Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ”tyst läge” speglas från iPhone till Apple Watch?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan "Tyst läge" speglas från iPhone 7 till Apple Watch 3?

Anledningen till frågan är att jag i alla år använt den fysiska knappen "Tyst läge" på iPhonens vänstra sida för att på kvällen tysta min iPhone för att då inte störa sovande barn. Samtidigt har jag ändå om telefonen tyst vibrerat kunna se vad för meddelande, samtal eller annat jag fått. Men klockan jag nu använder verkar inte spegla telefonen i detta läge. Klockan behöver separat sättas i "Tyst läge".

I Watch-appen på iPhonen så finns under "Allmänt" inställningarna för "Flygplansläge" och "Stör ej". Dessa kan båda ställas in att speglas på Apple Watchen. Men jag hittar inte någon inställning för att spegla "Tyst läge".

Att ett knapptryck på klockans ikon för "Tyst läge" inte kan speglas till telefonen är logiskt då telefonen har en fysisk knapp. Men tvärtom borde väl inte vara några problem?

Det här kan tyckas vara en lite fånig fråga då jag bara, att utöver att slå om vanliga "Tyst läge"-knappen på telefonen, nu behöver aktivera funktionen separat på klockan. Det vill säga väcka klockan genom armvridning, sedan skrolla upp en gång, sedan markera "Tyst läge" på klockan. Problemet är att även om jag oftast kommer ihåg att slå på "Tyst läge" på telefonen när det ska göras, så glömmer jag sedan ganska ofta att slå ifrån funktionen. Att nu varje kväll försöka komma ihåg att slå på och sedan slå av "Tyst läge" på två prylar kommer inte göra saken lättare.

Att på kvällen istället för "Tyst läge" använda läget "Stör ej" är för mig inte ett alternativ. (Har konfigurerat detta för att användas på natten.)

Hade "Tyst läge" funnits som komplikation på urtavlan hade det underlättat lite, men det verkar inte finnas.
https://support.apple.com/sv-se/guide/watch/a...

Senast redigerat 2020-02-29 11:07

Så vitt som jag vet speglas inte tyst läge mellan telefonen och klockan utan är separata inställningar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-02-28 20:35

Flygplansläge på klockan fungerar dock, telefonen går offline sedan glömmer man att ta den ur flygläge.. Mer än en gång...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-29 10:21

Stör ej-läget speglas mellan IPhone och Apple Watch. Det kan du dessutom tidsstyra på din iPhone om du vill.

  • Superhjälte
  • 2020-02-29 10:39

Har alltid tyst läge på både iPhone och Apple Watch. Förstår inte varför man vill störa sig själv och andra med ringsignaler, pip och liknande.

Händer det något viktigt så knackar Apple Watch mig diskret på handleden.

  • Superhjälte
  • 2020-02-29 10:55

Du har dessutom missförstått hur det fungerar med Apple Watch. Är din iPhone låst får du alla notiser till Apple Watch. Du behöver med andra ord bara tysta klockan.

”Notiser visas antingen på din Apple Watch eller iPhone, inte båda …” – https://support.apple.com/sv-se/HT204791

Ursprungligen av Zop:

Har alltid tyst läge på både iPhone och Apple Watch. Förstår inte varför man vill störa sig själv och andra med ringsignaler, pip och liknande.

Händer det något viktigt så knackar Apple Watch mig diskret på handleden.

Samma här. Som hörselskadad är Apple Watch ett underbart lyft!

Ursprungligen av BlackSmp:

Så vitt som jag vet speglas inte tyst läge mellan telefonen och klockan utan är separata inställningar.

Gjorde som så att jag satte klockan i tyst läge "för alltid" efter att ha läst ditt svar. Är nog det läget som är det bästa i mitt fall. Jag har satt haptiken på högsta vibrations-läget och hoppas det fungerar. Lätt vibrering missade jag hela tiden i början om jag var i minsta rörelse.

Har koll på att notiser och annat bara kommer till ena eller andra enheten. Missade senast igår en påminnelse då telefonen var "vaken", men satt i tyst läge så att jag inte hörde den. Knappast Apples fel. Dessutom så blev jag lite senare påmind av min sambo, så det löste sig.

Har dålig hörsel och har missat massor av samtal med mera så länge jag haft en telefon. Kvittat om jag haft den i byxfickan eller jackficka och då med både ringsignal på någorlunda hög volym och vibrationen på. Hoppas nu efter att jag skaffat klockan att missade samtal och liknande minskar.

När det gäller störande plingande med mera så håller jag med er. Det enda som plingar hos mig på dagarna är samtal och sms. Det första jag fick göra med klockan var ju att stänga av alla välvilliga notiser från klockans aktivitets-app. Snacka om massa plingande och vibrerande när man är van med en eller två händelser totalt på en hel dag. Nu skulle man stå, vila, gratuleras till uppnått mål och så vidare. Säkert riktigt bra funktioner för den som vill/behöver peppas. Mindre bra för mig som mest undrade vad klockan nu ville att jag skulle göra.

Tack för alla svar!

Ursprungligen av Tomten2010:

Gjorde som så att jag satte klockan i tyst läge "för alltid"...

Har dålig hörsel och har missat massor av samtal med mera så länge jag haft en telefon. Kvittat om jag haft den i byxfickan eller jackficka och då med både ringsignal på någorlunda hög volym och vibrationen på. Hoppas nu efter att jag skaffat klockan att missade samtal och liknande minskar.

...

Tack för alla svar!

Jag är hörselskadad sedan födseln och samtalsnotiser via klockan gjorde underverk för mig

Jag hade innan det ”alarm” på högsta nivå som ringsignal. Ibland så skrämde samtalen livet ur mig )

1
Bevaka tråden