Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Administratörslösenordet fungerar inte

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag försöker ladda ned Catalina till min Macbook Air. Nuvarande version är 10.9.5. När jag har laddat ned programmet och skall slutföra installationen så kommer det upp ett krav om att jag skall skriva in ett administratörsnamn och -lösenord. Det fungerar dock inte med något av lösenorden till mina tre användare (och inte heller till min administratörsanvändare). Har även testat att göra ett nytt lösenord till min adminanvändare, men det funkar inte heller. Är det någon som har tips på möjlig åtgärd?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-04 13:26

Har du åäö eller specialtecken i lösenordet? Kolla att du använder rätt tangentbordslayout. Man kan välja inmatningskälla direkt från inloggningsskärmen. Svensk - Pro är det som gäller om du brukar ha svenskt tangentbord.

Ursprungligen av IngoX:

Har du åäö eller specialtecken i lösenordet? Kolla att du använder rätt tangentbordslayout. Man kan välja inmatningskälla direkt från inloggningsskärmen. Svensk - Pro är det som gäller om du brukar ha svenskt tangentbord.

Tack för tipset! Jag använder dock rätt tangentbordslayout. Lösenordet fungerar att logga in med varje gång jag öppnar datorn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-04 13:51

Förstår inte riktigt vad som fungerar eller inte fungerar med ditt lösenord. Kan du förtydliga, gärna med skärmavbild!

Använder du firmware-lösenord? Eller krypterat hårddisken med FileVault?

Eller är det ditt lösenord för Apple-ID det gäller i samband med Mac App Store?

Ursprungligen av IngoX:

Förstår inte riktigt vad som fungerar eller inte fungerar med ditt lösenord. Kan du förtydliga, gärna med skärmavbild!

Använder du firmware-lösenord? Eller krypterat hårddisken med FileVault?

Eller är det ditt lösenord för Apple-ID det gäller i samband med Mac App Store?

Förlåt för otydlighet. Jag använder firmware-lösenord, ja. Bör inte det vara samma som jag skall ange när jag installerar programmet? (se bild).

Avaktivera firmwarelösenordet i stället i recoveryläget före installation.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-04 18:59
Ursprungligen av henninghenning:

Jag använder firmware-lösenord, ja. Bör inte det vara samma som jag skall ange när jag installerar programmet? (se bild).

Nej, firmware-lösenordet behöver inte alls vara samma som admin- eller något annat användarkontos lösenord. Det är enbart ett lösenord - utan fält för användare. Det visas bara med en symbol för hänglås och fält för lösenord.

Bilden du visar gäller alltså inte firmware-lösenord. Jag tror dessutom att man kan uppgradera macOS på den vanliga interna startskivan utan att ange FW-lösen. Det krävs dock vid start med cmd-alt eller cmd-R för att starta om från en annan hårdisk eller i återställningsläge.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-04 19:02
Ursprungligen av henninghenning:

Lösenordet fungerar att logga in med varje gång jag öppnar datorn.

Kan det istället vara så att du matar in ett felaktigt administratörsnamn? Om du ställt in att användarkontona visas som lista vid inloggning kanske du missar den detaljen.

Du måste mata in det exakta kortnamnet eller fullständiga namnet för ditt administratörskonto. Kortnamnet är vanligtvis samma som hemmappens namn för ditt admin-konto.

1
Bevaka tråden