Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så får du tillbaka det klassiska startljudet på din Mac

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om du har en lite modernare Mac så har du nog noterat att det mysiga, klassiska startljudet är borta men det finns ett sätt att få det tillbaka.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-02-22 09:43

Fast på min MacBook Pro 2018 har jag en tydligt hörbar distat ljud i bakgrunden. Det fanns inte förut.

Jag använder Deeper för att styra macens beteende i vissa stycken. Där ingår detta som inställning. Se dumpar.

För mig med High Sierra och en 2017 MBP 15" är knappen för uppstartsljudet grå i Deeper...

(Och ja, jag har laddat ner rätt version av Deeper).

Får väl testa med terminalkommandot.

Ursprungligen av johan_tanying:

För mig med High Sierra och en 2017 MBP 15" är knappen för uppstartsljudet grå i Deeper...

(Och ja, jag har laddat ner rätt version av Deeper).

Får väl testa med terminalkommandot.

Har du gett Deeper alla behörigheter till systemet? Det begränsas i systeminställningar integritet och säkerhet. Jag hade High Sierra till häromveckan men har Catalina nu och givetvis har jag redan glömt hur det såg ut i High Sierra...

Ursprungligen av johan_tanying:

För mig med High Sierra och en 2017 MBP 15" är knappen för uppstartsljudet grå i Deeper...

(Och ja, jag har laddat ner rätt version av Deeper).

Får väl testa med terminalkommandot.

Terminalkommandot fungerar bara med Catalina =(

Ursprungligen av Zeugma:

Har du gett Deeper alla behörigheter till systemet? Det begränsas i systeminställningar integritet och säkerhet. Jag hade High Sierra till häromveckan men har Catalina nu och givetvis har jag redan glömt hur det såg ut i High Sierra...

Det där tramset hade jag glömt. Och ändå kommer man väl billigt undan i HS jämfört med nya extremt "sandboxade" system.

Fortfarande grått, dock, även efter tillägg av Deeper bland de tillåtna programmen. Skall se om det blir bättre efter omstart av datorn vid lämpligt tillfälle.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-22 21:31

Jag är så tacksam att det hemska ljudet är borta. Det tog bara 30 år att få till det. Hade ett speciellt program förut som tystade ljudet.

Har alltid undrat hur Apple som är så noga i val av små detaljer kunde ha så störande ljud vid startupp. Och även nu, ljudet som betecknar slut på filkopieringen är mycket otrevligе tycker jag. Varför inte ha ett mjukt "kling" istället som inte skär örat?

Det var så mysigt på morgonen när man kom till ett annars 95% pc-baserat kontor, tryckte igång G5:an (senare iMacen) och så ett diskret men tydligt båååing...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-02-23 17:15

Mer berättigat att signalhornet på bilen tutar när man startar bilen än att datorn ger ifrån sig startljud. Med det vill jag säga att det är korkat att spela startljud, såvida det inte är på en maskin där fungerande ljud är en kritisk funktion.

  • Medlem
  • 2020-02-26 00:07

Det hade man saknat. Nu låter min MacMini2018 också som Apple skall göra, efter detta lilla "hack". Tack för det 99mac.

Ursprungligen av Redaktionen:

Om du har en lite modernare Mac så har du nog noterat att det mysiga, klassiska startljudet är borta men det finns ett sätt att få det tillbaka.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av reboot81:

Mer berättigat att signalhornet på bilen tutar när man startar bilen än att datorn ger ifrån sig startljud. Med det vill jag säga att det är korkat att spela startljud, såvida det inte är på en maskin där fungerande ljud är en kritisk funktion.

Jag kommer ihåg den tiden då telefonerna gav ifrån sig ett startljud... Herregud!

Ursprungligen av Zeugma:

Jag använder Deeper för att styra macens beteende i vissa stycken. Där ingår detta som inställning. Se dumpar.

Tack för tipset!

Passande när jag äntligen fått en MBP som jobbdator

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-04-23 23:10
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag kommer ihåg den tiden då telefonerna gav ifrån sig ett startljud... Herregud!

Mysigt var det!

1
Bevaka tråden