Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Så fjärrstyr du en annan dator via Apples egna meddelande-app

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har du suttit och försökt hjälpa någon med deras dator över telefon så vet du hur frustrerande det kan bli ibland när personen inte alls förstår vad man säger.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-24 18:51

Jättebra! Det måste jag testa vid tillfälle.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-27 10:58

Aldrig hört talas om detta innan denna artikel. Känns ju superbra när man ska hjälpa anhöriga eller vänner.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-05-27 12:36

Det snyggaste är funktionen med ficklampan för att leda användaren rätt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-27 12:50

Förstår dock inte varför detta inte finns för iOS.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-27 14:16
Ursprungligen av xms67:

Aldrig hört talas om detta innan denna artikel. Känns ju superbra när man ska hjälpa anhöriga eller vänner.

Och då har ändå ditt favoritforum skrivit en artikel om detta tidigare. Bortglömd funktion som tål att påminnas om oftare än var 5:e år.
https://www.99mac.se/artikel/6471-guide-sa-fj...

Ursprungligen av frazze:

Det snyggaste är funktionen med ficklampan för att leda användaren rätt.

Det måste testas!
Oftast blivit Teamviewer vid behov...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-27 17:45
Ursprungligen av IngoX:

Och då har ändå ditt favoritforum skrivit en artikel om detta tidigare. Bortglömd funktion som tål att påminnas om oftare än var 5:e år.
https://www.99mac.se/artikel/6471-guide-sa-fj...

Dra på trissor... Där ser man..??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-27 19:47

Apples inbyggda skärmdelning via meddelanden (tidigare iChat) kom 2007 med Leopard.
Dvs detta är långt ifrån en nyhet, men det skadar inte att påminna. Då förvånande många fortfarande inte känner till att det finns.

Ursprungligen av zinned:

Förstår dock inte varför detta inte finns för iOS.

Det hade ju varit häftigt...
----------------------

Aldrig hört om detta tidigare, alltid kört med TeamViewer förr när behovet fanns.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-28 10:54
Ursprungligen av zinned:

Förstår dock inte varför detta inte finns för iOS.

Ja det hade varit smutt.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2020-05-29 22:29

Bra artikel. Detta ska jag komma ihåg och prova nästa gång mamma ringer och behöver hjälp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-31 13:23

Om den du hjälper inte är datorvan eller om du behöver komma åt en dator utan att någon är där så är VNC lämpligare. Men det är krångligare at ställa in: DDNS, portforward, mm. Nackdel: detta exponerar SSH över WAN, men naturligtivs kan SSH begränsas till LAN med VPN-server, vilket tyvärr höjer svårighetsgraden ytterligare.

Sedan brukar jag tunnla flera portar samtidigt, så att man kan komma åt allt som behövs via lokala program. Ex. Finder, istället för via Skärmdelning.

Man tröttnar snabbt på att logga in med långa SSH kommandon via terminalen. Istället kör jag SSH Tunnel Manager https://www.tynsoe.org/v2/stm/.

När SSH Tunnel Manager är inställt och aktivt så ansluter du Skärmdelning mot lokalt IP och porten som angavs i SSH Tunnel Manager: ex 127.0.0.1:59001. Jag brukar lägga till ett indextal på slutet för lokal port, sedan har varje profil samma indextal som suffix på varje lokal port. Naturligtvis ändras inte extern port.

## Standardportar
VNC: TCP 5900
SMB: TCP 445
AFP: TCP 548

Bonus. Det finns mängder med appar på iOS för VNC och lösningen är mer framtidssäker än någon inbakad funktion från Apple.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-06-01 12:15

Använder man VNC i Molnet så slipper man mycket av inställningarna. Max 5 st kostnadsfritt för privatpersoner har jag för mej.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-06-01 13:24
Ursprungligen av kenjon:

Använder man VNC i Molnet så slipper man mycket av inställningarna. Max 5 st kostnadsfritt för privatpersoner har jag för mej.

Vilken tjänst?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-06-02 10:13

VNC Connect

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-06-02 14:10
Ursprungligen av kenjon:

VNC Connect

Denna?
https://www.realvnc.com/en/connect/

Men då är man återigen i händerna på någon annan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-06-03 11:51

Ja, det är man alltid när man kör i Molnet. Men jag har kört VNC i 10-20 år, har inte varit några problem (hittills). Och du är väl även beroende av Apple?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-06-03 16:23
Ursprungligen av kenjon:

Ja, det är man alltid när man kör i Molnet. Men jag har kört VNC i 10-20 år, har inte varit några problem (hittills). Och du är väl även beroende av Apple?

Har du använt tjänsten VNC Connect i 10–20 år? Jag har nog använt vanliga gratis VNC i minst 10 år, och sporadiskt även innan dess.

Jag är nog inte så värst beroende av Apple. Försöker alltid välja lösningar från tredje-part. Men om Apple plötsligt skulle upphöra eller lägga ned tillverkningen av sina bärbara datorer så skulle det bli besvärligt. Över huvud taget så skulle det skapa mycket friktion om någon av de stora faller bort, men om så sker så skulle ju det bli enorma problem världen över.
Dock ska sägas att detta är min mardröm. Jag anser att OS X är det absolut bästa OS som skapats, inget annat kommer i närheten.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-06-03 23:05

Nej, jag har kört VNC länge. Kommer inte ihåg när Connect släpptes. Jag gick över från TeamViewer till Connect när TeamViewer började klaga och tyckte att jag var en kommersiell användare (vilket jag inte är).
Jag är inte ett dugg orolig för att VNC ska upphöra, inte för att Apple ska sluta med MacBooks, eller att Microsoft ska gå i graven. Istället kanske en asteroid ramlar ner på jorden....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-06-04 11:39
Ursprungligen av kenjon:

Nej, jag har kört VNC länge. Kommer inte ihåg när Connect släpptes. Jag gick över från TeamViewer till Connect när TeamViewer började klaga och tyckte att jag var en kommersiell användare (vilket jag inte är).
Jag är inte ett dugg orolig för att VNC ska upphöra, inte för att Apple ska sluta med MacBooks, eller att Microsoft ska gå i graven. Istället kanske en asteroid ramlar ner på jorden....

Jepp, jag håller med. De stora bolagen kommer inte att upphöra över överskådlig tid. En asteroid som träffar jorden är kanske troligare. Men vissa produktsegment kan naturligtvis läggas ned.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2020-06-13 12:48

Skulle prova att fjärranslutna till mammas Mac idag och följde guiden, men ikonen med 2 skärmar är gråmarkerad på min mac alternativet att ansluta till mammas Mac kommer inte upp.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-06-13 13:28

Vilka versioner på operativsystemen? Är ni inloggade på iCloud på båda enheterna?

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2020-06-15 18:54

Jag har El Capitan 10.15.6 och var inloggade iiCloud. Tror mamma också har El Capitan och var inloggad på iCloud. Men hon var lite osäker på Apple-ID t. Brossen ska till henne under veckan och då ska vi göra ett nytt försök. Återkommer.

1
Bevaka tråden