Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple watch visar telefonnummer istället för namn efter uppdatering

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Uppdaterade min iPhone7 till iOS 13.4.1 och Apple Watch 3 till 6.2.1 nu i veckan. Efter detta så fick klockan fått för sig att visa en persons telefonnummer i stället för namn när jag får ett SMS eller samtal av denne. Övriga som ringde eller SMS:ade visades namn för. Googlade hittade lite, bland annat här på 99mac, om liknande problem på andra apple-enheter.

Ett tips jag läste var att lägga till +46 framför kontaktens telefonnummer i telefonens Kontakter. Gjorde detta i telefonen för kontakten som krånglade. Startade om telefon och klocka för att se om klockan ändrade personens nummer till namn. Det gjorde den inte. Vad som hände var istället att fler meddelande nu visade personers telefonnummer istället för namn! Vad i hela friden...

Så förut så visades en persons telefonnummer istället för namn. Nu visas under meddelande på klockan 11 av totalt 26 meddelande telefonnummer istället för namn. Telefonen visar som vanligt namn som den ska.

I appen Watch på telefonen under kontakter (och Telefon) är "Spegla min iPhone" förbockat. Vad har jag nu missat?

Edit: Nu ser jag att snabbsvaren till den som jag lade till +46 framför är på engelska först, sedan svenska. När jag får SMS från andra nu så står det riktigt med namn på klockan när meddelandet kommer. I meddelandelistan står dock nummer. Den jag lade +46 framför står med nummer både när meddelandet kommer och i listan över meddelanden. Ser ok ut i telefonen för alla.

Senast redigerat 2020-04-11 17:40

Otroligt nedslående att den gamla buggen fortfarande inte är fixad!

(Ursäkta att jag inte bidrar med en lösning)

Googlar man så verkar det tyvärr vara mer än klockan som haft detta problemet under lång tid.

Har nu gjort en "Nollställ synkroniseringsdata" (watch-appen på telefonen under allmänt/nollställ). Startade sedan om telefon och klocka. Nu ser det nästan ut som innan jag lade till +46 på kontakten som bara visade nummer. Det vill säga kontakten som jag lade till +46 för ses fortfarande med nummer istället för namn på klockan, övriga ses nu med namn igen. Att det bara nästan ser ut som innan beror på att snabbsvaren på just "+46-kontakten" har engelska snabbsvar i meddelande på klockan. Övriga svenska.

När jag under felsökningen knappade runt en del så upptäckte jag en annan sak som kändes konstig. Klickar jag på telefon-symbolen på klockan och sedan i dess meny på kontakter så visas kontakterna i bokstavsordning. I mitt fall från A till S. Men inte alla kontakter på S. Kontakter på T - Ö finns inte med alls. Finns det ett max antal kontakter som klockan klarar av? Nu har jag hittills aldrig startat ett samtal med hjälp av klockan, men det känns märkligt att de sista femtiotalet kontakterna inte visas på klockan.

Uppdatering: Det har blivit sämre.

Igår ringde en person som jag mycket väl vet finns inlagd i kontakter och som visats med namn tidigare. Igår visades bara numret. Kollade i klockans telefon-app och i kontakter och kunde konstatera att nu finns det bara kontakter från A till en bit in på E i klockan. Under "Senaste" i klockans telefon-app var det bara tre (3) av cirka hundra samtal som visade namn på uppringaren. I klockans app för meddelanden visas en majoritet meddelanden med endast telefonnummer.

Har precis tryckt "Nollställ synkroniseringsdata" i telefonens Watch-app under Allmänt/Nollställ. Får se om det blir bättre och håller i sig denna gången. Förra gången jag gjorde detta (se inlägget ovan) såg det bättre ut efteråt, men bara i en vecka eller så. (3,2 GB tillgängligt, 1,6 GB används.)

