Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fredagar betyder nyheter på Apple TV+

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Idag är det fredag! Det betyder nya avsnitt och nyheter på Apples streamingtjänst Apple TV+. Den första storfilmen och lovande serieavsnitt utlovas.

Läs hela artikeln här

Är det SD-kvalitet på grund av coronaviruset?

Ursprungligen av Zeugma:

Är det SD-kvalitet på grund av coronaviruset?

Inte läst någon information, men skulle gissa det eftersom flera andra tjänster gör precis det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-03-20 12:55

Värdelöst om tjänsteleverantörerna går på det struntpratet. Jag betalar inte för SD utan för HD och så länge de inte sänker priset på sina tjänster så ska de leverera HD.

Ursprungligen av zinned:

Värdelöst om tjänsteleverantörerna går på det struntpratet. Jag betalar inte för SD utan för HD och så länge de inte sänker priset på sina tjänster så ska de leverera HD.

Ok visst, “Jag jag jag...”.
Betala inte då.

Ursprungligen av DennisKlarin:

Inte läst någon information, men skulle gissa det eftersom flera andra tjänster gör precis det.

Nu gör ATV+ det: https://9to5mac.com/2020/03/20/apple-tv-plus-...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-03-23 08:43
Ursprungligen av theplague:

Ok visst, “Jag jag jag...”.
Betala inte då.

Problemet med din insinuation är att det inte finns någon anledning till "vi vi vi vi", det finns inget problem här som behöver överbryggas eller avhjälpas med en sänkning av videokvaliteten.

Hade det funnits det hade jag köpt agerandet rakt av.

Ursprungligen av zinned:

Problemet med din insinuation är att det inte finns någon anledning till "vi vi vi vi", det finns inget problem här som behöver överbryggas eller avhjälpas med en sänkning av videokvaliteten.

Hade det funnits det hade jag köpt agerandet rakt av.

Så det gör det bara ”för att”?
Du tror inte att man visat upp mätningar för bolagen som visar på att nätet går tungt, innan de begränsat hastigheten(för tillfället)? Att de alla gjort det helt okritiskt och att myndigheterna ber dem göra det utan egentligen anledning, bara att de vill att folk ska ha sämre kvalitet (som inte är så dålig) ett tag?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-03-23 08:51
Ursprungligen av theplague:

Så det gör det bara ”för att”?
Du tror inte att man visat upp mätningar för bolagen som visar på att nätet går tungt, innan de begränsat hastigheten(för tillfället)? Att de alla gjort det helt okritiskt och att myndigheterna ber dem göra det utan egentligen anledning, bara att de vill att folk ska ha sämre kvalitet (som inte är så dålig) ett tag?

Nästan korrekt. De gör det pga de är dåligt informerade och anser sig ha något att vinna på det oavsett hur det ligger till.

Ursprungligen av zinned:

Nästan korrekt. De gör det pga de är dåligt informerade och anser sig ha något att vinna på det oavsett hur det ligger till.

Varför skulle myndigheterna fokusera på en sådan sak och be om en sådan sak om det inte stämde? I dessa tider.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-03-23 09:02
Ursprungligen av theplague:

Varför skulle myndigheterna fokusera på en sådan sak och be om en sådan sak om det inte stämde? I dessa tider.

Myndigheterna? Där har möjligtvis jag missat något, vilka myndigheter har bett om detta?

Att svenska myndigheter skulle ha gjort det skulle dock ändå inte förvåna mig, de är inte direkt kända för att ha stenkoll. Så, som svar på din fråga - absolut, det skulle inte på något sätt förvåna.

Ursprungligen av zinned:

Myndigheterna? Där har möjligtvis jag missat något, vilka myndigheter har bett om detta?

Att svenska myndigheter skulle ha gjort det skulle dock ändå inte förvåna mig, de är inte direkt kända för att ha stenkoll. Så, som svar på din fråga - absolut, det skulle inte på något sätt förvåna.

EU-kommisionen. Du hade alltså inte koll på att det var de som hade bett om bett om denna åtgärd?

https://techcrunch.com/2020/03/19/keep-calm-a...

