Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple har en ny MacBook Pro på ingång

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple gjorde många rätt med den nya MacBook Pro på sexton tum och nu har en ny enhet dykt upp i Eurasiska ekonomiska unionens databas (EEC)

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-13 22:08

Jag antar att en skippad touchbar, USB portar, cards reader och Magsafe är för mycket att hoppas på...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-13 22:16
Ursprungligen av timofej:

Jag antar att en skippad touchbar, USB portar, cards reader och Magsafe är för mycket att hoppas på...

Varför skulle dom resa bakåt i tiden?

Ursprungligen av timofej:

Jag antar att en skippad touchbar, USB portar, cards reader och Magsafe är för mycket att hoppas på...

Det hoppas jag att det är. Allt fler tillbehör kommer med USB-C som gränssnitt. Varför ska då Apple ta ett steg tillbaka och återgå till gamla standarder när hela industrin är på väg att förändras successivt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-13 22:34

Trots allt är det viktigaste att ett nytt tangentbord kommer. Och det är lite tragiskt. 2020 och vi pratar nytt tangentbord istället för ny teknik... Nåja, bättre USB-C kontakter vore också trevligt om vi ska fortsätta high tech... Jag har hört rykten om att de senare MBP redan har bättre USB-C än första generationen, som jag har. Stämmer det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-13 22:48
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det hoppas jag att det är. Allt fler tillbehör kommer med USB-C som gränssnitt. Varför ska då Apple ta ett steg tillbaka och återgå till gamla standarder när hela industrin är på väg att förändras successivt?

Nja, "allt fler" är fortfarande ganska få. Gå till prisjakt och se hur stor andel externa diskar har USB-C. Och vad ska jag göra med allt tillbehör med vanlig USB som jag redan har? Alla diskar, flashminnen, dongles för videoimport, ritplattor etc. Och även om jag köper en ny disk (och allt annat) vad händer om jag vill koppla den till en annan (icke mac) dator?

Tycker även att Magsafe var (och för min nuvarande dator fortfarande är) det bästa kopplingen av elsladden som räddat min dator otaligt antal gånger. Och card reader är något jag verkligen uppskattar - en adapter mindre att släpa med sig. Är dock tvingen att släpa en nätverksadapter (som förresten också är via vanlig USB).

Och touch bar använder någon av er den? Upplever ni inte att det är en helt onödig gimmick? Och faktumet att åtminstone escape knappen är tillbaka tyder på att folk vill ha riktiga knappar.

Förresten förstår jag mycket väl att det jag skrev ovan aldrig kommer att inträffa. Möjligtvis släpper de en dator utan touch bar någon gång i framtiden. Men då får jag vänta några år till.:-)

Ursprungligen av timofej:

Och vad ska jag göra med allt tillbehör med vanlig USB som jag redan har? Alla diskar, flashminnen, dongles för videoimport, ritplattor etc. Och även om jag köper en ny disk (och allt annat) vad händer om jag vill koppla den till en annan (icke mac) dator?

Människor hade mängder av DVD-skivor när Apple tog bort Superdrive. De hade många FW-kablar när Apple tog bort stödet för FW i sina datorer. Om man hela tiden ska ta hänsyn till att konsumenter sitter med gammal teknik så kommer vi aldrig någonsin att komma framåt. Du får helt enkelt uppgradera dina tillbehör om du tycker att det är för problematiskt att använda adaptrar.

Ursprungligen av timofej:

Och touch bar använder någon av er den? Upplever ni inte att det är en helt onödig gimmick? Och faktumet att åtminstone escape knappen är tillbaka tyder på att folk vill ha riktiga knappar.

Jag använder den dagligen. Jag tycker att den förenklar min användning i specifika program. Sedan föredrar jag den lilla enkelhet med brightness och volume sliders. Tycker det är bättre än de gamla fysiska knapparna. ESC-knappen är välkommen.

Just magsafe kontakten var inte dum. De vanligast datorreparationerna sägs vara laddkontakten som har brytits i på nåt sätt. Datorn har vickats med kontakten i etc..
Nån har snubblat på kabeln ibland.
Men jag tvivlar på att den kommer tillbaka.

Senast redigerat 2020-01-14 02:48
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-14 09:23
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Människor hade mängder av DVD-skivor när Apple tog bort Superdrive. De hade många FW-kablar när Apple tog bort stödet för FW i sina datorer. Om man hela tiden ska ta hänsyn till att konsumenter sitter med gammal teknik så kommer vi aldrig någonsin att komma framåt. Du får helt enkelt uppgradera dina tillbehör om du tycker att det är för problematiskt att använda adaptrar.

