Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ni som sålt er dator och gått all-in i iPad, hur fungerar bankID?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lite sugen på att sälja min dator och bara ha iPad.
Men senast jag köpte en iPad behövde jag logga in med dosa inkopplad i datorn för att beställa bankID.
Är det bara min bank som är så här tokig (Handelsbanken)?
Varje gång jag köper en ny iPhone/iPad vill man ju inte behöva 1) temporärt installera MITT bankID på nån väns datorn för att sen installera bankID på paddan, eller 2) fråga banken att fixa det från kontoret eftersom banken tar ockerpriser på alla tjänster.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-05-09 10:14

Kör med SEB, har använt dosan (ej USB!) 3 gånger för att beställa nya BankID. Ett till varje enhet, dator, ipad, mobil.

Vare sig Swedbank eller Nordea behöver dosa för detta. Swedbank kör med ett kodkort på papper (som man visserligen kan foto av och lägga i telefonen) medan Nordea är helt digitala. Dock behöver man en webbläsare från dator. I Nordeas fall kom jag runt detta genom att använda Safari i webbläsarläge (inte mobilläge) på min nya iPad Pro och samtidigt använda iPhone.

Hursomhelst inte speciellt intuitivt, men det är ju ändå storbanker med legacy-system vi pratar om. ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-09 19:40
Ursprungligen av Johannnn:

Lite sugen på att sälja min dator och bara ha iPad.
Men senast jag köpte en iPad behövde jag logga in med dosa inkopplad i datorn för att beställa bankID.
Är det bara min bank som är så här tokig (Handelsbanken)?
Varje gång jag köper en ny iPhone/iPad vill man ju inte behöva 1) temporärt installera MITT bankID på nån väns datorn för att sen installera bankID på paddan, eller 2) fråga banken att fixa det från kontoret eftersom banken tar ockerpriser på alla tjänster.

Jag har en iPad och har installerat BankID appen och sedan använt samma mobila bankID som jag använder på datorn/iPhone. Inga problem alls. Har Swedbank. ?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-05-09 20:15

Handelsbanken kräver fortfarande dosa ansluten med kabel till datorn för vissa manövrar. Byt bank om du vill klara dig med bara iPad.

Måste verkligen Handelsbankens dosa kopplas in med sladd? Själv använder jag HB i egenskap av kassör i förening. Testade först med sladdinkoppling men det var ett himla bök att ordna tom usb-port och sedan koppla in och knappra. Det går lika bra att stoppa in kortet i dosan, knappa in koderna och sedan knappa in motsvarande svarskod i webläsaren på datorn _utan_ att koppla in sladd. Precis som jag alltid gjorde med Nordea innan mobilt bank-id kom.

Visserligen är det ett extra delmoment med kodinmatning, men jag tycker det ändå är smidigare än att behöva koppla in dosan med sladd.

Ursprungligen av johan_tanying:

Måste verkligen Handelsbankens dosa kopplas in med sladd?

Ja, vissa saker kräver dosa med sladd på Handelsbanken. Ta ut ett nytt Mobilt BankID eller betalningar/överföringar överstigande ett visst belopp t ex. Att öka beloppsgräns för swish till >30000 kr kräver även det dosa med sladd.

Det du kan göra med dosa utan sladd är typ samma som du kan göra när du använder Mobilt BankID.

Senast redigerat 2020-05-10 18:10
  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-11 11:07
Ursprungligen av Johannnn:

Lite sugen på att sälja min dator och bara ha iPad.
Men senast jag köpte en iPad behövde jag logga in med dosa inkopplad i datorn för att beställa bankID.
Är det bara min bank som är så här tokig (Handelsbanken)?
Varje gång jag köper en ny iPhone/iPad vill man ju inte behöva 1) temporärt installera MITT bankID på nån väns datorn för att sen installera bankID på paddan, eller 2) fråga banken att fixa det från kontoret eftersom banken tar ockerpriser på alla tjänster.

Enklast, anser jag och något jag gör varje gång jag byter enhet, är autentisera via annan enhet. Ska jag få ner ett nytt cert för BankID på iPad så autentiserar jag på min telefon, i annat fall tvärt om. Det händer aldrig att jag står utan fungerande cert på någon enhet, då har man planerat helt felaktigt.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-05-11 11:26
Ursprungligen av zinned:

Enklast, anser jag och något jag gör varje gång jag byter enhet, är autentisera via annan enhet. Ska jag få ner ett nytt cert för BankID på iPad så autentiserar jag på min telefon, i annat fall tvärt om. Det händer aldrig att jag står utan fungerande cert på någon enhet, då har man planerat helt felaktigt.

Men då har du inte Handelsbanken. Det går inte ens att logga in på enbart en iPad med Safari nu med installerat Mobilt BankID, behövs t.ex. en iPhone med BankID-appen som läser av QR-koden på skärmen (eller Handelsbankens begränsade knasiga app på iPaden där du inte kan ändra beloppsgräns för Swish).

