Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Catalina 10.15.4

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min InDesign låser sig varje timme ungefär. Måste tvångsavsluta det. Och därefter fungerar inte Internet, och då går inte datorn stoppa och starta utan det måste bli att hålla in startknappen ett antal sekunder för att den ska stanna. Därefter start igen och allt fungerar någon timme, därefter kommer repriserna. Ungefär var tredje gång reagerar datorn på felen och vill skicka rapport till Apple, vilket jag alltid godtar.

Jag har en iMac 27 tum, 2017. InDesign är av senaste utgåvan, 15.0.2. Safari är av version 13.1.

Kan jag anta att Apple gör något åt rapporterna som kommer in? Det skulle vara bra att veta omloppstiden på sådana fel tills uppdatering kommer.

/Krister

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-24 12:06

Efter uppgradering till Catalina på min iMac 27 upplever jag liknande problem, flera olika program låser sig, ex. firefox, chrome, outlook, bilder ibland, och då får man tvångsavsluta dom. Då blir det samma symtom med internet och när man ska starta om datorn.
Funderar på om man kanske skulle nergradera.

Som jag skrev i en annan tråd så verkar Catalina inte riktigt färdigt än... finns en del buggar att räta ut helt klart...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-24 14:27
Ursprungligen av CekariYH:

Som jag skrev i en annan tråd så verkar Catalina inte riktigt färdigt än... finns en del buggar att räta ut helt klart...

Din "problem" är inte bugg relaterade utan program som inte uppdaterats av utvecklarna.

Ursprungligen av sura56:

Efter uppgradering till Catalina på min iMac 27 upplever jag liknande problem...

Det lär ju finnas miljoner installationer av Catalina som inte upplever de här problemen. Svårt att se att detta skulle bero på generella buggar i Catalina.

Kan vara något som gick snett vid uppgraderingen. Kan vara några program eller tillägg som "krockar" på något sätt. Kanske något gammalt (inte helt Catalina-kompatibelt) program installerat som "stör" de andra programmen.

Några tips (inte i någon speciell ordning):
- Prova att köra in senaste uppdateringen en gång till. Detta kan göra att eventuella skadade systemdelar ersätts. https://support.apple.com/kb/DL2037?viewlocal...
- Prova att starta om i säkert läge, och sedan starta om som vanligt. Då utförs viss "städning" i systemet. https://support.apple.com/sv-se/HT201262
- Prova att skapa en helt ny användare, och se om det funkar bättre där.
- Se till att alla program och tillägg/plugins är uppdaterade.
- Avinstallera program som inte är uppdaterade på flera år.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-24 15:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det lär ju finnas miljoner installationer av Catalina som inte upplever de här problemen. Svårt att se att detta skulle bero på generella buggar i Catalina.

Kan vara något som gick snett vid uppgraderingen. Kan vara några program eller tillägg som "krockar" på något sätt. Kanske något gammalt (inte helt Catalina-kompatibelt) program installerat som "stör" de andra programmen.

Några tips (inte i någon speciell ordning):
- Prova att köra in senaste uppdateringen en gång till. Detta kan göra att eventuella skadade systemdelar ersätts. https://support.apple.com/kb/DL2037?viewlocal...
- Prova att starta om i säkert läge, och sedan starta om som vanligt. Då utförs viss "städning" i systemet. https://support.apple.com/sv-se/HT201262
- Prova att skapa en helt ny användare, och se om det funkar bättre där.
- Se till att alla program och tillägg/plugins är uppdaterade.
- Avinstallera program som inte är uppdaterade på flera år.

Kan man välja språk om jag kör den länken med uppdateringen (jag vill ha svenska)

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-24 15:24
Ursprungligen av sura56:

Kan man välja språk om jag kör den länken med uppdateringen (jag vill ha svenska)

Finns bara en version med alla språk

Ursprungligen av sura56:

Kan man välja språk om jag kör den länken med uppdateringen (jag vill ha svenska)

Texten på den länkade webbsidan är visserligen på engelska, men det spelar ingen roll, för själva uppdateringen som du laddar ned är samma för alla språk.

Ursprungligen av Innis:

Din "problem" är inte bugg relaterade utan program som inte uppdaterats av utvecklarna.

I min originaltråd skriver jag också om Diskhanteraren men ingen verkar vilja befatta sig med det påståendet, men klart, är väl mitt fel också.

Ursprungligen av Innis:

Din "problem" är inte bugg relaterade utan program som inte uppdaterats av utvecklarna.

