Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att kopiera bilder iPhone -> PC

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lång historia kort:, Min iPhone7 har svårt att kopiera bilder från telefonen till min PC med OS Windows 8.1.

Små filstorlekar, upp till cirka 4Mb fungerar oftast bra när jag använder Utforskaren, medan större filer oftast får problem. Kopieringen avbryts och meddelande "Det går inte att nå enheten" visas. Får dessutom ofta i iTunes felkoden "iPhone-enheten "iPhone" kan inte synkroniseras. Ett okänt fel uppstod (-54)."

Lång historia lång: Mitt senaste försök igår.
iTunes 12.10.5.12
iPhone7 iOS 13.3.1. 256 GB

286 låtar, 2,63 GB
37526 bilder, 198,13 GB
185 appar, 9,79 GB
Dokument och data 14,58 GB
Ledigt 4,10 GB

1. Startar om PC.
2. Startar om iPhone.
3. Högerklickar iTunes och väljer "Kör som administratör".
4. Väckt iPhone7 ansluts till PC med lightning -> USB
5. Startar Utforskaren. Ingen iPhone7 syns i Utforskaren, däremot i iTunes.
6. Drar ur lightningkontakt.
7. Pluggar i lightningkontakt, iPhone syns i Utforskaren.
8. Klickar på "iPhone" i utforskaren, "Den här mappen är tom visas."
9. Kollar i iTunes, Felmedelanderuta "iPhone-enheten "iPhone" kan inte synkroniseras. Ett okänt fel uppstod. (-54)".
10. Efter sju minuter (kan ibland vara länge än så här) syns "Internal storage" i Utforskaren. 3,00 GB ledigt av 238 GB.
11. Klickar på "Internal storage", mappen DCIM syns.
12. Klickar på mappen "DCIM" och katalogerna 100APPLE till och med 139APPLE syns.
13. Klickar på mappen 139APPLE som öppnas och filerna börjar visas.

Så långt är det mesta väl. Sedan gäller det att smyga sig försiktigt på filerna...

14. Väljer visa detaljerad lista och sortera på storlek.
15. Markerar filer med storleken 1 kB upp till 1000 kB. Copy.
16. Öppnar en utforskare till och och skapar en mapp på C: som jag döper till 139APPLE.
17. Går in i den nyskapade mappen och kör paste. Totalt 89 filer kopierade.

18. Markerar filer med storleken 1000 kB upp till 2000 kB i Utforskaren för iPhone. Copy.
19. Går in i mappen på C: och kör paste. Filer kopieras.

20. Markerar filer med storleken 2000 kB upp till 3000 kB i Utforskaren för iPhone. Copy.
21. Går in i mappen på C: och kör paste. Filer kopieras.

22. Markerar filer med storleken 3000 kB upp till 4000 kB i Utforskaren för iPhone. Copy.
23. Går in i mappen på C: och kör paste. Filer kopieras.

24. Markerar filer med storleken 4000 kB upp till 4300 kB i Utforskaren för iPhone. Copy.
25. Går in i mappen på C: och kör paste. Filer kopieras. Totalt 263 filer nu kopierade till C:.

26. Markerar filer med storleken 4300 kB upp till 4400 kB i Utforskaren för iPhone. Copy.
27. Går in i mappen på C: och kör paste. Filer kopieras. Totalt 269 filer nu kopierade till C:.

28. Två av filerna vid senaste kopieringen var Quicktime/MOV-filer. Båda kopierades, men den ena (IMG_9161.MOV) blev 0 kB stor på C:. Inga felmeddelanden har visats vid kopiering.
29. Jämför antalet filer på C: med antalet på iPhone. Antalet är lägre på C:än de jag valt att markera och kopiera från iPhone och klistra in på C:. Det vill säga att datorn har inte kopierat alla de filer från iPhone till C: jag bett den att göra.

30. Kopierar alla filer på iPhone med storlekarna 0 kB - 4300 kB flera gånger. Får varje gång upp dialogrutan "Det finns redan en fil med samma namn på den här platsen." Väljer varje gång att inte kopiera de som redan finns. Kryssmarkerar "Gör detta för nästföljande 298 konflikter" och så vidare. Antalet "konflikter" ökar sakta för varje inklistring. Det betyder att datorn inte lyckas kopiera alla de filer jag bett den den om tidigare.

31. Markerar filer med storleken 4300 kB upp till 4400 kB i Utforskaren för iPhone. Copy.
32. Går in i mappen på C: och kör paste. Filen som var 0 kB ersätts.

33. Sorterar filerna på C: efter storlek och ser att totalt fem MOV-filer är 0 kB stora.
34. Det finns nu 315 filer på C: och 319 filer på iPhone.

35. Kopierar alla filer på iPhone med storlekarna 0 kB - 4400 kB igen, nu utan att kryssa i "Gör detta för nästföljande 318 konflikter". 318??? Finns ju bara 215 objekt/filer på C:.
36. Väljer att ersätta alla istället.
37. Fortfarande fem MOV-filer som är på 0 kB på C:.

