Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oscar-vinnaren Taika Waititi: Apple måste fixa sina tangentbord

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Taika Waititi vann inatt en Oscar för bästa manus och efter prisutdelningen under en intervju så gav han Apple en känga.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-02-10 12:37

Vilket dravvel. Snacka om att inte veta vad han pratar om. Pc-tangentbord?? Finns lika många som tillverkare av datorer. Själv sitter jag med ett Asus och ett lenovo. Skit båda två.

Tönt.

Jag råkar nära nog hålla med den här snubben. Om man tittar på det som kommit efter 2015 och före MacBook Pro 16". Det har verkligen varit skit, eller i alla fall till stor del skit. Jag vande mig vid de där låga butterfly-knapparna på sikt men de var ju inte alls pålitliga och skapade en massa bekymmer. Fixen kommer nu och jag hoppas att Apple börjar fatta att det måste komma på hela linjen nu och inte hålla på att tramsa med att dra ut på det över flera månader/år.

Jag har ingen erfarenhet av Apples tangentbord från 2015 men det har varit ett rabalder både om skrivkänsla och deras krångel. Apple har nu i sin senaste MBP bytt ut det. Så på så vis förstår jag kritiken. Men att jämföra med PC, vad är poängen? Då byter man mer än ett tangentbord. Är han tvungen att ha en mac? Verkar konstigt, på den nivån. Så på så vis ser jag nog kritiken som den vanliga olika läger-trätan.

Ursprungligen av MatsOlov:

Vilket dravvel. Snacka om att inte veta vad han pratar om. Pc-tangentbord?? Finns lika många som tillverkare av datorer. Själv sitter jag med ett Asus och ett lenovo. Skit båda två.

Tönt.

Jag har en macbookfrån2016ochjagskämtar inte, såhärser det alltså ut när jagskrivernuomjag inte backar och korrigerar. Det är den sämsta skitdatorn domgjortochdenvar inte billig.
DUär tönten om du blir upprördöver att enkomikersågar Apple för att dom numera bygger undermåliga datorer.Nej,jagtänker inte fixa den här texten eftersom du uppenbarligen tycker det här är acceptabelt för en premiumdator.

Här är för övrigtApples egen guide för hur man ska göra rentdatornstangentbord när det härhänder. https://support.apple.com/en-us/HT205662
Seriöst...
Steve Jobs hadesparkatså jävla mångamänniskor om han hade levt.

Ta handom dig.

Ursprungligen av Leksvin:

Jag har en macbookfrån2016ochjagskämtar inte, såhärser det alltså ut när jagskrivernuomjag inte backar och korrigerar. Det är den sämsta skitdatorn domgjortochdenvar inte billig.
DUär tönten om du blir upprördöver att enkomikersågar Apple för att dom numera bygger undermåliga datorer.Nej,jagtänker inte fixa den här texten eftersom du uppenbarligen tycker det här är acceptabelt för en premiumdator.

Du vet om att du kan få ett nytt tangentbord på garanti? Jag bytte mitt i höstas, och det är helt klart bättre skit än den riktiga skiten de hade innan.

Men jag förstår inte problemet riktigt? De HAR ju åtgärdat tangentbordet? Eller har MBP 16" inte hänt?

Ursprungligen av Leksvin:

Jag har en macbookfrån2016ochjagskämtar inte, såhärser det alltså ut när jagskrivernuomjag inte backar och korrigerar. Det är den sämsta skitdatorn domgjortochdenvar inte billig.
DUär tönten om du blir upprördöver att enkomikersågar Apple för att dom numera bygger undermåliga datorer.Nej,jagtänker inte fixa den här texten eftersom du uppenbarligen tycker det här är acceptabelt för en premiumdator.

Här är för övrigtApples egen guide för hur man ska göra rentdatornstangentbord när det härhänder. https://support.apple.com/en-us/HT205662
Seriöst...
Steve Jobs hadesparkatså jävla mångamänniskor om han hade levt.

Ta handom dig.

Jag tycker din text ser bra ut. Precis vad jag också räknade med på en dator för 25k. Min har massvis med dubbelslag på tangenterna. ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-10 23:19

Sitter också med skittangenbordet. Alltid är det någon tangent som strular. Just nu får jag ofta två n när jag trycker på den knappen. Hur ser bytes/fix ut? Funderar på om jag ska ta tag i det.

Ursprungligen av carlsson:

Du vet om att du kan få ett nytt tangentbord på garanti? Jag bytte mitt i höstas, och det är helt klart bättre skit än den riktiga skiten de hade innan.

Men jag förstår inte problemet riktigt? De HAR ju åtgärdat tangentbordet? Eller har MBP 16" inte hänt?

Det återstår väl att fixa på övriga modeller?

Jag byter jobb, har fått godkänt för en MBP 13" och känner lite frustration över att det inte hinner komma en ny 13" innan jag börjar 2/3

Men det är smällar som jag får ta

Ursprungligen av BlackSmp:

Det återstår väl att fixa på övriga modeller?

Jag byter jobb, har fått godkänt för en MBP 13" och känner lite frustration över att det inte hinner komma en ny 13" innan jag börjar 2/3

Men det är smällar som jag får ta

Aha, du tänker så. Ja! De behöver definitivt uppdatera sina tangentbord på de övriga bärbara också. Känns dock som den där rantningen borde kommit för ett år sen, eftersom Apple faktiskt har hörsammat problemet, så man får väl anta att det kommer nya tangentbord över hela den bärbara linjen?

