Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SDR på Catalinaburk

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-16 15:46

Kamrater,

Jag har en iMac från 2017 som kör Catalina.

Nu är jag litet sugen på att införskaffa en billig radiotuner till burken. Det vore på ett sätt lättare att köra den på en hallonpaj, men jag har ingen skärm till min hallonpaj utan kör den headless över SSH, så då blir det TV och det känns besvärligt.

Är det någon som kört GQRX eller motsvarande på Catalina?

Det känns ibland som att Apple blir svårare och svårare för hemmapulare (om man inte är så hemmapulig att man knackar programmen själv).

Vänligen, Ylan

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-06-16 19:33

Jag kan prova sent ikväll när jag kommer hem, återkommer.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-06-16 23:30

Provat i MBP16 med USB-C adapter, fungerade ”som vanligt”.

Använder en USB2 DABFM mottagare, Rafael chipset. Vilken mottagare har du tänkt använda?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-17 07:31
Ursprungligen av reboot81:

Provat i MBP16 med USB-C adapter, fungerade ”som vanligt”.

Använder en USB2 DABFM mottagare, Rafael chipset. Vilken mottagare har du tänkt använda?

Tack, reboot81!

Jag har inte funderat så mycket. Skulle vilja kunna lyssna på så mycket som möjligt på olika band. Tänkte bara att det vore bra att veta att det gick att köra på Catalinaburken.

Nu tittar jag på Kjell och Clas Ohlson, men de verkar inte ha något alls! Var köpte du din sticka?

Vänligen, Robert

Senast redigerat 2020-06-17 08:28
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-06-17 08:21
Ursprungligen av Ylan:

Tack, reboot81!

Jag har inte funderat så mycket. Skulle vilja kunna lyssna på så mycket som möjligt på olika band. Tänkte bara att det vore bra att veta att det gick att köra på Catalinaburken.

Nu tittar jag på Kjell och Clas Ohlson, men de verkar inte ha något alls!

Vänligen, Robert

Trist att de inte saluför SDR som borde vara en "typisk" vara för tekniska kunder som gillar små projekt.

Hade jag köpt SDR idag så skulle den här bli mitt val.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-17 08:32
Ursprungligen av reboot81:

Trist att de inte saluför SDR som borde vara en "typisk" vara för tekniska kunder som gillar små projekt.

Hade jag köpt SDR idag så skulle den här bli mitt val.

Jupp, jag såg den.

Nu skall jag flytta, så jag väntar tills jag är på plats på nya stället.

Men tack så mycket, jag ville inte investera i något som kanske inte fungerade!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-06-17 14:29

Jag blir nyfiken. Vad har man detta till?
DVB-T har jag endast tidigare stött på för marksänd TV.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-17 14:35
Ursprungligen av iSweden:

Jag blir nyfiken. Vad har man detta till?
DVB-T har jag endast tidigare stött på för marksänd TV.

Det visade sig att hårdvaran som tog emot TV-sändningarna kunde ta emot även andra frekvenser med andra drivisar. Så hackare skrev nya drivisar och kunde ta emot en massa saker som sänds över radio. Det är litet som när man låter en dator filtrera ljud i t.ex. GarageBand eller Logic Pro X, på samma sätt kan man filtrera och plocka ut de frekvenser man vill lyssna på i datorn, i stället för genom analoga filter i en vanlig radio.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-06-17 14:43
Ursprungligen av Ylan:

Det visade sig att hårdvaran som tog emot TV-sändningarna kunde ta emot även andra frekvenser med andra drivisar. Så hackare skrev nya drivisar och kunde ta emot en massa saker som sänds över radio. Det är litet som när man låter en dator filtrera ljud i t.ex. GarageBand eller Logic Pro X, på samma sätt kan man filtrera och plocka ut de frekvenser man vill lyssna på i datorn, i stället för genom analoga filter i en vanlig radio.

Vänligen, Ylan

Tack. Sådana projekt uppskattas. Alltid kul när folk ser andra användningsområden för produkter än vad som vad avsågs från början.

