Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenhet tangentbord till iPad Pro 12,9 2020

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Behöver ett tangentbord till min nyinköpta Pro 12,9”. Någon som har erfarenhet av några olika? Finns väl i stort 3 olika fabrikat - vad jag vet. Förutom Apple är det väl Logitech och Brydge. Alla olika på sitt sätt - och prismässigt. Apple har ju inte belyst tangentbord på modellen som finns nu för 2495kr. Inte heller funktionstangenter - vilket är svagt.
Det är väl ungefär allt jag vet.
Hoppas kunna beställa ett under veckan - men vilket?
Står mellan Apple och Brydge Pro är vad jag själv tror

Senast redigerat 2020-04-14 12:01
  • Superhjälte
  • 2020-04-14 10:29
Ursprungligen av adress@mac:

Behöver ett tangentbord till min nyinköpta Pro 12,9”. Någon som har erfarenhet av några olika? Finns väl i stort 3 olika fabrikat - vad jag vet. Förutom Apple är det väl Logitech och Brydge. Alla olika på sitt sätt - och prismässigt. Apple har ju inte belyst tangentbord på modellen som finns nu för 2495kr. Inte heller funktionstangenter - vilket är svagt.
Det är väl ungefär allt jag vet.
Hoppas kunna beställa ett under veckan - men vilket?

Det finns hur många fabrikat och modeller som helst. Själv använder jag ett Vortex Race 3:

Ursprungligen av Zop:

Det finns hur många fabrikat och modeller som helst. Själv använder jag ett Vortex Race 3:

https://bubblan-uploads.fra1.digitaloceanspaces.com/original/2X/7/7dee29361d9b481b85646ca08cfaab9eb962bac1.jpeg

Allt annat än smidigt att ta med...... ?

  • Superhjälte
  • 2020-04-14 12:09
Ursprungligen av adress@mac:

Allt annat än smidigt att ta med...... ?

Använder Apples tangentbordsfodral på språng tills vidare. Avvaktar recensioner av Magic Keyboard för iPad Pro. Funderar även på att skaffa ett mekaniskt tangentbord i 40 %-storlek, t.ex. ett Vortex Core.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-04-14 12:36
Ursprungligen av adress@mac:

Allt annat än smidigt att ta med...... ?

Fram med lädret
https://www.apple.com/se/shop/product/MXQU2S/...

Ursprungligen av iSweden:

Skulle ändå kunna tänka mig det - trots 4295kr. Dock vet ingen när det kommer. Styrplattan är dock ett klart plus. Det utan finns ju för omgående leverans. Var det 2495kr tror jag.
Då är dock Brydge läckrare - och billigare. Kommer också med styrplatta. Klumpigast av alla verkar vara Logitech.

  • Superhjälte
  • 2020-04-14 13:09
Ursprungligen av adress@mac:

Skulle ändå kunna tänka mig det - trots 4295kr. Dock vet ingen när det kommer. Styrplattan är dock ett klart plus. Det utan finns ju för omgående leverans. Var det 2495kr tror jag.
Då är dock Brydge läckrare - och billigare. Kommer också med styrplatta. Klumpigast av alla verkar vara Logitech.

Styrplattan på Brydge har blivit totalsågad av de som testat den (bl.a. Jason Snell och Federico Viticci). Påminner tydligen om den värsta sortens PC-styrplattor.

Ursprungligen av Zop:

Styrplattan på Brydge har blivit totalsågad av de som testat den (bl.a. Jason Snell och Federico Viticci). Påminner tydligen om den värsta sortens PC-styrplattor.

Bra att veta. Motsatsen gäller ju den utan. Har bara läst possessiva omdömen. Har du sett något annat ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-04-14 19:26

Har visserligen en 2017, men några tankar om apples och logitechs create (finns inte till de nyare, men tror tangenterna är rätt lika).