Ad notam: Europeiska kommissionen (EU-kommissionen) är ingen myndighet, det är en politisk institution av ganska speciellt slag. Även om den har vissa myndighetsliknande drag vad gäller övervakning av att EU-gemensamma regler tillämpas inom unionen.
Vad gäller frågan om internethastighet är det ett initiativärende, inte myndighetsutövning utifrån lagstiftning. Initiativ på så vis kan inte fattas av myndigheter. Europeiska kommissionen har i det närmaste sådant initiativmonopol inom EU. Men oftast räcker det med att en kommissionär skramlar lite med vapnen. Som i det här fallet. Närmast liknar det en informell variant av ministerstyre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-03-23 09:56
Ursprungligen av theplague:

EU-kommisionen. Du hade alltså inte koll på att det var de som hade bett om bett om denna åtgärd?

https://techcrunch.com/2020/03/19/keep-calm-a...

För det första så skriver EU-kommissionären Thierry Breton att "infrastructures might be in strain". "Might", ergo inget han kan säga säkert.

För det andra så har vi inte något sådant problem med bandbredden eller att den skulle vara ansträngd, ergo ingen anledning att sätta in åtgärder.

För det tredje så har mig veterligen de flesta content providers just sitt content nära de lokala ISP:erna för att just ha tillgången optimerad och belasta så liten del av nätet som möjligt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-03-23 10:09
Ursprungligen av zinned:

För det första så skriver EU-kommissionären Thierry Breton att "infrastructures might be in strain". "Might", ergo inget han kan säga säkert.

För det andra så har vi inte något sådant problem med bandbredden eller att den skulle vara ansträngd, ergo ingen anledning att sätta in åtgärder.

För det tredje så har mig veterligen de flesta content providers just sitt content nära de lokala ISP:erna för att just ha tillgången optimerad och belasta så liten del av nätet som möjligt.

Kan du berätta för oss andra hur vi ska tolka graferna? Alltså hur dessa motsäger EU?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-03-23 10:12
Ursprungligen av frazze:

Kan du berätta för oss andra hur vi ska tolka graferna? Alltså hur dessa motsäger EU?

Dessa visar ansträngningen på backbonen, mätt från sthlm samt cph och visas över ett år. Som ni ser är det knappt någon diff i belastningen före och efter Corona-inträdet.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-03-23 10:14

Såg en youtuber bekräfta att deras stream i tex. netflix dragits ner. Däremot tyckte inte de som stod för hans lina att det fanns någon risk för underkapacitet på deras nät.
Sedan tog en annan leverantör bort all begränsning för nedladdning. Allt är Kaos hos myndigheter, företag och många privatpersoner.
https://youtu.be/NIq5iUGPksM

Ursprungligen av zinned:

För det första så skriver EU-kommissionären Thierry Breton att "infrastructures might be in strain". "Might", ergo inget han kan säga säkert.

För det andra så har vi inte något sådant problem med bandbredden eller att den skulle vara ansträngd, ergo ingen anledning att sätta in åtgärder.

För det tredje så har mig veterligen de flesta content providers just sitt content nära de lokala ISP:erna för att just ha tillgången optimerad och belasta så liten del av nätet som möjligt.

Om de ser en risk för det och garderar sig har jag också förståelse för det.

Givetvis bör expertis blandas in och hjälpa till att utvärdera.
Kan inte tänka mig att tjänsterna stryper hastigheten utan att ifrågasätta öht, de borde ju se på sitt håll hur segt/snabbt streamingen flyter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-03-23 11:29
Ursprungligen av theplague:

Om de ser en risk för det och garderar sig har jag också förståelse för det.

Givetvis bör expertis blandas in och hjälpa till att utvärdera.
Kan inte tänka mig att tjänsterna stryper hastigheten utan att ifrågasätta öht, de borde ju se på sitt håll hur segt/snabbt streamingen flyter.

Du ser ju på graferna hur belastningen ser ut, det är hur det ligger till och ingen kan ifrågasätta detta. Det är verkligheten.

Det finns alltså ingen som helst praktisk anledning att strypa kvaliteten på leveransen till kunderna, det finns gott om kapacitet och nätet är inte ansträngt. Varför de ändå gör det är ett stort frågetecken men om jag skulle gissa så handlar det om att de ser en chans att få betala mindre när de inte längre kommer nyttja lika mycket bandbredd, sedan hittar de på en situation om ökat bandbreddutnyttjande när många är hemmasittande pga Corona och drar då samtidigt "solidaritetspoäng".

Hade graferna visat något helt annat, något som hade visat fog för sådana här åtgärder så hade jag köpt det rakt av.