Vad använder du det till? Musikproduktion, i så fall vilket moment?
https://gqrx.dk/

Senast redigerat 2020-06-17 15:14
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-17 14:45
Ursprungligen av iSweden:

Tack. Sådana projekt uppskattas. Alltid kul är folk ser andra användningsområden för produkter än vad som vad avsågs från början.

Vad använder du det till? Musikproduktion, i så fall vilket moment?
https://gqrx.dk/

Jag har ingen, jag tänkte köpa, men var orolig att jag inte skulle kunna köra någon rolig programvara att köra på min burk med Catalina på. Nu skall jag flytta om några veckor, så jag tror att jag avvaktar till jag gjort det.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-18 15:03
Ursprungligen av Ylan:

Jag har ingen, jag tänkte köpa, men var orolig att jag inte skulle kunna köra någon rolig programvara att köra på min burk med Catalina på. Nu skall jag flytta om några veckor, så jag tror att jag avvaktar till jag gjort det.

Vänligen, Ylan

Kunde inte hålla mig. Beställde en nu!

Vänligen, Ylan

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-06-19 00:47
Ursprungligen av iSweden:

Jag blir nyfiken. Vad har man detta till?
DVB-T har jag endast tidigare stött på för marksänd TV.

Jag har använt min för att vara del i ADB-nätverken för att spåra flyg (flightaware.com, fr24.com), för att se när grannen öppnar sin ytterdörr bild1, läsa av vattenmätaren bild2 och för att felsöka en komradio och en bilnyckel, där jag var osäker på om den sände eller inte.

Vad man mer kan göra står här.

Bilderna ovan visar rtl_433 som lyssnar av 433/868,3MHz. Dessa frekvenser används av fjärrströmbrytare, trådlösa väderstationen/termometrar/larm och massa annat. Då det endast är en mottagare vi pratar om här i tråden, så har jag beställt en sändare för 433MHz där det är tänkt att jag skall kunna styra 433 fjärrströmbrytare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-19 13:15
Ursprungligen av reboot81:

Jag har använt min för att vara del i ADB-nätverken för att spåra flyg (flightaware.com, fr24.com), för att se när grannen öppnar sin ytterdörr bild1, läsa av vattenmätaren bild2 och för att felsöka en komradio och en bilnyckel, där jag var osäker på om den sände eller inte.

Vad man mer kan göra står här.

Bilderna ovan visar rtl_433 som lyssnar av 433/868,3MHz. Dessa frekvenser används av fjärrströmbrytare, trådlösa väderstationen/termometrar/larm och massa annat. Då det endast är en mottagare vi pratar om här i tråden, så har jag beställt en sändare för 433MHz där det är tänkt att jag skall kunna styra 433 fjärrströmbrytare.

Tack igen reboot81!

Det är just sådant jag tänkte nörda loss på. Och lyssna på allt ljud som sänds per radio.

Men jag är ingen programmerare, även om jag knackat litet C och Obj-C, och var rädd att det inte skulle finnas programvara som gick att köra under Catalina.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-19 14:59

Sitter över sillen och berättade för tjejen och hennes väninnor vad jag beställt. De tittade på mig som, vem är du egentligen? ?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-24 14:37

Nu har den kommit.

Än så länge har jag bara fått in brus i GQRX. Håller på att installera GNU Radio också.

Jag köpte den som reboot81 rekommenderade, med ett antennpaket till.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-24 23:00
Ursprungligen av Ylan:

Nu har den kommit.

Än så länge har jag bara fått in brus i GQRX. Håller på att installera GNU Radio också.

Jag köpte den som reboot81 rekommenderade, med ett antennpaket till.

Vänligen, Ylan

Men jag har inte fått in något. Kör GQRX 2.12 som jag installerade med Mac Port.

Ser signal, men hör bara brus. Satan.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-25 08:51

Installerade CubicSDR och nu fungerar det!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-25 13:25
Ursprungligen av Ylan:

Installerade CubicSDR och nu fungerar det!

Vänligen, Ylan

Jag får in en del FM (Sveriges radio och så) men än så länge ingen AM. Kommer inte att pilla så mycket med antenn innan jag flyttar, så får försöka igen då.

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden