Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös bildskärm

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har tekniken kommit hit än? Finns det någon lösning att koppla en bildskärm trådlöst till en mac och då kunna arbeta utan lagg? (Jag har testat AirPlay över Apple TV 4 och det är alldeles för lång fördröjning vid exempelvis musrörelser.)

Funkar det inte med skärmdelning etc så är nog tekniken inte riktigt där. Beror så klar på användningsområdet.
Har du en nyare Mac så kan det räcka med en USB-C.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du en nyare Mac så kan det räcka med en USB-C.

Hur blir USB-C trådlös menar du?

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Hur blir USB-C trådlös menar du?

Ja, det blir det ju inte. Dock endast en kabel som räcker för det mesta, bild, laddning , data etc.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ja, det blir det ju inte. Dock endast en kabel som räcker för det mesta, bild, laddning , data etc.

Aha, det var så du menade, då är jag med.

Dock skulle jag fortfarande vilja veta om det finns någon helt trådlös lösning. ?

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Dock skulle jag fortfarande vilja veta om det finns någon helt trådlös lösning. ?

Nej, inte till macOS vad jag kan googla mig till. I alla fall inte om en Apple TV inte fungerar bra nog för dig.

Sen kan det vara bra om du berättar vad du ska använda det till. Det är tex stor skillnad på FPS-spel och att visa slides från en PowerPoint.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Sen kan det vara bra om du berättar vad du ska använda det till. Det är tex stor skillnad på FPS-spel och att visa slides från en PowerPoint.

Inte spel och inte PowerPoint (även om det sistnämnda nog är ok över AirPlay).

Jag tänkte mig helt enkelt vanligt datorarbete i Office-, Apple-, och Adobe-programmen. Funderar på en lösning för hemmakontoret där det hade varit perfekt med en trådlös lösning (där jag har MBP, samt Apples trådlösa tangentbord och mus, men kan tänka mig att investera i annan extern skärm).

Har själv inte kunnat googla mig fram till att det ens existerar att ansluta en skärm trådlöst utan lagg (t ex trådlös HDMI), så jag slängde mest ut frågan här om någon har experttips eller idéer.

Har du en iPad är väl sidecar det smidigaste: https://support.apple.com/en-us/HT210380

Ursprungligen av suddgummi:

Har du en iPad är väl sidecar det smidigaste: https://support.apple.com/en-us/HT210380

Nej, det är "inte helt 100". ?

Jag vill alltså ha större skärm än min 13" MBP samt använda fullstort tangentbord och mus. Att köra sidecar tillsammans med datorns skärm hjälper mig inte med exempelvis layoutarbete i InDesign.

Vilken bildskärm jag ska införskaffa blir steg 2 när jag vet hur jag måste ansluta den. Helst alltså trådlöst koppling om nu det hittills gjorts nånstans i världen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-03-15 23:55

Däremot fungerar det omvända hyfsat, om du har bra nätverk. Dvs att ansluta remote till din MBP via Skärmdelning eller någon vanlig VNC-klient. Du skulle kunna skaffa en liten billig Windows-burk eller Mac mini, koppla den mot stor skärm och sedan ansluta via VNC till din MBP.
Kanske räcker en Raspberry Pi, men det finns andra SBC som är kraftigare ex Odroid.

Ursprungligen av iSweden:

Däremot fungerar det omvända hyfsat, om du har bra nätverk. Dvs att ansluta remote till din MBP via Skärmdelning eller någon vanlig VNC-klient. Du skulle kunna skaffa en liten billig Windows-burk eller Mac mini, koppla den mot stor skärm och sedan ansluta via VNC till din MBP.
Kanske räcker en Raspberry Pi, men det finns andra SBC som är kraftigare ex Odroid.

Intressant inspel, tack. Kanske lite av en workaround i mitt fall dock...

Tror det blir svårt att undvika fördröjning dagsläget. HDMI kräver runt 20 Gb/s för 4k upplösning. Är det ett stort problem för dig med en sladd? Bildskärmen kräver väl i alla fall strömmatning?

Ursprungligen av hummel:

Tror det blir svårt att undvika fördröjning dagsläget. HDMI kräver runt 20 Gb/s för 4k upplösning.

Tack. Det är nog detta jag ville höra. Alltså, få "bevis" att det inte finns en bra lösning (än).

Ursprungligen av hummel:

Är det ett stort problem för dig med en sladd? Bildskärmen kräver väl i alla fall strömmatning?

Ha, "trådlös ström" tror inte ens jag på. ?
Nej, måste det dras fram en HDMI-kabel för att få det att fungera så är det ju den lösning jag måste satsa på (även om det i mitt fall blir lite krångligare utifrån vad jag hade hoppats).

Tack alla för input hursomhelst! ?

1
Bevaka tråden