Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Apple TV en onödig produkt 2020?

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple TV har för mig varit räddningen från alla usla gränssnitt och slöa processorer i TV-apparater men har det blivit bättre och behövs verkligen en Apple TV nu när vi snart går in i 2020?

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-12-28 09:08
Ursprungligen av Redaktionen:

Apple TV har för mig varit räddningen från alla usla gränssnitt och slöa processorer i TV-apparater men har det blivit bättre och behövs verkligen en Apple TV nu när vi snart går in i 2020?

Läs hela artikeln här

Har en Sony-TV årsmodell 2017.
Redan har Sony hintat om när uppdateringar slutar.

Med andra ord min AppleTV4K är det bättre valet.
Lättare att byta ut.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-12-28 09:12

Ge den 1-2 år så är det färdigt med uppdateringar. Apparna sköts i bästa fall lite längre. Apple TV är inte en onödigt produkt, men man kan såklart vänta lite med inköp om man köpt en nytt tv.

Har Tizen tv4play t ex? Upptäckte att LGs WebOS saknar den. Inte jätteimpad av det, men visst, YouTube och Netflix funkar.

Ursprungligen av Json_81:

Ge den 1-2 år så är det färdigt med uppdateringar. Apparna sköts i bästa fall lite längre. Apple TV är inte en onödigt produkt, men man kan såklart vänta lite med inköp om man köpt en nytt tv.

Har Tizen tv4play t ex? Upptäckte att LGs WebOS saknar den. Inte jätteimpad av det, men visst, YouTube och Netflix funkar.

Japp TV4 play finns!

Använder bara Apple TV för de flesta tv-apparaterna ser deras os ut som skit och ofta är segt och dåligt uppdaterat. Visst köper man en ny fin tv är det kanske trevligt i början men vad händer om 1-2år när tillverkaren tröttnar på att uppdatera tvn?

Ursprungligen av hunden:

Använder bara Apple TV för de flesta tv-apparaterna ser deras os ut som skit och ofta är segt och dåligt uppdaterat. Visst köper man en ny fin tv är det kanske trevligt i början men vad händer om 1-2år när tillverkaren tröttnar på att uppdatera tvn?

Det är det som återstår att se! Hårdvaran i dagens TV-apparater är betydligt bättre än för ett par år sedan.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-12-28 10:01

Oberoende vilket så behåller man en bra TV i 5 till 10 år.
Under den tiden har mycket hänt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-28 10:16

Ska man få ut ljudet till en en surround receiver från de inbyggda tv apparna så behöver ARC fungera, vilket det gör till 50%, buggar väldigt mycket, jag har en LG c9.

Pausar man i Netflix appen får man upp info om filmen mm, men när man trycker på play så ligger den infon kvar i flera sekunder fastän att filmen har startat igen, när infon försvinner så dyker det upp en varning om vilken ålder filmen är lämplig för, detta blir väldigt störigt i längden.

Apple remote har en hel del att önska men touch är väldigt nice att ha. Man värdesätter också Apple TV`n rena gränssnitt efter att man kört det inbyggda tv os`t ett tag.

Lyssnade entusiastiskt på en av teknikveckans podcasts, där Apple tv avfärdades vid inköp av Samsung tv. Jag gjorde som många andra under Black Friday och köpte en The Frame . Något som jag blev medveten om direkt är hur stor skillnaden ändå är mellan Apple världen och många av de övriga företagens lösningar. Glatt började jag försöka ladda upp egna bilder till Samsungen. Men det är inget ni skall tro fungerar smärtfritt. Och gränsnittet för det är förvånansvärt tillkrånglat. Några andra faktorer som spelat in för min del vilket fått mig att behålla Apple TV´n är
1. Svärmorsfaktorn. Jag har under lång tid lärt andra familjemedlemmar att använda detta gränssnitt. Och om jag plötsligt ber dom klicka någon annanstans så kan ni ge er på att det kommer haverera.
2. Upptäckte att comhem inte har någon app för tv´n. Vilket det finns en okej version till ios/apple tv.
Är jättenöjd med tv´n. Och jag håller med om att det är mycket som fungerar bra. Men det är inte riktigt där ännu. Och frågan är hur länge som dessa appar kommer att supportas. Min förra LG tv fick inte många uppdateringar efter nåt år eller två.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-12-28 11:34

Köpte ATV4 förra veckan och beställt ny LG TV idag, väl medveten om dess Apple-app. Men som vanligt räknar jag med max 2 års uppdateringar på själva TVn innan den blir en osmart TV. Då är det skönt att familjen fortfarande är vana vid ATV och dess kassa fjärr.
Ska bli skönt att kunna säga ”hej siri sätt på tvn”!

Hade varit intressant att se Chromecast som ett eget alternativ i omröstningen kopplad till denna artikel. Kör själv Chromecast Ultra och en Playstation Pro för mina streamingbehov.

