Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Övervaka en mapp och göra automatisk backup

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som säkert många andra upptäckt funkar inte symetriska länkar för att göra backup till Dropbox längre. Detta har ställt till det väldigt mycket för mig då jag vill ha de projekt jag jobbar med lokalt på SSD disken men ändå få dem säkerhetskopierade till Dropboxen automatiskt. Att lägga hela dropboxen på SSD-disken fungerar inte då den är för stor.

Min tanke var att skapa en övervakad mapp som automatiskt kopierar alla ändringar till en mapp i dropboxen. Detta verkar lättare sagt än gjort. Jag tänkte att man skulle kunna lösa det med Automator men det verkar svårt att få den att förstå att den bara skall kopiera ändrade filer och gärna ta bort filer som tagits bort ur sourcemappen. Jag har googlat runt men inte hittat någon bra lösning.

Nån som har samma problem och kommit på en lösning? Gärna något som inte kräver terminalen

Ursprungligen av Roberth:

Som säkert många andra upptäckt funkar inte symetriska länkar för att göra backup till Dropbox längre. Detta har ställt till det väldigt mycket för mig då jag vill ha de projekt jag jobbar med lokalt på SSD disken men ändå få dem säkerhetskopierade till Dropboxen automatiskt. Att lägga hela dropboxen på SSD-disken fungerar inte då den är för stor.

Min tanke var att skapa en övervakad mapp som automatiskt kopierar alla ändringar till en mapp i dropboxen. Detta verkar lättare sagt än gjort. Jag tänkte att man skulle kunna lösa det med Automator men det verkar svårt att få den att förstå att den bara skall kopiera ändrade filer och gärna ta bort filer som tagits bort ur sourcemappen. Jag har googlat runt men inte hittat någon bra lösning.

Nån som har samma problem och kommit på en lösning? Gärna något som inte kräver terminalen

Jag använder appen Arq. Då skapas en virutel disk på dropboxen ( eller Google drive) och du väljer vad som skall synkas med den. Den behöver man Arq för att hämta hem backupen. Tycker detta funkar toppen för mig.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-03-28 17:47
Ursprungligen av jurassic579:

Jag använder appen Arq. Då skapas en virutel disk på dropboxen ( eller Google drive) och du väljer vad som skall synkas med den. Den behöver man Arq för att hämta hem backupen. Tycker detta funkar toppen för mig.

Länk till Arq: https://www.arqbackup.com/

Ursprungligen av Roberth:

Min tanke var att skapa en övervakad mapp som automatiskt kopierar alla ändringar till en mapp i dropboxen. Detta verkar lättare sagt än gjort. Jag tänkte att man skulle kunna lösa det med Automator men det verkar svårt att få den att förstå att den bara skall kopiera ändrade filer och gärna ta bort filer som tagits bort ur sourcemappen. Jag har googlat runt men inte hittat någon bra lösning.

AppleScript löser det.

Ursprungligen av jurassic579:

Jag använder appen Arq. Då skapas en virutel disk på dropboxen ( eller Google drive) och du väljer vad som skall synkas med den. Den behöver man Arq för att hämta hem backupen. Tycker detta funkar toppen för mig.

Jag testade faktiskt just Arq innan jag skrev här men jag behöver ibland komma åt filerna från annan plats och då blir det stökigt med egna filformat. Annars var det väldigt smidigt.

Har hittat nåt som heter Sync Folder Pro alternativt Compare & Sync Folders från http://www.greenworldsoft.com/index.php.

Nån som har erfarenhet av dem?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2020-03-30 13:56
Ursprungligen av Roberth:

Som säkert många andra upptäckt funkar inte symetriska länkar för att göra backup till Dropbox längre. Detta har ställt till det väldigt mycket för mig då jag vill ha de projekt jag jobbar med lokalt på SSD disken men ändå få dem säkerhetskopierade till Dropboxen automatiskt. Att lägga hela dropboxen på SSD-disken fungerar inte då den är för stor.

Min tanke var att skapa en övervakad mapp som automatiskt kopierar alla ändringar till en mapp i dropboxen. Detta verkar lättare sagt än gjort. Jag tänkte att man skulle kunna lösa det med Automator men det verkar svårt att få den att förstå att den bara skall kopiera ändrade filer och gärna ta bort filer som tagits bort ur sourcemappen. Jag har googlat runt men inte hittat någon bra lösning.

Nån som har samma problem och kommit på en lösning? Gärna något som inte kräver terminalen

Jag använder Hazel för en liknande uppgift - stabilt, intuitivt och lätt.

Det slutade med att jag slog till på Sync Folders Pro. Kostade 109kr och gör exakt det jag behöver. Har ställt in det på att kontrollera mappen var 30:e sekund och spegla det till en målmapp i dropboxen. Får duga tills Dropbox inser att de behöver tillåta fler än en dropboxmapp att synka till molnet.

iCloud Drive gör backuper kontinuerligt annars, och om den lokala disken är för liten så sparas bara det som används lokalt.

1
Bevaka tråden