För att beställa nytt BankID behövs dosa och sladd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-11 11:52
Ursprungligen av Gäddnos:

Men då har du inte Handelsbanken. Det går inte ens att logga in på enbart en iPad med Safari nu med installerat Mobilt BankID, behövs t.ex. en iPhone med BankID-appen som läser av QR-koden på skärmen (eller Handelsbankens begränsade knasiga app på iPaden där du inte kan ändra beloppsgräns för Swish).

För att beställa nytt BankID behövs dosa och sladd.

Nu hänger jag inte med. Om du på t ex en iPad (som saknar låt säga cert för mobilt BankID) surfar till bankens site för att logga in, väljer mobilt BankID och sedan anger nödvändiga uppgifter, kan du då inte öppna BankID på din telefon och då autentisera?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-05-11 12:00
Ursprungligen av zinned:

Nu hänger jag inte med. Om du på t ex en iPad (som saknar låt säga cert för mobilt BankID) surfar till bankens site för att logga in, väljer mobilt BankID och sedan anger nödvändiga uppgifter, kan du då inte öppna BankID på din telefon och då autentisera?

Jo jag skrev att du måste använda din telefon för att autenitisera med mobilt BankID.
Du kan inte på iPad, logga in på Handelsbanken med Safari och ett på samma iPad installerat mobilt BankID.

Du kan använda Handelsbankens app på iPad, och logga in med mobilt BankID som är installerat på iPad, men det saknas funktioner i appen.

TS har Handelsbanken och det fungerar inte som h*n tänkt att klara sig helt utan datorn med just den banken.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-11 12:06
Ursprungligen av Gäddnos:

Jo jag skrev att du måste använda din telefon för att autenitisera med mobilt BankID.
Du kan inte på iPad, logga in på Handelsbanken med Safari och ett på samma iPad installerat mobilt BankID.

Du kan använda Handelsbankens app på iPad, och logga in med mobilt BankID som är installerat på iPad, men det saknas funktioner i appen.

TS har Handelsbanken och det fungerar inte som h*n tänkt att klara sig helt utan datorn med just den banken.

Det du beskriver låter ju mer som en browser issue än ett olösbart problem orsakat av banken. Jag vet att SEB, som jag använder, under lång tid hade problem med Safari där det inte ens gick att logga in. I Firefox vid samma tid gick det dock utmärkt. Kan inte TS testa med Firefox då och se hur det fungerar där tillsammans med installerat BankID på iPad?

Det jag beskrev tidigare var mest förfarandet för att kunna installera BankID på iPad utan att tvingas till en dator med dongel.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-05-11 12:12
Ursprungligen av zinned:

Det du beskriver låter ju mer som en browser issue än ett olösbart problem orsakat av banken. Jag vet att SEB, som jag använder, under lång tid hade problem med Safari där det inte ens gick att logga in. I Firefox vid samma tid gick det dock utmärkt. Kan inte TS testa med Firefox då och se hur det fungerar där tillsammans med installerat BankID på iPad?

Det jag beskrev tidigare var mest förfarandet för att kunna installera BankID på iPad utan att tvingas till en dator med dongel.

Handelsbanken fungerar på det här sättet. Det hjälper inte att testa lite med Firefox.

Du kan inte få mobilt BankID utan dosa och sladd kopplad till dator hos Handelsbanken, du ser väl vad det står på bilden jag la i inlägget. Det går inte att koppla dosa med sladd till iPad.

Handelsbanken är fel bank för den moderna kunden som startade den här tråden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-11 12:18
Ursprungligen av Gäddnos:

Handelsbanken fungerar på det här sättet. Det hjälper inte att testa lite med Firefox.

Du kan inte få mobilt BankID utan dosa och sladd kopplad till dator hos Handelsbanken, du ser väl vad det står på bilden jag la i inlägget. Det går inte att koppla dosa med sladd till iPad.

Handelsbanken är fel bank för den moderna kunden som startade den här tråden.

Jag har aldrig föreslagit att man ska koppla dosa med sladd till iPad.

Om det inte fungerar att logga in på Handelsbankens site med någon browser alls så är det klart att det inte går, dock är ju problemet då inte mobilt BankID utan just kass bank. Då skulle det heller inte fungera att logga in via browser på telefonen tillsammans med BankID.

Tråden gällde dock, som jag förstod det, hur BankID fungerar när man endast kör iPad.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-05-11 12:23
Ursprungligen av zinned:

Tråden gällde dock, som jag förstod det, hur BankID fungerar när man endast kör iPad.

Du har inte läst första inlägget.

"Men senast jag köpte en iPad behövde jag logga in med dosa inkopplad i datorn för att beställa bankID. Är det bara min bank som är så här tokig (Handelsbanken)?"