Så, om ett program som laddas till menybaren men inte startar upp utan man måste starta det manuellt en andra gång och sen fungerar utan problem dvs utmärkt är tillverkarens fel?
Hävdar med bestämdhet att det är Catalinas fel, annars skulle det inte starta normalt vid andra uppstarten.

Ursprungligen av CekariYH:

...Hävdar med bestämdhet att det är Catalinas fel, annars skulle det inte starta normalt vid andra uppstarten.

Och jag hävdar med lika stor bestämdhet att du har fel.

Det är inte Catalinas fel att ett flera år gammalt program inte klarar att autostarta på ett korrekt sätt. Det gamla programmet använder förmodligen systemanrop som gällde då (Mavericks? Yosemite?), och som förmodligen inte ser riktigt likadant ut i Catalina.

Det sker förändringar mellan operativsystemversioner. Ett nytt operativsystem kan inte ha bakåtkompatibilitet med alla tidigare operativsystemversioner, utan det är upp till utvecklaren att anpassa sitt program till nya operativsystemversioner.

Man kan inte ta för givet att flera år gamla program har 100% funktionalitet i nyare operativsystemversioner.

Nu ska vi väl inte behöva skriva detta fler gånger, eller...?

Senast redigerat 2020-05-24 18:01
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och jag hävdar med lika stor bestämdhet att du har fel.

Det är inte Catalinas fel att ett flera år gammalt program inte klarar att autostarta på ett korrekt sätt. Det gamla programmet använder förmodligen ett systemanrop som gällde då (i Mavericks eller Yosemite, kanske), och som förmodligen inte ser riktigt likadant ut i Catalina.

Det sker förändringar mellan operativsystemversioner. Ett nytt operativsystem kan inte ha bakåtkompatibilitet med alla tidigare operativsystemversioner, utan det är upp till utvecklaren att anpassa sitt program till nya operativsystemversioner.

Man kan inte räkna med att flera år gamla program har 100% funktionalitet i nyare operativsystemversioner.

Nu ska vi väl inte behöva skriva detta fler gånger, eller...?

Men det är ju fan det har, men måste startas 2 ggr för att köra normalt, förklara det att apparna laddas i menybaren men körs inte förrän jag startar dom manuellt. Uppenbarligen godkänner Catalina att dom körs men misslyckas med att autostarta dom.

Jag VET att vissa gamla appar inte funkar med Catalina så dom har jag avinstallerat och letar ersättningar för, bla Skip Tunes som jag inte hittar en fungerande ersättare för. Skip Tunes låg i menybaren och i den kunde man styra iTunes utan att behöva ta upp själva iTunes. Superbra app så länge det varade.

Ursprungligen av CekariYH:

...Uppenbarligen godkänner Catalina att dom körs men misslyckas med att autostarta dom.

Och det är fortfarande inte Catalinas fel.

Med så många år mellan program och operativsystem blir det ofta något problem. Större eller mindre - det varierar.

- Kör ett äldre operativsystem.
- Eller få utvecklaren att uppdatera sina program.
- Eller hitta andra program som utför de önskade funktionerna.
- Eller nöj dig med att de gamla programmen nästan funkar som de ska.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och det är fortfarande inte Catalinas fel.

Med så många år mellan program och operativsystem blir det ofta något problem. Större eller mindre - det varierar.

- Kör ett äldre operativsystem.
- Eller få utvecklaren att uppdatera sina program.
- Eller hitta andra program som utför de önskade funktionerna.
- Eller [b]nöj dig med att de gamla programmen nästan funkar som de ska.

[/b]

Dom funkar inte nästan. Dom funkar perfekt, men det är Catalina som misslyckas med att "trycka" på start.

Ursprungligen av CekariYH:

Dom funkar inte nästan. Dom funkar perfekt...

Nej, om de inte kan starta av sig själv, så funkar de inte perfekt. 99% är inte 100%.

Ursprungligen av CekariYH:

...det är Catalina som misslyckas med att "trycka" på start...

Om programmet kallar på Catalina, på ett sätt som Catalina inte känner igen, så är det inte Catalinas fel. Det är programmet som ska lära sig att kalla på Catalina på rätt sätt.

Sen kan man ju ha synpunkter på varför Apple gör den sortens förändringar i operativsystemet, men det är lik förbaskat ändå programmets ansvar att lära sig prata med nya operativsystem.

