Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple vill att det smarta hemmet ska vara smart på riktigt

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är du trött på att konfigurera och lägga till nya smarta produkter i ditt hem? Det kan bli ändring på det om Apple gör verklighet av sitt senaste patent.

Läs hela artikeln här

Ja det låter ju trevligt.

Jag valde dock Google Home av två skäl:

1. Jag har 13 platser där jag vill styra ljud och ljus och då Google tar 1000kr per enhet och Apple 3500kr så var det en tung faktor.

2. Siri är dummare än Google Assistant och kan betydligt mindre i vardagen och förstår svenska lika bra som en semestrande kines. Jag orkar inte med alla repetioner och med Google blir det förre.

Med det sagt så hade jag ändå valt homepod om det fanns en mini variant och en Music variant till mina gamla bose system. De är snyggare och bättre ljud i.

Så jag håller hoppet levande att det snart kommer en till ”One More Thing”

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-18 08:58

Öhhh, ok... Men:

1) Apple tar patent på en massa saker som aldrig blir nåt.
2) Jag tycker Apple missköter "smarta hem" och HomeKit. Det har funnits länge, men funkar bara hyggligt, inte magiskt strålande. Och det sker inga större förbättringar på funktionalitet.
3) Och dyrt är det med enkla gadgets eller om man vill ha en hubb. Varför inte en snorbillig hubb som bara är hubb?
4) ... för då kunde man ju billigt komma åt prylar som sitter för långt ifrån AppleTVns bluetooth-räckvidd genom att stoppa in extra hubbar.
5) Och när ska HomePod lanseras i Sverige?
6) Siri på Svenska... Tja...

Jag tycker Apple har tappat bollen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-02-18 10:48

@pesc

Håller med dig om alla punkter förutom just punkt 2, där håller jag inte helt med. Vad menar du inte fungerar riktigt som det ska? Hos mig fungerar det perfekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-18 11:56
Ursprungligen av zinned:

@pesc

Håller med dig om alla punkter förutom just punkt 2, där håller jag inte helt med. Vad menar du inte fungerar riktigt som det ska? Hos mig fungerar det perfekt.

Jag har inte fått HomeKit-reglerna att trigga på om jag är hemma eller borta. Funkar inte. Har iofs inte jobbat och felsökt ordentligt, men ska man behöva det?

Sedan så visas ibland skumma temperaturer från mina Elgato-termometrar. Nu kanske inte Elgato-prylarna är top notch, men om det visas olika, felaktiga, temperaturer i Home-appen på iPhone och iPad så tycker jag det verkar som att Apple har tappat bort information någonstans.

Jag är också lite irriterad på Home-appens temperaturvisning. Om ute-termometern är -12,5 grader så blir det många tecken och fonten blir mikroskopisk. En stor cirkel på min iPhone med mikroskopiskt oläslig text i. Inte Appligt.

Jag tycker också man kunde få önska sig mer funktionalitet i scenarier. Långsamma dimningar. Säga till Siri: "Släck utelampan klockan 23 ikväll". Lite sånt.

Slutligen tycker jag att man borde kunna köpa en HomeKit-termometer eller väggströmbrytare(remote-knapp) för 99:- , och en HomeKit-hubb för 499:-. Få lite volym på grejorna och kräng!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-02-18 18:50

Gå runt med mobilens kamera. Blanda in knowhow från 5 uppköpta AR bolag och bygg karta. Visa i Hem-appen.
10 ikoner för armaturer, kom igen be IKEA om hjälp om ni inte kan skapa vettiga ikoner.

1
Bevaka tråden