Problemen fortsätter som tidigare. Förra veckan var hela kontaktlistan i klockan tom. Detta innebar att endast nummer visades när jag fick samtal eller meddelanden. Precis som tidigare så nollställde jag synkroniseringsdata och efter en stund fanns det kontakter från A till en bit in på S i klockan. Höll i sig i några dagar, sedan i början av denna veckan var kontaktlistan i klockan tom igen.

Precis som tidigare så nollställde jag synkroniseringsdata och efter en stund fanns det kontakter från A till en bit in på S i klockan igen. Resten av S till Ö var längesedan jag såg i klockan. Har aldrig någonsin kontaktat Apples support men känner att det nog är dags att göra det. En stor anledning till att jag har klockan är ju för att jag önskade se vem som ringde utan att behöva fiska upp telefonen.

Är annars fortfarande nöjd med klockan. Sällan jag missar samtal eller andra telefonhändelser numera.

Ingen lösning, men lite sympati: Hade precis samma problem för några år sen, och det var skitjobbigt!

Har för mig att det löstes genom att jag la till +46 framför alla nummer, samt raderade allt som inte låg på iCloud, och såg till att synken funkade på alla enheter.

Tack för sympatin.

Jag gör som så att jag lägger till ett +46 framför alla nummer som finns i iPhonen. iCloud eller andra enheter använder jag inte, men synkning till iTunes (Windows 10) ska jag se till att göra när alla nummer är ändrade.

Alla kontakter finns nu i klockan!

Lade under några dagar till +46 framför alla nummer och såg till att formaten med en nolla inom parentes blev rätt. Ingen skillnad i klockan. Gjorde en nollning av synkroniseringsdata. Ingen skillnad. Startade om telefon och klocka. Ingen skillnad.

Tog en närmare titt i telefonens Kontakter på sista kontakten på bokstaven S som klockan visade. Såg inget konstigt. Kollade på första kontakten som inte fanns med på klockan, även denna på bokstaven S. Den såg helt ok ut. Telefonnummer, mailadress och den egentagna bilden för kontakten såg ut som för vilken kontakt som helst.

Bara för att testa tog jag bort den egentagna kontaktbilden och ersatte den med telefonens vanliga gråa cirkel med initialerna i. Då rasslade det till i klockan och alla kontakter från A-S, men även S-Ö dök upp i klockans Kontakter.

Är kanske för tidigt att ropa hej, men under några dagar så har faktiskt klockan behållit alla kontakter. Verkar som att bara för att klockan inte gillade en kontaktbild så valde den att inte låta den och de efterföljande kontakterna synkroniseras från telefonen. Väldigt märkligt sätt av klockan att hantera det hela. Jämför med att du gör en Träning på klockan i form av en utomhuscykling på 75 kilometer eller liknande. Inte slutar klockan helt att ta in puls, GPS och rörelsedata efter 42 meter bara för att den just under den sekunden inte fick någon GPS-position. Givetvis fortsätter den kontinuerligt att lagra den puls och rörelsedata den får och när GPS-datan återkommer så lagrar den också.

Nåväl. Jag är fortfarande riktigt nöjd med min AW3/42mm. Kanske ytterligare något mer nöjd nu när jag kan se vem som ringer.

Tack för hjälp, tips och stöttning!

Jag känner faktiskt igen detta!
Det var länge sen nu, men jag hade en kontakt som var skadad. Det var först när jag raderade den och skrev in den på nytt som synken började funka igen. Så jag gissar att din bild helt enkelt var effed up.

Hade förträngt den här lösningen, sorry... ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-05-19 10:34

Och det finns ingen anledning att ha kvar 0 med parantes. Skippa det. Så istället för +46(0)705399999 använder du +46705399999.

11 dagar har gått och alla kontakter är kvar i klockan.

carlsson - Det är lugnt.

kenjon - Ska komma ihåg det i framtiden. Då det tog några dagar att gå igenom alla telefonnummer, och då även se till att alla innehöll (0), så är jag inte jättesugen på att nu ta bort (0) från alla nummer. Just nu bara glad att det fungerar som det ska.

1
Bevaka tråden