Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Historien om äpplet

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Alla känner vi till historien om när Steve Jobs och Steve Wozniak skapade den första äppleprydda datorn i ett garage i Kalifornien. Men vad vet vi egentligen om världens mest igenkända äpple?

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-21 19:09

Paul Rand bör alltid nämnas i artiklar om Apples logotyper. Han hade stort inflytande och påverkade många och skapade logotypen för Next.
https://www.logodesignlove.com/next-logo-paul...

Älskar mitt lysande äpple på locket av min MBP. Klockrent design.

Det bör ju även tilläggas i artikeln att McIntosh är en äppelsort från 1811....
Inte helt ovidkommande när man pratar om logon och namnet. Det kom inte från tomma intet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-22 14:04
Ursprungligen av martinator:

Det bör ju även tilläggas i artikeln att McIntosh är en äppelsort från 1811....
Inte helt ovidkommande när man pratar om logon och namnet. Det kom inte från tomma intet.

Men Apple kom före Macintosh-projektet.

Varför företaget döptes till Apple har det funnits olika teorier kring, alltifrån för att komma före Atari i telefonkatalogen, till att Steve J och Steve W gillade Beatles. Men enligt Jobs berodde det på att han var fruktarian och enligt Wozniak kläckte de namnet under en bilfärd då Woz hämtade Jobs vid flygplatsen då han varit på en äppelfarm i Oregon.
How did Apple Computer get its brand name

Jeff Raskins tar åt sig äran att ha namngett Macintosh-projektet 1979, efter sitt favoritäpple McIntosh. Det skulle då bli en billigare dator än Apple ll och Lisa-projektet. Småningom tog Jobs över projektet som utvecklades till det som lanserades 1984. Senare köpte Apple rättigheten att använda namnet av McIntosh Laboratories som tillverkar ljudutrustning sedan 1949.
How the Macintosh got its name

Kom två filmer om Steve Jobs relativt nyligen efter han hade gått bort. Men jag tycker man får mer ut av boken som Walter Isaacson skrev om Jobs.
Filmmässigt tycker jag fortfarande den bästa är Pirates of Silicon Walley som täcker både Microsoft och Apple:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pirates_of_Sili...

Nostalgi kan vara lite förrädiskt ut också. Man har en tendens att utesluta och minnas i ett annat perspektiv med tiden.

Ursprungligen av johnh3:

Kom två filmer om Steve Jobs relativt nyligen efter han hade gått bort. Men jag tycker man får mer ut av boken som Walter Isaacson skrev om Jobs.
Filmmässigt tycker jag fortfarande den bästa är Pirates of Silicon Walley som täcker både Microsoft och Apple:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pirates_of_Sili...

Nostalgi kan vara lite förrädiskt ut också. Man har en tendens att utesluta och minnas i ett annat perspektiv med tiden.

Konstigt att den inte finns att välja bland iTunes store filmer.

  • Medlem
  • 2020-01-25 23:38

Äpplet

Jag har läst någonstans att det grundar sig i kodknäckaren som knäckte Enigma under andra världskriget, som gillade äpplen. Han tog dock bara en tugga av sitt äpple och ställde det sedan ifrån sig för att fortsätta knäcka koder. När han sedan skulle ta en ny tugga var äpplet brunt och icke tilltalande. Han tog då ett nytt äpple och en ny tugga, för att sedan åter ställa ifrån sig äpplet och så fortsatte det...

Därav äpplet med en tugga...... En hyllning till honom..

Nuvarande svarta Apple logga ser bra ut. Finns ingen anledning att ändra tycker jag.
Rent allmänt var jag förtjust i Sony Ericssons logotyp den grön/silverfärgade bollen.
Bland den snyggaste inom tech sfären.

Tyvärr kom den inte med när Sony tog över,

Ursprungligen av calinou:

Konstigt att den inte finns att välja bland iTunes store filmer.

Säkert nåt med rättigheter att göra var en TV film gjord av TNT. Turner television.

1
Bevaka tråden