Apples är supersmidigt och helt ok att skriva på, logitechs är mycket klumpigare men klart trevligare att skriva på, särskilt om man sitter med ipaden i knäet eller liknande istället för på en platt yta. Skaffade logitechs rätt nyligen och något jag saknat de åren jag kört med apples är bakgrundsbelysningen, även om jag kan skriva i mörker utan är det trevligare att kunna se tangenterna.

Ska du skriva mycket så välj något av alternativen är min rekommendation.

  • Medlem
  • 2020-04-15 17:24
Ursprungligen av iSweden:

Går att beställa nu på apple.se och skickas inom 2-4 dagar (just nu i alla fall).

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2020-04-16 07:11
Ursprungligen av Ljung:

Går att beställa nu på apple.se och skickas inom 2-4 dagar (just nu i alla fall).

Kunde inte låta bli. Ett stycke beställt.

Ursprungligen av The Cat:

Kunde inte låta bli. Ett stycke beställt.

Ge gärna din åsikt om produkten här i denna tråd när du har använt den några dagar!

Ursprungligen av The Cat:

Kunde inte låta bli. Ett stycke beställt.

Beställde idag till min 12,9” 2020. Leverans 4-12 maj. Men det gör inget.

Ursprungligen av Ljung:

Går att beställa nu på apple.se och skickas inom 2-4 dagar (just nu i alla fall).

Då är det väl inte Magic - eller? Det andra finns 2-4 dagar. Magic gick inte ens att beställa förrän idag vad jag vet.

  • Medlem
  • 2020-04-16 23:32
Ursprungligen av adress@mac:

Då är det väl inte Magic - eller? Det andra finns 2-4 dagar. Magic gick inte ens att beställa förrän idag vad jag vet.

Jodå, det var Magic. Men nu är det leverans 4-12/5 som gäller.

Ursprungligen av Ljung:

Jodå, det var Magic. Men nu är det leverans 4-12/5 som gäller.

Ok då missade jag det när jag kollade igår kväll. Såg bara att Smart Folio var omgående leverans.
Kollade ändå ett par gånger om dagen senaste dagarna. Nu är det gjort i alla fall. Bara att betala....

Ursprungligen av Zop:

Avvaktar recensioner av Magic Keyboard för iPad Pro.

Jag har nu använt mitt Magic Keyboard i fem dagar och första intrycken är följande:
+ gedigen byggkvalitet à la Apple
+ bra tangentbord
+ fästet för iPad i fodralet funkar smidigt
+ stabilt
- tungt och osmidigt (känns som man behöver ett case ytterligare när man inte har behov av själva tangentbordet)
- trackpaden är lite halvseg, låter mycket och känns lite trög att trycka på (inte alls som en MacBook Pro)
- iPad OS med trackpaden är inte precist i hur markören funkar (svårt att pricka rätt ibland så man får trycka flera gånger, även i Apples appar)
- trögt att öppna ”locket” (i princip omöjligt med en hand)

Trots några minus så tycker jag absolut att Magic Keyboard är mycket bra (är väl egentligen bara lätt besviken på trackpaden). ?

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Jag har nu använt mitt Magic Keyboard i fem dagar och första intrycken är följande:
+ gedigen byggkvalitet à la Apple
+ bra tangentbord
+ fästet för iPad i fodralet funkar smidigt
+ stabilt
- tungt och osmidigt (känns som man behöver ett case ytterligare när man inte har behov av själva tangentbordet)
- trackpaden är lite halvseg, låter mycket och känns lite trög att trycka på (inte alls som en MacBook Pro)
- iPad OS med trackpaden är inte precist i hur markören funkar (svårt att pricka rätt ibland så man får trycka flera gånger, även i Apples appar)
- trögt att öppna ”locket” (i princip omöjligt med en hand)

Trots några minus så tycker jag absolut att Magic Keyboard är mycket bra (är väl egentligen bara lätt besviken på trackpaden). ?