38. IMG_9017.MOV är 0 kB på C:, 3488 kB på iPhone.
39. Kopierade endast IMG_9017.MOV. Kopierades inte trots att "Ersätt" valdes.
40. Raderade IMG_9017.MOV från C:.
41. Kopierade IMG_9017.MOV till C:, inget hände. Kopierade in igen, kopierades men blev 0 KB på C:.

Nu krånglar det på riktigt...

42. Kopierade filer med storleken 4400 kB upp till 4500 kB. Behövde klistra in två gånger för att få med alla filer.
43. Kopierade filer med storleken 4500 kB upp till 4600 kB.
44. Kopierade filer med storleken 4600 kB upp till 4700 kB. Ännu en MOV blev 0 kB. Sex stycken nu totalt.
45. Kopierade filer med storleken 4700 kB upp till 4800 kB. IMG_4761.MOV kopierades ok.
46. Kopierade filer med storleken 4800 kB upp till 4900 kB. Några JPG ej kopierade.

47. Kopierade alla filer med storleken 0 kB upp till 4900 kB. Elva stycken kopierades när jag valde att inte ersätta.
48. Kopierade filer med storleken 4900 kB upp till 5000 kB. En MOV inte kopierad. Klistrade in igen.
49. Kopierade filer med storleken 5100 kB upp till 5200 kB. IMG_9336.JPG med filstorleken 5196 kB försökte kopieras utan att lyckas.

50. Felmedelande "En enhet till datorn fungerar inte".
51. Nytt kopieringsförsök, "Det går inte att nå enheten". Kan bläddra runt på iPhone-enheten. Ser filerna i katalogen 139APPLE. Tittar jag i katalogerna 100APPLE till 138APPLE så visas i katalogerna "Denna mappen är tom".

Så här har jag haft det i flera år på samma/liknade sätt. Min iPhone 6s betedde sig likadant med felkoden "iPhone-enheten "iPhone" kan inte synkroniseras. Ett okänt fel uppstod. (-54)" i iTunes och tappad kommunikation vid bildkopiering. Från det att kabeln lighting -> USB kopplats in har det kunnat gått 20 minuter innan något, eller kanske oftast inget, visats i Utforskaren. Andra USB-kablar har provats. Andra USB-uttag har provats. Provade min 6s på annan dator med annan USB-kabel utan att lyckas.

Vill kopiera alla mina bilder från min iPhone7 till min stationära PC.

Hjälp...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-04-01 19:11

Använder du inte iCloud för lagring?
Jag hade slagit på synkronisering av Bilder i iCloud och sedan exporterat från programmet Bilder på datorn.

Har eller använder inte iCloud. Inte vad jag vet i alla fall. Är inte helt enkelt alla gånger att ha koll på vad man automatiskt tackat ja till när det gäller telefoner och annat som är anslutet till nätet. Hoppas det finns en enkel och gratis lösning på att få bilderna från telefonen till datorns hårddisk (och dess tre backuper) utan att behöva mellanlanda på en massa olika teknikföretags servrar ute i världen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-04-02 11:54

Jag skulle prova med att skapa mer utrymme på telefonen, kanske genom att radera appar eller liknande. Sedan skulle jag börja att försöka ta den största filen och arbeta mig neråt i storlek.

Snabbgooglade lite och hittade nedan. Har du sett det?

iTunes on your computer is outdated.
Lack of space on your iPhone can also raise iTunes error 54
You updated iTunes recently and the update is not installed properly.
Third-party security software on your PC might prevent iTunes from performing its task.

https://drfone.wondershare.com/iphone-problem...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-04-02 12:26
Ursprungligen av Tomten2010:

Har eller använder inte iCloud. Inte vad jag vet i alla fall. Är inte helt enkelt alla gånger att ha koll på vad man automatiskt tackat ja till när det gäller telefoner och annat som är anslutet till nätet. Hoppas det finns en enkel och gratis lösning på att få bilderna från telefonen till datorns hårddisk (och dess tre backuper) utan att behöva mellanlanda på en massa olika teknikföretags servrar ute i världen.

Du hittar din lagringsplan under inställningar för iCloud.

Gör det inte svårare för dig själv.

iCloud: 50 GB för 9 kr/mån. No brainer
https://support.apple.com/sv-se/HT201238

Ursprungligen av ulan99:

Jag skulle prova med att skapa mer utrymme på telefonen, kanske genom att radera appar eller liknande. Sedan skulle jag börja att försöka ta den största filen och arbeta mig neråt i storlek.

Snabbgooglade lite och hittade nedan. Har du sett det?

iTunes on your computer is outdated.
Lack of space on your iPhone can also raise iTunes error 54
You updated iTunes recently and the update is not installed properly.
Third-party security software on your PC might prevent iTunes from performing its task.

https://drfone.wondershare.com/iphone-problem...