När programvaran började distribueras online blev Superdrive överflödig, ja. Och även om man hade några DVD skivor kvar vem behöver installera gamla program?

Ja, FW är ännu ett exempel på Apples påhitt. Och det är bra att Apple insåg att de inte kunde hålla på att envisas med egen port när resten av världen började använda USB.

Men vad vinner jag på bytet till USB-C? USB-C är ju SAMMA teknik som vanlig USB. Det är ju bara formfaktorn som är ändrad! Det blir inte snabbare eller någon annan fördel. Det enda fördelen jag ser är att man slipper ha koll på vilket håll man ansluter kontakten.

Citat:

Jag använder den dagligen. Jag tycker att den förenklar min användning i specifika program. Sedan föredrar jag den lilla enkelhet med brightness och volume sliders. Tycker det är bättre än de gamla fysiska knapparna. ESC-knappen är välkommen.

Intressant det du skriver. Jag undrar vilka program det är. När jag jobbar med video- och bildredigering brukar jag hålla ögonen på skärmen. Jag är helt beroende på den taktila responsen tangenterna ger. Men å andra sidan har jag aldrig provat touchbar.

Ursprungligen av timofej:

Men vad vinner jag på bytet till USB-C? USB-C är ju SAMMA teknik som vanlig USB. Det är ju bara formfaktorn som är ändrad! Det blir inte snabbare eller någon annan fördel. Det enda fördelen jag ser är att man slipper ha koll på vilket håll man ansluter kontakten.

USB-C kom ju med en ökad kapacitet för överföring och större möjligheter att föra över ström för laddning. För Apples del så är det en märkbar förändring genom att de fick med Thunderbolt 3 i kontakterna. Så jag har svårt att se hur det inte kan påverka dig när du säger att du arbetar med video- och bildredigering.

Ursprungligen av timofej:

Intressant det du skriver. Jag undrar vilka program det är. När jag jobbar med video- och bildredigering brukar jag hålla ögonen på skärmen. Jag är helt beroende på den taktila responsen tangenterna ger. Men å andra sidan har jag aldrig provat touchbar.

Jag arbetar mycket med text och tycker att det är bättre att kunna lägga upp en del "knappar" för snabb åtkomst än att behöva antingen flytta muspekaren eller lära mig en massa snabbkommandon. Om man placerar det på ett genomtänkt sätt i Touch Bar så kommer det att effektivisera arbetsflödet. Jag vågar nog påstå att även du skulle upptäcka möjligheter med det. Det är ju många som pysslar med videoredigering på Youtube som sagt att Touch Bar har underlättat deras arbetsflöde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-14 11:26
Ursprungligen av Tobias Schelin:

USB-C kom ju med en ökad kapacitet för överföring och större möjligheter att föra över ström för laddning. För Apples del så är det en märkbar förändring genom att de fick med Thunderbolt 3 i kontakterna. Så jag har svårt att se hur det inte kan påverka dig när du säger att du arbetar med video- och bildredigering.

Precis! Thunderbolt är ännu ett Apples påhitt. Tur att jag hoppade över det tåget. Annars skulle jag behöva ändra all periferi till Mini Displayport först för att några år senare byta till USB-C. Är det bra för konsumenterna att byta ut all periferi var femte år?

Citat:

Jag arbetar mycket med text och tycker att det är bättre att kunna lägga upp en del "knappar" för snabb åtkomst än att behöva antingen flytta muspekaren eller lära mig en massa snabbkommandon. Om man placerar det på ett genomtänkt sätt i Touch Bar så kommer det att effektivisera arbetsflödet. Jag vågar nog påstå att även du skulle upptäcka möjligheter med det. Det är ju många som pysslar med videoredigering på Youtube som sagt att Touch Bar har underlättat deras arbetsflöde.

Vi får se om det blir en ny Mac med en touch bar. Jag överväger att byta till PC men har problem med att hitta en bärbar med retina skärm. Nästan alla PC datorer har endast 1080 punkter. :-/

Jag skaffade Kjells magsafe-kontakt för USB-C. Tycker den funkar helt ok men skulle förstås ha varit inbyggd som förr.
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/kab...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-14 11:46
Ursprungligen av johan_tanying:

Jag skaffade Kjells magsafe-kontakt för USB-C. Tycker den funkar helt ok men skulle förstås ha varit inbyggd som förr.
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/kab...

Ja, jag vet att sådana finns (men tack för tipset ). Men det som stör mig är att Apple gör "sleek" elektronik på bekostnad av att konsumenterna måste köpa och släpa massor med adaptrar med sig. iPhone? En adapter till mina hörlurar! En dator? USB förgreningar, adaptrar till USB, till nätverk etc. Finns det 3,5 mm ljudutgång kvar?

