Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skivverktyg hitta enhet

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, hittar ingen enhet när jag försöker ominstallera

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-17 11:43

Då är det antagligen en trasig hårddisk. Svårt att säga annat med den info du gett.

Vad är det för dator (modell och år), berätta allt du vet om den, hur den krånglat och vad du prövat för att söka felet.

Mac book PRO 2015. Den hängde sig så jag fick tvångsavsluta. Provade radera skiva o sen ominstallera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-17 14:40

Lugn nu, men du gick nog för långt. Ominstallation är i praktiken oåterkalleligt.

Jag har också en MBP 2015 och det har hänt några gånger att den strulat vid omstart (ofta efter lång användning och att något program kraschat). Då startar datorn Recovery och ominstallation alternativt återställning av lösenord. Men här gäller det att ha ha huvudet kallt och lite feeling för hur datorn fungerar. Gå inte vidare där! Jag väljer endast språk för att komma förbi wizarden, sedan avslutar jag och startar om datorn. Därefter är allt som vanligt!
Senast hände detta mig häromdagen.

Min datorn har inga fel på SSDn och jag vet efter att ha labbat lite med WiskWarrior förr att Macen kan vid vissa situationer förstöra "starten", men allt finns sparat och den enda som krävs är en enkel lagning. Förr krävdes DiskWarrior, men idag förefaller det som att Recovery kan sköta enklare fel när datorn inte hittar starpartitioner mm.

Senast redigerat 2020-02-17 14:51
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-17 16:12

Vi får hoppas att det bara är hicka och att en enkel omstart löser det.

Ursprungligen av Jagochminmac:

Mac book PRO 2015. Den hängde sig så jag fick tvångsavsluta. Provade radera skiva o sen ominstallera.

Men i din första bild ser man att du startat via internetåterställning, antagligen för att datorn inte kunnat hitta någon återställningspartition på en intern hårddisk. Det syns på att det är en jordglob vid disk1 som är den enda disk som hittas av Skivverktyg. Det är en skivavbild via internet som du inte kan radera eller på annat sätt påverka.

Den interna hårddisken borde synas som APPLE SSD eller liknande där ovanför, oavsett hur den är formaterad. Såg du någon sådan när du försökte radera?

Utseendet i den andra bilden kan man få om man använder internetåterställning där man försöker installera ursprungligt OS X (i ditt fall 10.10 Yosemite) men datorn tidigare varit uppdaterad till macOS 10.15 Catalina och hårddisken därför är formatterad i APFS som installeraren för Yosemite inte kan läsa. Men då borde du ändå kunna se hårdisken i Skivverktyg och där formattera om en partition av hårddisken till MacOS Extended (HFS+) som Yosemite kan läsa.

Så här installerar du om macOS från macOS Återställning

Så min tråkiga gissning är att den interna SSD-disken i din dator plötsligt gav upp. Sånt händer.

Du kan felsöka datorn lite mer genom att ansluta en extern USB3-hårddisk (helst SSD, annars är det olidligt långsamt) och försöka installera på den. Men annars är det nog utbyte av interna SSD-disken som gäller.

Ok ska testa, tack!

1
Bevaka tråden