Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bugg i smarta album i Mac OS Catalina

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar om ni också har problem med smarta album i Apple programmet Bilder i Mac OS Catalina?
Bilder: Version 5.0 (131.17.170)
OS: Mac OS Catalina 10.15.3 - svenskt språk inställt.
Dator: Mac Pro Late 2013
RAM: 64 GB

När jag skapar en smart album där jag vill att endast vissa taggade personer skall dyka upp, så sätter jag upp regeln, t.ex.:
Person är Hans Alfredsson
Person är inte Britta Alfredsson
Person är inte Cecilia Alfredsson

Då skall endast bilder där Hans Alfredsson är med men inte Britta eller Cecilia.

Problemet är att Britta och Cecilia dyker upp tillsammans med Hans Alfredsson fast regeln säger tydligt att dessa bilder inte skall dyka upp. Buggen verkar finnas i villkoret "är inte".

Har ni samma problem? Testa gärna!

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag undrar om ni också har problem med smarta album i Apple programmet Bilder i Mac OS Catalina?
Bilder: Version 5.0 (131.17.170)
OS: Mac OS Catalina 10.15.3 - svenskt språk inställt.
Dator: Mac Pro Late 2013
RAM: 64 GB

När jag skapar en smart album där jag vill att endast vissa taggade personer skall dyka upp, så sätter jag upp regeln, t.ex.:
Person är Hans Alfredsson
Person är inte Britta Alfredsson
Person är inte Cecilia Alfredsson

Då skall endast bilder där Hans Alfredsson är med men inte Britta eller Cecilia.

Problemet är att Britta och Cecilia dyker upp tillsammans med Hans Alfredsson fast regeln säger tydligt att dessa bilder inte skall dyka upp. Buggen verkar finnas i villkoret "är inte".

Har ni samma problem? Testa gärna!

Jag kan bekräfta det. Samma datorsetup. Mina tre barn förekommer ofta på samma bilder och vill jag bara ha ett av dem med så kommer de andra med också ibland. Det gör ingen skillnad om jag väljer att ha med de två andra barnen eller ej, inte heller om jag väljer ”är inte” eller ”innehåller inte”. Träffarna gäller enbart personen som ”är”.

Ursprungligen av Zeugma:

Jag kan bekräfta det. Samma datorsetup. Mina tre barn förekommer ofta på samma bilder och vill jag bara ha ett av dem med så kommer de andra med också ibland. Det gör ingen skillnad om jag väljer att ha med de två andra barnen eller ej, inte heller om jag väljer ”är inte” eller ”innehåller inte”. Träffarna gäller enbart personen som ”är”.

Tack för feedback, Zeugma!
Jag har rapporterat buggen till Apple…
Hoppas de fixar buggen. Jag hade inte det problemet med tidigare OS före Catalina, så jag vet inte om buggen ligger i Catalina eller Bilder.

Halleluja! Buggen är löst i 10.15.4!!!
Nu fungerar smarta album som det ska!!!

1
Bevaka tråden