Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vila när locket stängs - MBP16"

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en MBP16 köpt i vintras och har förundrats över att batteriet ganska ofta är mer urladdat än jag tänkt mig, när jag haft den liggande utan laddning.

Idag märkte jag dock att det plingade från datorn när jag fick messenger-meddelanden, så det verkar som att den inte går i vila när jag stänger locket som alla mina tidigare MacBooks gjort.

Är det någon som varit med om liknande problem eller har något vettigt förslag på lösning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-02 22:08
Ursprungligen av Grejarn:

Hej!

Jag har en MBP16 köpt i vintras och har förundrats över att batteriet ganska ofta är mer urladdat än jag tänkt mig, när jag haft den liggande utan laddning.

Idag märkte jag dock att det plingade från datorn när jag fick messenger-meddelanden, så det verkar som att den inte går i vila när jag stänger locket som alla mina tidigare MacBooks gjort.

Är det någon som varit med om liknande problem eller har något vettigt förslag på lösning?

Det finns en funktion som heter Power Nap, då uppdaterar den vissa saker under vila. https://support.apple.com/sv-se/HT204032

Kanske kan vara det? Sedan tycker inte jag den påverkar batteriet nämnvärt. Jag får då och då ett fel som snarare är att datorn verkar hänga sig eller något körs i bakgrunden. Då blir även datorn lite varm. Jag har inte hittat vad det är.

Ursprungligen av Grejarn:

Hej!

Jag har en MBP16 köpt i vintras och har förundrats över att batteriet ganska ofta är mer urladdat än jag tänkt mig, när jag haft den liggande utan laddning.

Idag märkte jag dock att det plingade från datorn när jag fick messenger-meddelanden, så det verkar som att den inte går i vila när jag stänger locket som alla mina tidigare MacBooks gjort.

Är det någon som varit med om liknande problem eller har något vettigt förslag på lösning?

Händer mig ibland också att den trots stängt lock verka köra på som vanligt men med skärmen släckt, sen kan den bättra sig! och har ingen aning varför det blir så. Låg så en gång i min ryggsäck och blev snorvarm, och jag trodde den vilade men icke sa Nicke.
Powernap drar nästan ingenting men då krävs det ju att datorn verkligen gått ner i vila.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-06-04 14:37

Hänt mig med någon gång, stäng locket och ner i väskan. Ganska varm när jag kom fram till jobbet...
Var nog en app som förhindrade vänteläge.

Googla på
”Pmset -g assertions”
Observera att det som hindrade vila en gång inte nödvändigtvis ligger kvar och gör det.

1
Bevaka tråden