Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur byter jag namn i Wifi:n ?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-27 15:03

Jag har kunnat göra tidigare men nu står det helt stilla. Måste vara Coronan. Byte av Nätverksnamn i Nätverksinställningar, heter det egentligen. Jag har röjt runt i inställningar rätt länge men ej lyckats.
Tacksam för hjälp.

MvH
Christer

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-05-27 15:11

Ja, i din router - inte i din dator. Det framgår inte riktigt tydligt var du har "röjt runt" någonstans...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-27 15:15

Jag höll mig mest i "Nätverksinställningar" i min dator, för jag hade ett svagt minne att det var där man kunde ändra namn.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-05-27 15:53

Har du en Applerouter är det i AirPort-verktyg.

Är det i din Mac så heter anslutningen Wi-Fi. Är det det du vill ändra av någon anledning så är det i nätverksinställningarna du gör det.
Är det däremot namnet på ditt wifi (även kallat SSID) som din router skickar så behöver du ändra i din router. Kolla i manualen för hur du gör.

Man byter datorns namn i "Sharing".

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-05-28 01:15

Pratar vi äppen och bananer så kan jag slänga in resten för en fruktsallad:
Ett Wifi har ett (nätverks)namn som ställs in i routern. Datorn har något den kallar för "Nätverksplats", en uppsättning inställningar för nätverk på en specifik plats tex jobbet. Sen har varje "tjänst" ett namn, tex Ethernet eller Wi-Fi. Detta byte man via kugghjulet i Nätverksinställningar.

Och som @marcushedenstrom skriver så hittar man datorns namn i Delning. Vilket är lika logiskt som att Systeminställningar.app har samma ikon som "Arkiv" (hur filer packas/packas upp).

1
Bevaka tråden