Jag ser det inte som innovation utan bara ett försök att slimma sina manicker på konsumenternas bekostnad. Och eventuellt tjäna lite extra på alla adaptrar (som också kostar en del förresten).

Och ok om det saknades portar endast för deras billigaste modell som är avsedd för hipsters som surfar på ett kafé. Men deras "pro" datorer är lika stympade.

Ursprungligen av timofej:

Precis! Thunderbolt är ännu ett Apples påhitt. Tur att jag hoppade över det tåget. Annars skulle jag behöva ändra all periferi till Mini Displayport först för att några år senare byta till USB-C. Är det bra för konsumenterna att byta ut all periferi var femte år?

Thunderbolt är Intels "påhitt" och inte Apples. Det medför också betydligt högre överföringskapacitet, vilket gynnar många professionella användare. Jag har därför svårt att se problemet att byta ut tillbehör eller köpa adaptrar för att fortsätta använda det som man redan har (det ger inte prestandaförsämring).

Ursprungligen av timofej:

Nästan alla PC datorer har endast 1080 punkter. :-/

Det finns en sjö av PC-datorer som erbjuder 4K-skärmar med motsvarande uppfyllnad av sRGB, adobeRGB och P3. Så om du verkligen vill gå till andra än Apple så finns det många bra alternativ idag.

Ursprungligen av timofej:

Ja, jag vet att sådana finns (men tack för tipset ). Men det som stör mig är att Apple gör "sleek" elektronik på bekostnad av att konsumenterna måste köpa och släpa massor med adaptrar med sig. iPhone? En adapter till mina hörlurar! En dator? USB förgreningar, adaptrar till USB, till nätverk etc. Finns det 3,5 mm ljudutgång kvar?

Jag ser det inte som innovation utan bara ett försök att slimma sina manicker på konsumenternas bekostnad. Och eventuellt tjäna lite extra på alla adaptrar (som också kostar en del förresten).

Och ok om det saknades portar endast för deras billigaste modell som är avsedd för hipsters som surfar på ett kafé. Men deras "pro" datorer är lika stympade.

Du behöver inte försöka övertyga mig... Jag sitter här med tre donglar + Kjelles magsafe till min MBP. Har summa en (1) extern pryl med USB C förutom laddaren: ett 2,5" kabinett till en SSD jag hade över.

Det är iofs inte något fel på innehållet/specarna på USB-C, utan just det eländiga fysiska utförandet med utploppande kablar. Och att det kommer att ta flera generationer av datorer innan kortläsare, USB-A etc fasats ut. Nu måste man ju ha en dongel bara för att kopiera över filer från kollegans eller kundens USB-minne (ja, det är inte alla som kan skyffla över exvis 3-4 GB med projektfiler trådlöst efter ett kundmöte). Ligger på plats 3 i min bok över vedervärdiga kontaktstandarder efter DIN och SCART.

Tillägg: Tyrkfelsnisse var framme.

Senast redigerat 2020-01-14 15:59
  • Medlem
  • Boston
  • 2020-01-14 14:13
Ursprungligen av timofej:

Precis! Thunderbolt är ännu ett Apples påhitt. Tur att jag hoppade över det tåget. Annars skulle jag behöva ändra all periferi till Mini Displayport först för att några år senare byta till USB-C. Är det bra för konsumenterna att byta ut all periferi var femte år?

Thunderbolt är väl ändå Intel. Fanns i en del Dell-datorer också om jag inte missminner mig.

Hur mycket perifer utrustning sitter du med i över 5 år? För egen del känns det som om det mesta som används varje dag naturligt byts ut i ungefär samma cykler som datorn. Hemma har jag en hel del gammalt men då är det ju inget problem med adapters.

Visst hade det varit fint om alla standarder höll i sig längre och om man vill ha en dator som har alla gamla grejer så är det ju knappast en modern laptop (avsett märke).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-14 15:19
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Thunderbolt är Intels "påhitt" och inte Apples. Det medför också betydligt högre överföringskapacitet, vilket gynnar många professionella användare. Jag har därför svårt att se problemet att byta ut tillbehör eller köpa adaptrar för att fortsätta använda det som man redan har (det ger inte prestandaförsämring).

Det finns en sjö av PC-datorer som erbjuder 4K-skärmar med motsvarande uppfyllnad av sRGB, adobeRGB och P3. Så om du verkligen vill gå till andra än Apple så finns det många bra alternativ idag.