Mycket bra recension. Får min (förhoppningsvis) under veckan.?

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Jag har nu använt mitt Magic Keyboard i fem dagar och första intrycken är följande:
+ gedigen byggkvalitet à la Apple
+ bra tangentbord
+ fästet för iPad i fodralet funkar smidigt
+ stabilt
- tungt och osmidigt (känns som man behöver ett case ytterligare när man inte har behov av själva tangentbordet)
- trackpaden är lite halvseg, låter mycket och känns lite trög att trycka på (inte alls som en MacBook Pro)
- iPad OS med trackpaden är inte precist i hur markören funkar (svårt att pricka rätt ibland så man får trycka flera gånger, även i Apples appar)
- trögt att öppna ”locket” (i princip omöjligt med en hand)

Trots några minus så tycker jag absolut att Magic Keyboard är mycket bra (är väl egentligen bara lätt besviken på trackpaden). ?

Jag tror att detta kommer bli mycket bättre i iPadOS 14, tror vi kommer få se en jätte stor förändring i hur iPadOS är i och med den releasen.
Likväl så kommer nog flertal PRO appar så som xCode m.m.

Ursprungligen av RStolpe:

Jag tror att detta kommer bli mycket bättre i iPadOS 14, tror vi kommer få se en jätte stor förändring i hur iPadOS är i och med den releasen.

Ja, hoppas det jag med. Kan nog bara bli bättre när iPadOS 14 finjusterar de delarna.

Har testat Excel-appen en del med trackpad och den är ett skämt i hur dåligt den fungerar, måste använda fingret på skärmen nästan hela tiden. Fungerar heller inte med klipp och klistra. Här har Microsoft mängder att fixa och det innan iPadOS 14!

Ursprungligen av Lars Einarsson:

- trackpaden är lite halvseg, låter mycket och känns lite trög att trycka på (inte alls som en MacBook Pro)

Ska kommentera mitt eget inlägg att jag hittat en inställning som gör att man inte behöver pressa ner trackpaden utan kan trycka lätt på ytan (Allmänt -> Styrplatta -> Tryck för att klicka). Då är det jag skriver som upplevd nackdel inte längre aktuellt, men å andra sidan blir plattan väldigt känslig vilket man dock kanske kan lära sig att bemästra...

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Ja, hoppas det jag med. Kan nog bara bli bättre när iPadOS 14 finjusterar de delarna.

Har testat Excel-appen en del med trackpad och den är ett skämt i hur dåligt den fungerar, måste använda fingret på skärmen nästan hela tiden. Fungerar heller inte med klipp och klistra. Här har Microsoft mängder att fixa och det innan iPadOS 14!

Fungerar för mig såvitt jag märkte. Men jag kanske inte gjorde som du gjorde.

Klipp och klistra kör jag cmd+c och +v sen tycker jag musen fungerade bra.

Ursprungligen av RStolpe:

Fungerar för mig såvitt jag märkte. Men jag kanske inte gjorde som du gjorde.

Klipp och klistra kör jag cmd+c och +v sen tycker jag musen fungerade bra.

Jag har ännu inte använt mus utan försöker bli van vid trackpaden... ?

Men i Excel menar jag mer avancerade inklistringar som en rad celler eller från en markering av flera celler. Använder jag då cmd+c/x och cmd+v släcker sig antingen markeringen eller inget händer när jag klistrar in. Hittar du lösningen på detta tar jag tacksamt emot den.

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Jag har nu använt mitt Magic Keyboard i fem dagar och första intrycken är följande:
+ gedigen byggkvalitet à la Apple
+ bra tangentbord
+ fästet för iPad i fodralet funkar smidigt
+ stabilt
- tungt och osmidigt (känns som man behöver ett case ytterligare när man inte har behov av själva tangentbordet)
- trackpaden är lite halvseg, låter mycket och känns lite trög att trycka på (inte alls som en MacBook Pro)
- iPad OS med trackpaden är inte precist i hur markören funkar (svårt att pricka rätt ibland så man får trycka flera gånger, även i Apples appar)
- trögt att öppna ”locket” (i princip omöjligt med en hand)

Trots några minus så tycker jag absolut att Magic Keyboard är mycket bra (är väl egentligen bara lätt besviken på trackpaden). ?

Det följer inte med ngt tunt skydd till baksidan på iPad - liknade det Brydge lämnar med - tunn magnet. Tänker om man tar bort den ur Magic Pro till och från - av olika anledningar.
Kanske finns att köpa. Helst skulle det kunna sitta på baksidan hela tiden. Så tunt skall det vara.

Ursprungligen av adress@mac:

Det följer inte med ngt tunt skydd till baksidan på iPad - liknade det Brydge lämnar med - tunn magnet. Tänker om man tar bort den ur Magic Pro till och från - av olika anledningar.
Kanske finns att köpa. Helst skulle det kunna sitta på baksidan hela tiden. Så tunt skall det vara.

Jag har beställt ett Magic Keyboard och beställde även en ”skin” från dbrand som täcker baksidan och ska fungera med Smart Connector, får väl se hur/om det funkar.

Ursprungligen av asjokvis:

Jag har beställt ett Magic Keyboard och beställde även en ”skin” från dbrand som täcker baksidan och ska fungera med Smart Connector, får väl se hur/om det funkar.

Smart Connector tror jag inte blir problem. Undrar hur deras skin är att ta loss- om man vill? Berätta hur det blir när du fått hem det
Beställde du från dbrand i usa? Tull moms....

Är mycket nöjd med det i alla fall. När man hittat alla inställningar för tangenter och styrplatta. Skönt att ha den i knät - stadig som den är. Pengar kostade det till iPad 12,9” med laddare till Apple Watch - men värt det.

Kört MK nu i några dagar och iPad blir en helt annan maskin. Det är ett tangentbord som vilket som helst givetvis, men det funkar riktigt riktigt bra, nästan löjligt bra, tänker inte en sekund på priset.
Vikten är helt klart märkbar, samtidigt så kan man låta det stå kvar på matbordet när man chillar i soffan och få uppleva iPad utan något fodral alls.
Mac OS känns nästan lite stenålder men iOS är begränsat såklart. Jag kan inte enbart köra iPad i yrket, för det krävs diverse skärmar och program som helt saknas i iOS-världen, men man får ge det några år. Att Apple separerat allt så bra från början gör att de kan bygga och migrera över tid och få ett smartare och mer avskalat system (jämför då med Microsoft som gick all in).
Ni som undrar om den kommer ersätta surfdatorn hemma, köp!

Ursprungligen av adress@mac:

Smart Connector tror jag inte blir problem. Undrar hur deras skin är att ta loss- om man vill? Berätta hur det blir när du fått hem det
Beställde du från dbrand i usa? Tull moms....

Jopp, jag beställde från USA, får se vad slutnotan hamnar på. Dbrand verkar ha fått bra omdömen så jag skulle tro att det inte lämnar några limrester eller liknande om/när man vill ta bort det.

Nu fick jag mitt skin från Dbrand, Postnord tog 99kr för förtullning (tror det var 75kr administration och sedan moms+tull på 24kr), däremot tappade USPS bort den första försändelsen så efter 20 dagar så kontaktade jag Dbrand igen och frågade var det tagit vägen, så då skickade de ett nytt paket (brev) med spårning helt kostnadsfritt.

Det var ganska enkelt att montera om man kollade på deras instruktionsvideo innan och kvalitén känns riktigt bra, jag köpte ett mahogny skin och det hade till och med lite trästruktur. Mitt Magic Keyboard fungerar än så länge helt utan problem då det har utskärningar för smart connector.

Senast redigerat 2020-07-02 19:21
Bevaka tråden