Tackar för input!

Har rensat appar allt efter som det blivit platsbrist på telefonen. Minns inte om min 3GS krånglade lika mycet, men problem att föra över bilder från iPhone till dator har jag haft i många år. Enklaste sättet att få mer plats ledigt på telefonen borde nu vara att ta och flytta de största video-filerna från telefonen till datorn.

Utan att starta iTunes så testade jag att föra över videos från telefon till dator igår. De tre största filerna i katalogen 139APPLE fungerade bra! Sedan var det stopp. Provade sju åtta gånger med den fjärde största i 139APPLE och några gånger med den största i 138APPLE utan framgång.

Har sett att inte bara vid överföring tappas kontakten med telefonen. När jag bläddrade omkring i katalogerna på telefonen så tappades ibland kontakten med datorn.

Gjorde igår alla OS-uppdateringar som fanns till Windows 8.1.

Provat att föra över lite videos idag utan att lyckas. Fått "En enhet som är ansluten till datorn fungerar inte".

MEN!!!

Hittade för en liten stund sedan en typ av app jag i många år då och då letat efter. En app där man via wifi direkt utan omvägar kan kopiera bilder och videos från telefon till dator! Vågar inte ropa hej än. Har bara fört över fyra MOV-filer och en mp4-fil hittills. De fungerar att spela upp på datorn med VLC, så kanske kanske så är jag något på spåren.

Appen gör att telefonens bilder och videos blir åtkomliga i en webläsare på en dator som befinner sig på samma nätverk som telefonens wifi är anslutit till. Vill jag ladda över flera videos åt gången så skapas en zip-fil på datorn med valda videos. Första filen med 100 videos blev korrupt. Såg konstigt ut när den förde över videos. Började på -0% och fortsatte efter -100% . Den andra zip-filen med fem videos fungerade bättre då alla videos klarade av att visas i VLC.

Jag har i appens inställningar valt att behålla filnamnen. Finns ett val att konvertera (reencoded) bilder till JPEG. Får se om det krävs för bilderna sedan.

Just nu laddat över video #800 - #872. Gick inte så bra. Visades minusprocent över 100% och zip-filen blev korrupt. Nästa på 23 videos blev dock helt ok. Har inte provat att föra över bilder än men jag hoppas att det kanske går att lösa detta.

Första programmet jag hittat. Finns troligen bättre, mindre buggigare och enklare appar.
https://apps.apple.com/us/app/wifi-photo-tran...

iCloud är inget för mig. Vet inte om det är min telefon eller min PC som är problemet vid överföring men ska försöka göra ett försök med överföring av bilder till en lånad dator. Återkommer med det resultatet när test är gjort.

Nu tror jag att jag fått överföringen fungerar så bra den kan bli här.

I veckan blev telefonens minne helt fullt och jag har helt enkelt blivit tvungen att föra över bilder och ta backup innan jag rensar bort lite (läs många) bilder.

Att ta backup krånglade ungefär lika mycket som vanligt, men efter ett par dagars misslyckade försök så var backup med hjälp av iTunes ändå gjord till min PC. Har fått en gammal dator med snabbare USB och det var till den jag nu lyckats föra över bilderna till.

Det som verkar ha varit lösningen är tre saker.

1. "Överför till Mac eller PC" har jag i iPhonens inställningar för bilder ändrat från "Automatisk" till "Behåll original". Det innebär att jag får HEIC-filer istället för jpg-filer på datorn. Överföringarna bröts inte alls lika ofta som förr, och aldrig på grund av "Ett okänt fel uppstod (-54)". Återstår att se om min dator gillar/klarar HEIC-filer eller inte.

2. Det tar fortfarande lång tid innan PC'n ser innehållet på iPhonen, men låter jag sedan bli att göra annat (surfa, använda andra program med mera) samtidigt som överföringen pågår så är överföringarna hyfsat stabila. Får några meddelande om tappad kontakt och att storleken inte kan avgöras då och då.

3. En katalog i taget! Använder Windows 10 och utforskaren för att föra över en katalog i taget. Att försöka sig på två eller fler fungerar inte. Datorn visar då snabbt ett felmeddelande om att "En enhet som är ansluten till datorn fungerar inte" eller liknande.

Jag har inte installerat iTunes på den dator jag gör bildöverföringarna med och nu efter några dagars katalogkopierande så är mina drygt 40.000 bilder och cirka 1000 videos kopierade till min "nya" PC. Så överföringarna av mina bilder är gjorda. Det jag nu har kvar är att försöka hitta något smidigt sätt att radera de bilder och videos jag vill ta bort från min Iphone. Googlat lite snabbt utan att hitta någon lösning än. Återkommer väl med en ny tråd om raderande om jag inte hittar hur man gör.

1
Bevaka tråden