Har kollat nu. Enligt Wikipedia har Thunderbolt gjorts i samarbete med Apple i alla fall. Men det spelar mindre roll. Det är ju Apple som tryckte in den i sina datorer på bekostnad av den mer utspridda USBn. Och som det visat sig vara bara en parentes.

Du får gärna tipsa om en prisvärd dator med retina skärm under 16k. Som inte viks in och ut och leker surfplatta. Med andra ord vill jag ha en MacBook Pro där touchbar ersätts med användbara portar.

Ursprungligen av timofej:

Har kollat nu. Enligt Wikipedia har Thunderbolt gjorts i samarbete med Apple i alla fall. Men det spelar mindre roll. Det är ju Apple som tryckte in den i sina datorer på bekostnad av den mer utspridda USBn. Och som det visat sig vara bara en parentes.

Att Intel samarbetar med andra företag vid framtagandet av produkter är inte något nytt. Poängen är att produkten i grunden inte är något som är Apples "påhitt". På vilket sätt har den visat sig "vara en parentes"? Dell XPS 13" använder också, likt Macbook-serien, sig enbart av USB Type-C. Microsoft tog nyligen bort USB A från delar av Surface-serien och ersatte det med den "nya" kontakten. Och fler producenter antingen har genomfört bytet helt, delvis eller är på väg att göra sig av med den gamla kontakten för gott. Fler och fler tillbehör släpps också med native support for USB Type C.

Ursprungligen av timofej:

Du får gärna tipsa om en prisvärd dator med retina skärm under 16k. Som inte viks in och ut och leker surfplatta. Med andra ord vill jag ha en MacBook Pro där touchbar ersätts med användbara portar.

Jag tipsar inte om PC-datorer. Främst därför att jag har för dåliga kunskaper om PC-hårdvaran för att kunna göra någon bra rekommendation. Det enda jag vet är att allt fler använder riktigt bra 4K-skärmar med bra färgprecision.

Ursprungligen av timofej:

Det är ju Apple som tryckte in den i sina datorer på bekostnad av den mer utspridda USBn.

Och det är ju bara att den togs bort på bekostnad av övriga som är ett problem, inte porten i sig. Själv kör jag Thinkpad, att kunna ta vilken PD-laddare som helst och plugga in i datorn är väldigt skönt. Lenovos laddare kan tjuta lite mycket ibland, så en period körde jag en Switch-laddare istället. Och vill jag ladda telefonen är det bara att använda samma laddare. Istället för att koppla in 4 kablar när jag ska köra stationärt räcker det med 1 (fungerar dock oerhört kasst i Linux).

Förutom att magsafe är smidigt och snällt mot kabeln ser jag ingen poäng med att köra något annat än USB-C i det här läget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-14 16:38
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Att Intel samarbetar med andra företag vid framtagandet av produkter är inte något nytt. Poängen är att produkten i grunden inte är något som är Apples "påhitt". På vilket sätt har den visat sig "vara en parentes"?

Med parentes menade jag mini Displayport = Thunderbolt 1 och 2. Alla som köpte tillbehör till då moderna porten får byta till USB-C = Thunderbolt 3 nu.

Citat:

Jag tipsar inte om PC-datorer. Främst därför att jag har för dåliga kunskaper om PC-hårdvaran för att kunna göra någon bra rekommendation. Det enda jag vet är att allt fler använder riktigt bra 4K-skärmar med bra färgprecision.

Jag tror att du blandar ihop laptopsskärmar med riktiga stationära skärmar. 4k innebär 3840x2160 pixlar. 13'' Macbook har "endast" 2560x1600, vilket är fullt tillräckligt för en såpass liten skärm. Inte ens Apples 16-tummare når till 4k (3072x1920). Men som sagt båda är mycket bra. Det finns några få laptops i PC världen som satsar på högre upplösning än 1080 men de är få och försöker kombinera funktionaliteten med en surfplatta.

Senast redigerat 2020-01-14 16:56
Ursprungligen av timofej:

Med parentes menade jag mini Displayport = Thunderbolt 1 och 2. Alla som köpte tillbehör till då moderna porten får byta till USB-C = Thunderbolt 3 nu.

Ja, det är inte något konstigt med det. Apple hade knappast kunna hänga kvar med Thunderbolt 1. Likväl som vi inte kan hänga kvar vid USB 2 när de kom med en ny standard som var USB 3. För övrigt så fick man köpa nya tillbehör även då för att dra fördel av de prestandaförbättringar som kom med den versionen och med 3.1.