Ok.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-03-23 12:17
  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-03-23 12:44

Exakt, där fick ni samma information verbalt också. Det existerar inget problem alls och kommer sannolikt inte att göra det framöver heller.

Det var segt som sirap på SVT Play igår och då fick jag följande svar via Messenger:

”Hej [NN],
Det är otroligt många som försöker att komma åt SVT Play just nu. Vi jobbar på att lösa det så fort som möjligt.

För tillfället kan man titta på statsministerns tal här: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/se-stefan-... - den kommer att publiceras på SVT Play när tjänsten är igång igen. /Oscar”

Det tyder på att även vi kan få problem, åtminstone tidvis.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-03-23 13:43
Ursprungligen av Zeugma:

Det var segt som sirap på SVT Play igår och då fick jag följande svar via Messenger:

”Hej [NN],
Det är otroligt många som försöker att komma åt SVT Play just nu. Vi jobbar på att lösa det så fort som möjligt.

För tillfället kan man titta på statsministerns tal här: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/se-stefan-... - den kommer att publiceras på SVT Play när tjänsten är igång igen. /Oscar”

Det tyder på att även vi kan få problem, åtminstone tidvis.

Det handlar väl mer om att SVTs servrar/routrar har för låg kapacitet inte att internet är högbelastat.

Ursprungligen av Gunnar B:

Det handlar väl mer om att SVTs servrar/routrar har för låg kapacitet inte att internet är högbelastat.

Det vet jag inget om, är du säker på det?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-03-23 15:28
Ursprungligen av Zeugma:

Det vet jag inget om, är du säker på det?

Citat:

Hej [NN],
Det är otroligt många som försöker att komma åt SVT Play just nu. Vi jobbar på att lösa det så fort som möjligt.

Säger väl det mesta. Om det vore själva nätet skulle de nog nämna det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-03-23 15:30
Ursprungligen av Zeugma:

Det vet jag inget om, är du säker på det?

Det finns absolut noll som talar för att det är bandbreddsproblem i sverige som påverkar detta, lika lite som att tomten styr vädret. Det kan vara möjligt men inte sannolikt. Tusen och en andra potentiella saker kan dock ställa till tillfälliga problem men brandbredden i sverige är inte ett av dem.

Se också gärna : https://digital.di.se/artikel/operatorerna-om...

Ursprungligen av zinned:

Det finns absolut noll som talar för att det är bandbreddsproblem i sverige som påverkar detta, lika lite som att tomten styr vädret. Det kan vara möjligt men inte sannolikt. Tusen och en andra potentiella saker kan dock ställa till tillfälliga problem men brandbredden i sverige är inte ett av dem.

Se också gärna : https://digital.di.se/artikel/operatorerna-om...

Det är väl ändå inte möjligt att tomten styr vädret? Skämt åsido kan man förvänta sig överbelastningsproblem av skilda slag, även om det inte beror på bandbreddsproblem. Och det är tveksamt om gemene man bryr sig om skillnaden. Fixas måste det, hur som helst.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-03-23 15:46
Ursprungligen av Zeugma:

Det är väl ändå inte möjligt att tomten styr vädret? Skämt åsido kan man förvänta sig överbelastningsproblem av skilda slag, även om det inte beror på bandbreddsproblem. Och det är tveksamt om gemene man bryr sig om skillnaden. Fixas måste det, hur som helst.

Problem av olika slag som påverkar enskilda personers internetåtkomst i olika grad sker hela tiden och det är inget konstigt, det är saker som händer när nät lever och driftas. Inget av detta har med Corona och ökad usage hemifrån att göra, dessa påhittade slutsatser bör få ett stopp. Och nej, jag säger inte att du drar dessa slutsatser

Ursprungligen av zinned:

Problem av olika slag som påverkar enskilda personers internetåtkomst i olika grad sker hela tiden och det är inget konstigt, det är saker som händer när nät lever och driftas. Inget av detta har med Corona och ökad usage hemifrån att göra, dessa påhittade slutsatser bör få ett stopp. Och nej, jag säger inte att du drar dessa slutsatser

Enligt SVT själva berodde segheten på SVT play på just att så många ville komma åt tjänsten, sannolikt på grund av statministerns tal, så nog skapar covid-19 problem i praktiken. Och kanske fler problem kommer, vad vet jag (vi). Men förhoppningsvis fixar de till det på något sätt.

Bevaka tråden