Senast redigerat 2020-05-24 19:17

Konstigt att man aldrig får svar på det andra man undrar över utan ska bara tjafsas om samma sak hela tiden.
Så tar det igen:

1. Hitta en ny bugg:
Skulle checka och Radera (formatera) en massa äldre SATA diskar som blivit över.
Alla hamnade på skrivordet och gick att läsa.
Under Raderingen rapportera Diskverktyget att det var fel på dom och gick inte att lägga upp dom och ens titta i dom.

Provade med 4 Catalina datorer och samma sak.

Starta upp min El Capitan MBP-dator från 2009.

Alla som Catalina inte klara funkade att radera med El Capitan och var både läs- och skriv-bara både på El Capitan och Catalina. Anm: 3:e gången.

2. Någon som vet en ersättare för Skip Tunes (appstore), behöver inte finnas på appstore.

Ursprungligen av CekariYH:

...utan ska bara tjafsas om samma sak hela tiden.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_pot_calling...

Ursprungligen av CekariYH:

Under Raderingen rapportera Diskverktyget att det var fel på dom och gick inte att lägga upp dom och ens titta i dom.

Alla som Catalina inte klara funkade att radera med El Capitan och var både läs- och skriv-bara både på El Capitan och Catalina.

Det här låter ju faktiskt som en bugg...

...även om vi inte vet exakt hur du gjorde, eller hur felmeddelandena faktiskt såg ut.

Men rekommendationen blir nog att beskriva problemet här: https://www.apple.com/feedback/

Ursprungligen av CekariYH:

2. Någon som vet en ersättare för Skip Tunes (appstore), behöver inte finnas på appstore.

https://www.tune-instructor.de/en/

Senast redigerat 2020-05-24 19:41
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

https://en.wikipedia.org/wiki/The_pot_calling...

Det här låter ju faktiskt som en bugg...

...även om vi inte vet exakt hur du gjorde, eller hur felmeddelandena faktiskt såg ut.

Men rekommendationen blir nog att beskriva problemet här: https://www.apple.com/feedback/

-Valde HDD, tryckte Radera, HDD:n togs bort fån skrivbordet och strax efter dök det upp ett meddelande: Misslyckades och ett nr som jag inte kommer ihåg. Sedan var disken ej nåbar.

-Försökte gör det nyss, men nu gick det bra, antagligen för att den redan var formaterad på rätt sätt så vet inte hur man ska rapporter till Apple.

https://www.tune-instructor.de/en/

-Tackar, funkar ju bra, men saknar ljudvolym-reglage. Kommer mejla skaparen om det.

Ursprungligen av CekariYH:

...Valde HDD, tryckte Radera...

Snälla, skriv inte in ny text inne i ett citat. Det blir svårlästa trådar då, och svårt att citera vidare.

Senast redigerat 2020-05-24 20:59

Själv kör jag Catalina 10.15.4 och InDesign CC (version 15.0.3) utan problem, men visst ser jag effekter av att Catalina inte har betat av alla buggar, t.ex. Om jag försöker montera en bild direkt från Bilder via InDesigns montera (via Arkiv-menyn), så dyker inte alla bilder upp i Bilder... Men InDesign kraschar inte för mig utan är mycket stabil.

Senast redigerat 2020-05-25 09:38

Sen jag uppdaterade till 10.15.4 från 10.14.X så upplever jag iallafall att min Macbook pro 2018 har betydligt fler småbuggar och datorn hänger sig flera gånger om dagen i omgångar.

Kan säkert bero på något program men använder mig inte av några äldre appar. Google drive verkar vara en källa till att datorn fryser.

Önskar i efterhand att jag inte uppdaterat då det bidragit til mer strul än det givit nya funktioner för min del.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Snälla, skriv inte in ny text inne i ett citat. Det blir svårlästa trådar då, och svårt att citera vidare.

Ok, du har rätt

Ursprungligen av The Real Viking:

Själv kör jag Catalina 10.15.4 och InDesign CC utan problem, men visst ser jag effekter av att Catalina inte har betat av alla buggar, t.ex. Om jag försöker montera en bild direkt från Bilder via InDesigns montera (via Arkiv-menyn), så dyker inte alla bilder upp i Bilder... Men InDesign kraschar inte för mig utan är mycket stabil.

Ursprungligen av jurassic579:

Sen jag uppdaterade till 10.15.4 från 10.14.X så upplever jag iallafall att min Macbook pro 2018 har betydligt fler småbuggar och datorn hänger sig flera gånger om dagen i omgångar.

