Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saknad ljudcodec i Quicktime

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-20 13:37

Vissa filmer på Youtube saknar ljud, t.ex. den här:

Om jag hämtar hem filmen går den att spela upp med ljud i VLC men inte i QT.

Det får mig att tänka att jag saknar någon ljudcodec. Är det någon som har ett tips på hur jag kan lösa det, eller vad jag bör installera?

Jag kör senaste Catalina på en iMac 27" 2017.

Vänligen, Ylan

Spelar upp direkt i inlägget ovan utan problem (Chrome och Safari i High Sierra). Likadant när jag öppnar Youtube-sidan i annan flik.
Spelar upp utan problem i senaste VLC, QT Player Version 10.4 (928.13) och QuickTime Player 7 Version 7.6.6 (1709).

Nemas problemas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-20 14:43
Ursprungligen av johan_tanying:

Spelar upp direkt i inlägget ovan utan problem (Chrome och Safari i High Sierra). Likadant när jag öppnar Youtube-sidan i annan flik.
Spelar upp utan problem i senaste VLC, QT Player Version 10.4 (928.13) och QuickTime Player 7 Version 7.6.6 (1709).

Nemas problemas.

Tack!

Nu testade jag att spela upp i mina interna högtalare, och då fungerade det.

Jag skulle ha nämnt att jag spelar upp via mitt interface Focusrite Clarett 4pre. Undrar varför vissa filmer inte har ljud när jag spelar upp via Quicktime, men via VLC (och mitt ljudinterface).

Tänkte aldrig på att det skulle kunna ha med mitt Interface att skaffa, då det fungerar felfritt annars. Jag testade också att ändra mellan 44,1. och 48 KHz, men det gjorde ingen skillnad.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-20 17:34

Är det någon skilnad vilken webläsare du använder när du ser på och laddar ner filmen?

Eftrersom du använder externt ljudkort, har du kanske gjort några kul inställningar i Ljud-/MIDI-inställningar, sammansatta enheter, routat om ljud mellan olika program med Soundflower eller dylikt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-20 17:47
Ursprungligen av IngoX:

Är det någon skilnad vilken webläsare du använder när du ser på och laddar ner filmen?

Eftrersom du använder externt ljudkort, har du kanske gjort några kul inställningar i Ljud-/MIDI-inställningar, sammansatta enheter, routat om ljud mellan olika program med Soundflower eller dylikt?

Ja, jag använder SoundSource, men det fungerar när ljudet går från SoundSource till interna högtalare, men inte när det går från SoundSource till mitt Clarett 4pre. Varken från Safari, Chrome eller Quicktime, men bara från vissa filmer. Alla filmer har ljud när jag spelar upp dem i VLC.

Vänligen, Ylan

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-05-21 12:15

Låter(!j som att det görsskillnad på 2.0 och 5.1.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-26 08:16

Tack!

Jag kollade nu och såg att den film som inte fungerade genom Focusrite Clarett var i mono, och jag upptäckte nu att inte heller iBooks spelades upp genom ljudinterfacet.

Då lekte jag litet med SoundSource och upptäckte att såväl filmerna som iBooks spelades upp genom Clarett om jag ställde in datorns utljud genom interna högtalare, men QT-player och iBooks genom Clarett.

Så nu fungerar det, men det är fortfarande märkligt att det bara är vissa filmer samt ljudböcker genom iBooks som kräver inställningarna ovan.

Vänligen, Ylan

Jag har också problem detta med min Focusrite Clarett 2Pre med FaceTime.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-27 10:21
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag har också problem detta med min Focusrite Clarett 2Pre med FaceTime.

Är det så att inte ljudkortet går att välja, eller att du inte får ljud ut/in?

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Är det så att inte ljudkortet går att välja, eller att du inte får ljud ut/in?

Vänligen, Ylan

Jag får inte ljud in/ut, ibland hjälper det om jag väljer något annat t.ex. skärmens högtalare och sedan väljer Clarett.

Ofta när jag får ett FaceTime samtal på datorn, så svarar jag och då hörs inget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-27 12:14
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag får inte ljud in/ut, ibland hjälper det om jag väljer något annat t.ex. skärmens högtalare och sedan väljer Clarett.

Ofta när jag får ett FaceTime samtal på datorn, så svarar jag och då hörs inget.

Vad har du för OS?

För mig hände det ibland, oftast när jag tittade på Youtube, att jag tappade ljudet mitt i en film (inte bara för den filmen jag tittade på utan på hela datorn). Detta har nu inte hänt på länge, och jag vet inte om det beror på en uppdatering från Apple eller Rogue Amoeba (de som gör SoundSource).

Som jag skrev ovan funkar det nu när jag väljer Output -> intern högtalare, men väljer att alla appar går till min Clarett.

SoundSource

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Vad har du för OS?

För mig hände det ibland, oftast när jag tittade på Youtube, att jag tappade ljudet mitt i en film (inte bara för den filmen jag tittade på utan på hela datorn). Detta har nu inte hänt på länge, och jag vet inte om det beror på en uppdatering från Apple eller Rogue Amoeba (de som gör SoundSource).

Som jag skrev ovan funkar det nu när jag väljer Output -> intern högtalare, men väljer att alla appar går till min Clarett.

SoundSource

Vänligen, Ylan

Jag kör Catalina 10.15.4 (har ännu inte uppdaterat det till 10.15.5.

Jag har inte SoundSource, men kanske programmet kan lösa mitt problem. Jag provar först att uppgradera till 10.15.5 och testar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-27 12:27
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag kör Catalina 10.15.4 (har ännu inte uppdaterat det till 10.15.5.

Jag har inte SoundSource, men kanske programmet kan lösa mitt problem. Jag provar först att uppgradera till 10.15.5 och testar.

Kom att tänka på en sak, kolla i Focusrite Controll nästa gång när du tappar ljud, om du har sync (grön plupp högst upp till vänster).

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Kom att tänka på en sak, kolla i Focusrite Controll nästa gång när du tappar ljud, om du har sync (grön plupp högst upp till vänster).

Vänligen, Ylan

Bra tips, tick Ylan. Ja, jag skall hålla utkik efter den gröna ploppen!

Ursprungligen av The Real Viking:

Bra tips, tick Ylan. Ja, jag skall hålla utkik efter den gröna ploppen!

Visste inte att det fanns grön Plopp, men det gör (gjorde) det faktiskt!

Ursprungligen av johan_tanying:

Visste inte att det fanns grön Plopp, men det gör (gjorde) det faktiskt!

Inte jag heller!
Men jag är inte säker på att den faller mig i smaken… jag har druckit vatten med kaktus smak, men chockad med kaktus smak, hmmmmm… Man ska nog inte bedöma produkten förrän man faktiskt har smakat det.
Inser nu att jag borde ha skrivit pluppen och inte ploppen i inlägg 14.

1
Bevaka tråden