Däremot så älskar jag det trådlösa fullstora tangentbordet som Apple släppte för nåt år sen. Awesome-skönt!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-02-11 10:09
Ursprungligen av Leksvin:

Jag har en macbookfrån2016ochjagskämtar inte, såhärser det alltså ut när jagskrivernuomjag inte backar och korrigerar. Det är den sämsta skitdatorn domgjortochdenvar inte billig.
DUär tönten om du blir upprördöver att enkomikersågar Apple för att dom numera bygger undermåliga datorer.Nej,jagtänker inte fixa den här texten eftersom du uppenbarligen tycker det här är acceptabelt för en premiumdator.

Här är för övrigtApples egen guide för hur man ska göra rentdatornstangentbord när det härhänder. https://support.apple.com/en-us/HT205662
Seriöst...
Steve Jobs hadesparkatså jävla mångamänniskor om han hade levt.

Ta handom dig.

Nu har jag en mbp pro här på jobbet med det aktuella tgb, och där finns det inga problem som du har.

För övrigt vet du inte någonting om vad SJ hade gjort. Dravvel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-11 13:24
Ursprungligen av carlsson:

Du vet om att du kan få ett nytt tangentbord på garanti? Jag bytte mitt i höstas, och det är helt klart bättre skit än den riktiga skiten de hade innan.

Men jag förstår inte problemet riktigt? De HAR ju åtgärdat tangentbordet? Eller har MBP 16" inte hänt?

Att Apple fixat problemet framöver hjälper ju inte alla de miljoner användare som köpt datorn till samma pris och fått en sämre produkt. Att Apple utökat garantin är en klen tröst. De borde bokstavligen byta ut alla datorerna.

En av anledningarna att jag betalar Apple-priser är för att jag inte vill ha strul och tjafs. Att behöva lämna in en dator för ett fel som Apple känt till i flera år är strul i min värld. Att ens behöva oroa sig för att det kan hända är strul.

Här har Apple skjutit sig i foten för resten av 20-talet. Att nya datorer får nytt tangentbord löser inte problemet med alla miljoner sålda macbooks som kommer förstöra ryktet för datorn ännu mer och löpande de kommande åren. Andrahandsvärdet är ju också förstört.

Ursprungligen av ibish:

Här har Apple skjutit sig i foten för resten av 20-talet. Att nya datorer får nytt tangentbord löser inte problemet med alla miljoner sålda macbooks som kommer förstöra ryktet för datorn ännu mer och löpande de kommande åren. Andrahandsvärdet är ju också förstört.

Apples ledning har garanterat utvärderat det här redan och dragit slutsatsen att skadan på varumärkets förtroende vida understiger kostnaderna att återta samtliga datorer som butterfly-mekanik. Sedan är det väl lite så att det stora flertalet av Apples användare är så djupt rotade i macOS att det ska krävas mycket mer för att skapa en flykt. Och många av de personer som faktiskt har flytt kommer att komma tillbaka. Till och med många techreviewers på Youtube, som är inbitna PC-folk, har börjat vackla och tycker att MacBook Pro 16" är det som kan få dem att antingen gå över eller komma tillbaka till Apple.

Jag har redan fått mitt utbytt en gång och dom satte in samma skräp som innan. Jag har iofs inte frågat om dom kan ersätta mig för alla tryckluftsburkar det går åt..

Ja, det hade ju varit fullständigt vansinnigt om dom fortfarande byggde datorer för 30 000-40 000 kronor som det inte går att skriva på.

Ursprungligen av carlsson:

Du vet om att du kan få ett nytt tangentbord på garanti? Jag bytte mitt i höstas, och det är helt klart bättre skit än den riktiga skiten de hade innan.

Men jag förstår inte problemet riktigt? De HAR ju åtgärdat tangentbordet? Eller har MBP 16" inte hänt?

Ursprungligen av korthoga:

Jag tycker din text ser bra ut. Precis vad jag också räknade med på en dator för 25k. Min har massvis med dubbelslag på tangenterna. ?

Haha. Ja, attskrivaihopallt är status broooor!

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-02-16 15:52
Ursprungligen av MatsOlov:

Vilket dravvel. Snacka om att inte veta vad han pratar om. Pc-tangentbord?? Finns lika många som tillverkare av datorer. Själv sitter jag med ett Asus och ett lenovo. Skit båda två.

Tönt.

Men du är ju den mest clowninga tönten; skaffar datorer med usla tangentbord, och har sedan mage att skylla på andra när du själv skaffat fel prylar! ?

Jag tycker oscarsvinnaren har en poäng; gällande Mac så är man tyvärr låst till endast Apple och vad de gör, medans på PC-sidan så finns många lösningar att välja på (även om just du inte klarar det).

Finns ju många fördelar med Mac och macOS, och sympatiserar med författaren att han vill forstätta med Mac, men med riktiga tangentbord.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-02-17 09:29
Ursprungligen av omartint:

Men du är ju den mest clowninga tönten; skaffar datorer med usla tangentbord, och har sedan mage att skylla på andra när du själv skaffat fel prylar! ?

Jag tycker oscarsvinnaren har en poäng; gällande Mac så är man tyvärr låst till endast Apple och vad de gör, medans på PC-sidan så finns många lösningar att välja på (även om just du inte klarar det).

Finns ju många fördelar med Mac och macOS, och sympatiserar med författaren att han vill forstätta med Mac, men med riktiga tangentbord.

Tack för din insiktsfulla analys. Precis detta är vad som genomsyrat 99mac det senaste decenniet. Tack för mig.

1
Bevaka tråden