Det fungerar inte med enbart iPad för denna kund som har Handelsbanken. Att din bank fungerar är bra för dig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-11 12:27
Ursprungligen av Gäddnos:

Du har inte läst första inlägget.

"Men senast jag köpte en iPad behövde jag logga in med dosa inkopplad i datorn för att beställa bankID. Är det bara min bank som är så här tokig (Handelsbanken)?"

Det fungerar inte med enbart iPad för denna kund som har Handelsbanken. Att din bank fungerar är bra för dig.

Men återigen, då är problemet banken och inte att konceptet iPad only+mobilt BankID.

Menar du också att man med Handelsbanken inte kan logga in alls på banken via browsern eller gäller det enbart när man ska just beställa nytt BankID? Känns på det hela taget som att TS bör byta bank. Vad jag förstår sedan tidigare på vänner och bekanta så är Handelsbanken kass på alla möjliga områden.

  • Superhjälte
  • 2020-05-11 12:29
Ursprungligen av Gäddnos:

Du har inte läst första inlägget.

"Men senast jag köpte en iPad behövde jag logga in med dosa inkopplad i datorn för att beställa bankID. Är det bara min bank som är så här tokig (Handelsbanken)?"

Det fungerar inte med enbart iPad för denna kund som har Handelsbanken. Att din bank fungerar är bra för dig.

Det går utmärkt att hämta en aktiveringskod på ett bankkontor om man inte har en PC.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-05-11 12:29
Ursprungligen av zinned:

Men återigen, då är problemet banken.

Ja och det har jag väl skrivit flera gånger i tråden. Men du ihärdar att det måste fungera eftersom det gör det på din bank.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-05-11 12:32
Ursprungligen av Zop:

Det går utmärkt att hämta en aktiveringskod på ett bankkontor om man inte har en PC.

Ja absolut, det vet vi redan, står också i trådstarten.

Varje gång jag köper en ny iPhone/iPad vill man ju inte behöva 1) temporärt installera MITT bankID på nån väns datorn för att sen installera bankID på paddan, eller 2) fråga banken att fixa det från kontoret eftersom banken tar ockerpriser på alla tjänster.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-11 12:59
Ursprungligen av Gäddnos:

Ja och det har jag väl skrivit flera gånger i tråden. Men du ihärdar att det måste fungera eftersom det gör det på din bank.

Ursprungligen av Gäddnos:

Ja absolut, det vet vi redan, står också i trådstarten.

Varje gång jag köper en ny iPhone/iPad vill man ju inte behöva 1) temporärt installera MITT bankID på nån väns datorn för att sen installera bankID på paddan, eller 2) fråga banken att fixa det från kontoret eftersom banken tar ockerpriser på alla tjänster.

Men vad tjafsas det om då? Då existerar inget problem som det behövs hjälp med här utan det enda problemet är att TS har fel bank.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-05-11 13:01
Ursprungligen av zinned:

Men vad tjafsas det om då? Då existerar inget problem som det behövs hjälp med här utan det enda problemet är att TS har fel bank.

Jag vet inte varför du tjafsar. Mitt svar har hela tiden varit att det inte fungerar och att det är byta bank som gäller, men du fortsätter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-11 13:07
Ursprungligen av Gäddnos:

Jag vet inte varför du tjafsar. Mitt svar har hela tiden varit att det inte fungerar och att det är byta bank som gäller, men du fortsätter.

Omg...I'm out

Den här tråden spårade lite. Summa summarum är väl att andra banker inte behöver USB-dosa. Blir väl att byta bank då. Då kan jag slå två flugor i en smäll och fixa Pay också. Nu kör jag Pay via Klarna men vill helst att allt går genom banken direkt.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2020-05-12 11:22
Ursprungligen av Johannnn:

Den här tråden spårade lite. Summa summarum är väl att andra banker inte behöver USB-dosa. Blir väl att byta bank då. Då kan jag slå två flugor i en smäll och fixa Pay också. Nu kör jag Pay via Klarna men vill helst att allt går genom banken direkt.

Precis så gjorde jag. Apple Watch fungerar som det är tänkt. Samtidigt sänkte jag mina bolåneräntor lite.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-12 12:15
Ursprungligen av Johannnn:

Den här tråden spårade lite. Summa summarum är väl att andra banker inte behöver USB-dosa. Blir väl att byta bank då. Då kan jag slå två flugor i en smäll och fixa Pay också.

Handelsbanken har en lång och stolt(?) tradition att förvalta här på 99mac. Över 1000 inlägg i denna tråd: Använder du Handelsbanken Internet på Mac?
(finns mååånga fler trådar)

Nordea förtjänar lite cred här. En bra artikel av 99-Ida:
https://www.99mac.se/artikel/11503

1
Bevaka tråden