Kan säkert bero på något program men använder mig inte av några äldre appar. Google drive verkar vara en källa till att datorn fryser.

Önskar i efterhand att jag inte uppdaterat då det bidragit til mer strul än det givit nya funktioner för min del.

Har faktiskt inte hittat mer än de ovan nämnda av mig som jag irriterat mig på.
Tycker Catalina är fantastiskt, spec med hjälpen man får från Watch vid passwords etc.

Ursprungligen av Kristman:

Min InDesign låser sig varje timme ungefär. Måste tvångsavsluta det. Och därefter fungerar inte Internet, och då går inte datorn stoppa och starta utan det måste bli att hålla in startknappen ett antal sekunder för att den ska stanna. Därefter start igen och allt fungerar någon timme, därefter kommer repriserna. Ungefär var tredje gång reagerar datorn på felen och vill skicka rapport till Apple, vilket jag alltid godtar.

Jag har en iMac 27 tum, 2017. InDesign är av senaste utgåvan, 15.0.2. Safari är av version 13.1.

Kan jag anta att Apple gör något åt rapporterna som kommer in? Det skulle vara bra att veta omloppstiden på sådana fel tills uppdatering kommer.

/Krister

Det är lämpligare att du kontaktar programutvecklaren till Indesign för att få hjälp med ditt problem.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-24 21:21
Ursprungligen av CekariYH:

Så, om ett program som laddas till menybaren men inte startar upp utan man måste starta det manuellt en andra gång och sen fungerar utan problem dvs utmärkt är tillverkarens fel?
Hävdar med bestämdhet att det är Catalinas fel, annars skulle det inte starta normalt vid andra uppstarten.

Ser att du redan fått svar av Jesper så det får duga som respons

Ursprungligen av CekariYH:

Så, om ett program som laddas till menybaren men inte startar upp utan man måste starta det manuellt en andra gång och sen fungerar utan problem dvs utmärkt är tillverkarens fel?
Hävdar med bestämdhet att det är Catalinas fel, annars skulle det inte starta normalt vid andra uppstarten.

Får jag fråga hur mycket erfarenhet du har av att programmera API mot ett operativsystem? Jag uppfattar det som du troligen saknar den kunskapen.

Ursprungligen av Innis:

Ser att du redan fått svar av Jesper så det får duga som respons

Ursprungligen av hummel:

Får jag fråga hur mycket erfarenhet du har av att programmera API mot ett operativsystem? Jag uppfattar det som du troligen saknar den kunskapen.

Orelevanta och fjantiga inlägg!!!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-05-24 23:43
Ursprungligen av CekariYH:

[/b]

Dom funkar inte nästan. Dom funkar perfekt, men det är Catalina som misslyckas med att "trycka" på start.

Så sammanfattningsvis: program klarar inte att autostarta så som de gjort tidigare.

Frågor: Hur är de inställda att autostarta?
Om du kör:

sudo launchctl list | grep namnet_på_trilskande_app

Vad får du fram?
Har du BlockBlock installerat?
Är följande mappar tomma? /Library/StartupItems & /System/Library/StartupItems ?

Du kan skapa egna LaunchAgents, en .plist fil i mappen ~/Library/LaunchAgents/

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE plist PUBLIC "-//Apple//DTD PLIST 1.0//EN" "http://www.apple.com/DTDs/PropertyList-1.0.dt...">
<plist version="1.0">
<dict>
<key>Label</key>
<string>com.starleaf.breeze2</string>
<key>Program</key>
<string>/users/reboot81/applications/starleaf.app/Contents/MacOS/StarLeaf</string>
<key>RunAtLoad</key>
<false/>
</dict>
</plist>

Enklast kanske är LaunchControl.

På ämnet: det man lägger till i "Systeminställningar -> Användare och grupper -> Aktuell anv -> Startobjekt", var hamnar de på disk?

Ursprungligen av CekariYH:

Orelevanta och fjantiga inlägg!!!

Vi försöker hjälpa dig med ditt problem. Tyvärr säger du saker som inte stämmer, därav min mycket relevanta fråga.

Min mini Late 2012 med 10.15.4 slutade få fungerande systemljudseffekter, utan synbar orsak. När jag skulle starta om vägrade den stänga av sig, symbolen stod bara och snurrade, så jag fick tvångsavstänga. Detta har inte hänt minin på jag vet inte hur länge. Efter en säker start och ny omstart kom dock systemljudseffekterna tillbaka. Jag fick ingen propå om att skicka felrapport till Apple, dock.

Bevaka tråden