Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

wi-fi anslutnings problem

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2020-06-01 00:18

Jag har problem med internetanslutningen (wifi) till min macbook air, early 2014. Den ansluter inte till mitt wifi, om datorn är längre bort än 3-4 m från routern. Om jag går närmare routern ansluter den igen. Övriga enheter här hemma har inte samma problem. Jag har kontaktat internetleverantören, och teknikern sade att nätverkskortet kunde vara för gammalt, eftersom övriga enheter inte har samma problem. Jag har följt alla rekommendationer som systemets diagnosrapport gav (masOS Catalina), men det hjälpte inte.
Tack på förhand för all slags råd.

Provat att stänga av allt och starta upp igen efter nån minut?

Tror absolut inte att det är för gammalt nätverkskort om inte routern har nån begränsning, min MBP från 2009 har inga problem.

Kolla i Inställningar/Nätverk och se om WiFi ligger högst i listan, annars ändra i "kugghjulet" under listan.

Hårdvarutest: Håll nere knappen D vid omstart.
Du kan alltid kolla om antennerna är ordentligt fastsatta på det trådlösa nätverkskortet. Guide (för 13 tum):
https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Air+13-I...

Du kan också testa att ta ur och sätta tillbaka det trådlösa nätverkskortet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2020-06-13 18:47

Tackar så mycket..

  • Medlem
  • 2020-06-13 20:06
Ursprungligen av afz663:

Och teknikern sade att nätverkskortet kunde vara för gammalt, eftersom övriga enheter inte har samma problem

Jag brukar alltid undra om sådana uttalanden är okunskap eller ett symtom på frustration när dom inte hittar felet.
Ansluter du via 2,4 eller 5GHz? Det kan vara värt att logga in i routern och prova en annan kanal, speciellt om du kör på 2,4GHz-bandet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2020-06-13 21:40
Ursprungligen av Dalle:

Jag brukar alltid undra om sådana uttalanden är okunskap eller ett symtom på frustration när dom inte hittar felet.
Ansluter du via 2,4 eller 5GHz? Det kan vara värt att logga in i routern och prova en annan kanal, speciellt om du kör på 2,4GHz-bandet.

Tack för hjälpen.
Jag provade först ett annat förslag: att starta om medan D tangenten hålls nedtryckt. Men det var förgäves.

När jag vill köra på 2,4 Ghz-bandet, svårt att fånga den in! väldigt sällan låter mig använda den! Fattar inte varför.
Jag fick tips av en person i Apple disken på MediaMarkt, att jag skulle omformatera HD:en. Det känns krångligt för mig.
Men jag ska prova det någon gång. I nuläget sitter jag närmare än 3 m till routern för att slippa hälften av besväret!

  • Medlem
  • Lund
  • 2020-06-14 14:10
Ursprungligen av CekariYH:

Provat att stänga av allt och starta upp igen efter nån minut?

Tror absolut inte att det är för gammalt nätverkskort om inte routern har nån begränsning, min MBP från 2009 har inga problem.

Kolla i Inställningar/Nätverk och se om WiFi ligger högst i listan, annars ändra i "kugghjulet" under listan.

Ursprungligen av afz663:

Eh va?

  • Medlem
  • Lund
  • 2020-06-14 14:14

Har provat nästan allt.. men det hjälpte inte.. det är minsta sannolikt att problemet ligger i själva nätverkskortet som nämndes förr..
Det ända utväg verkar så att formatera HD:en.
Tackar för tipset i alla fall.

  • Medlem
  • 2020-06-14 21:42

Jag tror inte att en formatering kommer att hjälpa dig ur detta.
Vilket nät försöker du ansluta till? 2,4 eller 5GHz? Har du unika namn för dom två nätverken så du lätt kan se vilket nät du är anslutet till? Har du provat att byta kanal på nätverket i routern? Speciellt 2,4GHz-bandet kan vara överbelastat och det finns ingen anledning att köra på detta nätverk idag. (Så länge inte enheten du ska ansluta endast stödjer 2,4, eller om du behöver längre räckvidd)

  • Medlem
  • Lund
  • 2020-06-14 22:15
Ursprungligen av Dalle:

Jag tror inte att en formatering kommer att hjälpa dig ur detta.
Vilket nät försöker du ansluta till? 2,4 eller 5GHz? Har du unika namn för dom två nätverken så du lätt kan se vilket nät du är anslutet till? Har du provat att byta kanal på nätverket i routern? Speciellt 2,4GHz-bandet kan vara överbelastat och det finns ingen anledning att köra på detta nätverk idag. (Så länge inte enheten du ska ansluta endast stödjer 2,4, eller om du behöver längre räckvidd)

  • Medlem
  • Lund
  • 2020-06-14 22:24

Vet ej om man får nämna företagtsnamn. Tror inte heller att det har någon betydelse på nåt sätt. 2.4 Ghz funkar riktigt inte. Bara 5Ghz fungerar. Problemet gäller bara en enhet. De andra enheter fungerar utan problem. Jag ska kontakta närmaste Applebutik. Tackar för hjälpen.

1
Bevaka tråden