM långsamt och buggigt.

Misstänker att det pågår en del snack bakom kulisserna dock. Microsofts uttalande känns rätt öppet: “Microsoft only licenses Windows 10 on ARM to OEMs,” says a Microsoft spokesperson in a statement to The Verge. We asked Microsoft if it plans to change this policy to allow Windows 10 on ARM-based Macs, and the company says “we have nothing further to share at this time.”

Ursprungligen av Gurra:

Jag är övertygad att Apple kan konkurrera på prestanda också men det tar nog ett par år innan man är där. Det gör man ju redan på bärbara, iPad Pro är ju rejält mycket snabbare än en MBA i alla tester.

Och glöm inte att Tim eller Craig sa igår att man i vilket fall som helst planerar att släppa nya Intel-baserade maskiner.

Min gissning är att laptops är ARM redan nästa år och att man lär sig av dom innan stationära får byta, och när man gör det kommer om att vara signifikant snabbare än Intel.

Japp, jag har svängt och läst på mera. Tror ARM blir ett väldigt intressant alternativ och speciellt om Microsoft hoppar på ARM-tåget också.

Intel har kommit med sina Evo:
https://www.intel.com/content/www/us/en/produ...

Så än finns det liv i företaget.
De har släppt lite annonser också. Jag tycker väl varken de är bättre eller sämre än Apples annonser.
Men lite roliga är de ändå:
https://www.youtube.com/watch?v=rvDDC6ktCUg

1
Bevaka tråden