Ursprungligen av timofej:

Jag tror att du blandar ihop laptopsskärmar med riktiga stationära skärmar. 4k innebär 3840x2160 pixlar. 13'' Macbook har "endast" 2560x1600, vilket är fullt tillräckligt för en såpass liten skärm. Inte ens Apples 16-tummare når till 4k (3072x1920). Men som sagt båda är mycket bra. Det finns några få laptops i PC världen som satsar på högre upplösning än 1080 men de är få och försöker kombinera funktionaliteten med en surfplatta.

Apple har valt att inte använda 4K i sina 16" på grund av att användaren inte kan se någon riktig skillnad. Det blir bara en problematik med lägre batteritid utan att det ger någon praktisk nytta. Dell, Asus, Lenovo m.fl har bärbara datorer (som inte syftar till att uppnå funktionaliteten som en surfplatta har) med 4K-upplösning på allt från 13" och uppåt. Så nej, jag blandar inte ihop laptopkärmar med riktiga stationära skärmar.

Tillbehören blir inaktuella i rasande fart och det är så mycket kring-saker man måste köpa extra hela tiden när man köper deras produkter. Apple (och även dom andra borde) - för miljön skull - köpa tillbaka tillbehören som man har köpt och har samlat på sig. Ta hand om sin elektronik som man inte kan använda längre.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-14 18:27
Ursprungligen av calinou:

Tillbehören blir inaktuella i rasande fart och det är så mycket kring-saker man måste köpa extra hela tiden när man köper deras produkter. Apple (och även dom andra borde) - för miljön skull - köpa tillbaka tillbehören som man har köpt och har samlat på sig. Ta hand om sin elektronik som man inte kan använda längre.

Vilka tillbehör? Inte ekonomiskt försvarbart att tillverkare tvingas köpa tillbaka elektronik som du anser sig inte behöva.
Du har inte hört talas om Tradera? Där kan man sälja gammal elektronik. Finns alltid något som behöver.

Ursprungligen av Innis:

Vilka tillbehör? Inte ekonomiskt försvarbart att tillverkare tvingas köpa tillbaka elektronik som du anser sig inte behöva.
Du har inte hört talas om Tradera? Där kan man sälja gammal elektronik. Finns alltid något som behöver.

Tradera hade jag inte tänkt på. Tradera är det kanske mest Duplo och lego saker som jag associerar till.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-14 19:23
Ursprungligen av calinou:

Tradera hade jag inte tänkt på. Tradera är det kanske mest Duplo och lego saker som jag associerar till.

Jösses vilka förutfattade meningar ?
Du svarade aldrig på vilka tillbehör det gällde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-14 20:22
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Ja, det är inte något konstigt med det. Apple hade knappast kunna hänga kvar med Thunderbolt 1. Likväl som vi inte kan hänga kvar vid USB 2 när de kom med en ny standard som var USB 3. För övrigt så fick man köpa nya tillbehör även då för att dra fördel av de prestandaförbättringar som kom med den versionen och med 3.1.

Porten från USB 2.0 till 3.1 är oförändrad. De är bakåt kompatibla. De olika varianterna av Thunderbolt är inte. Det är min poäng.

Citat:

Apple har valt att inte använda 4K i sina 16" på grund av att användaren inte kan se någon riktig skillnad. Det blir bara en problematik med lägre batteritid utan att det ger någon praktisk nytta. Dell, Asus, Lenovo m.fl har bärbara datorer (som inte syftar till att uppnå funktionaliteten som en surfplatta har) med 4K-upplösning på allt från 13" och uppåt. Så nej, jag blandar inte ihop laptopkärmar med riktiga stationära skärmar.

Jag är fullt medveten om att människans öga inte kan urskilja skillnaden. Därför skrev jag högre upp att det är fullt tillräckligt med upplösningen Apple erbjuder. Jag skulle vara jättenöjd med Apples upplösning på 250-300 ppi. Men urvalet i PC världen är starkt begränsat. Det enda jag hittar som är någorlunda lik vad jag är ute efter är MS Surface Laptop 3 13,5''. Det blir kanske en sådan så småningom.:-)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-01-14 22:43

Skriver detta på en 16" med TouchBar och jag förstår efter en månads användning inte nyttan med den. Tvärtom, två gånger har den låst sig vilket är skitirriterande när man sitter i totalt mörker och inte kan tända tangentbordet. Kanske är jag för gammal då jag anser det "rörigt" att knapparna byter funktion varje gång jag byter app.
Kan förstå de som använder en eller två appar till 90% av sitt arbete och därigenom kan nyttja TouchBar, men annars nej.
Donglar nyttjar jag sällan, men när jag ska hålla presentationer så är det HDMI som erbjuds. Aldrig USB-C.

1
Bevaka tråden