  • Medlem
  • 2019-12-28 13:17
Ursprungligen av JoelBurman:

Hade varit intressant att se Chromecast som ett eget alternativ i omröstningen kopplad till denna artikel. Kör själv Chromecast Ultra och en Playstation Pro för mina streamingbehov.

Är med Chromecast frälst ?

Varför i all sin dar heter det Apple TV? i början trodde jag att det var en tv-modell.

Jag skulle inte kunna vara utan ATV. Detta pga jag har mina sonos one gen 2 som ljud genom AirPlay 2 och det fungerar klockrent (vet ej om Samsung stödjer detta? Dvs ljud ut genom AirPlay 2 från appar som Netflix mfl.

Jag använder AppleTV+ . Alla mina enheter kan köra AirPlay laggfritt. Jag kör hemdelning genom min MacBook på ett väldigt smidigt sett. Streamat allt jag vill.

Ursprungligen av Saalad:

Ska man få ut ljudet till en en surround receiver från de inbyggda tv apparna så behöver ARC fungera, vilket det gör till 50%, buggar väldigt mycket, jag har en LG c9.

Pausar man i Netflix appen får man upp info om filmen mm, men när man trycker på play så ligger den infon kvar i flera sekunder fastän att filmen har startat igen, när infon försvinner så dyker det upp en varning om vilken ålder filmen är lämplig för, detta blir väldigt störigt i längden.

Apple remote har en hel del att önska men touch är väldigt nice att ha. Man värdesätter också Apple TV`n rena gränssnitt efter att man kört det inbyggda tv os`t ett tag.

OT men hur är tvn? Lite sugen på en c9:a själv.

Ursprungligen av RStolpe:

Jag skulle inte kunna vara utan ATV. Detta pga jag har mina sonos one gen 2 som ljud genom AirPlay 2 och det fungerar klockrent (vet ej om Samsung stödjer detta? Dvs ljud ut genom AirPlay 2 från appar som Netflix mfl.

Jag använder AppleTV+ . Alla mina enheter kan köra AirPlay laggfritt. Jag kör hemdelning genom min MacBook på ett väldigt smidigt sett. Streamat allt jag vill.

Samsung har AirPlay 2 så fungerar där med TV+ med!

Har den senaste generationen av en Apple TV box. Jag är mycket nöjd med den. Har en några år gammal TV med vissa smart TV funktioner som inte uppdateras längre.
Hade tidigare en Nvidia Shield box, men det var kvalitetsproblem med den. Fjärrkontrollen tappade kontakten m.m..

Så jag hoppas det här är ett område som Apple fortsätter med.

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Samsung har AirPlay 2 så fungerar där med TV+ med!

Är det säkert det? Tänkte så de inte är något special med atv?

Ska köpa ny tv snart så får testa, nåja jag som är Apple fanatiker kommer ha kvar Apple TV iaf.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-28 18:41
Ursprungligen av jurassic579:

OT men hur är tvn? Lite sugen på en c9:a själv.

Den är kanon eller det bästa som går att köpa just nu, man behöver ställa in den lite för att få en bra bild men det är inga konstigheter, finns flera guider/filmer på nätet. Hade en vän hemma som ville testa hur väl den fungerade som PC Gaming skärm, han var väldigt positiv till hur lite den lagga, väldigt bra att den har stöd för 120hz också om man har rätt grafikkort. Jag känner 3 till med c9`n och alla är jätte nöjda med bilden mm.

På minus sidan enligt mig är att ARC stödet buggar, Aiplay fungerar inte alltid, CA modulen i TV´n fungerar inte med med kort från CanalDigital/Telenor, irriterande menyer som hänger kvar fastän man startat den inbyggda Netflix appen, ingen Apple TV+ app än.

Ursprungligen av RStolpe:

Är det säkert det? Tänkte så de inte är något special med atv?

Ska köpa ny tv snart så får testa, nåja jag som är Apple fanatiker kommer ha kvar Apple TV iaf.

Helt säkert, alla modeller har det dock inte men min som artikeln är baserad på har det (Q90R)

En lite förbisedd detalj är att ATV även fungerar som en homekit hubb... just saying...

Det nämns lite i förbigående i artikeln men för min del är det en ganska stor grej.

Ursprungligen av Saalad:

Den är kanon eller det bästa som går att köpa just nu, man behöver ställa in den lite för att få en bra bild men det är inga konstigheter, finns flera guider/filmer på nätet. Hade en vän hemma som ville testa hur väl den fungerade som PC Gaming skärm, han var väldigt positiv till hur lite den lagga, väldigt bra att den har stöd för 120hz också om man har rätt grafikkort. Jag känner 3 till med c9`n och alla är jätte nöjda med bilden mm.

På minus sidan enligt mig är att ARC stödet buggar, Aiplay fungerar inte alltid, CA modulen i TV´n fungerar inte med med kort från CanalDigital/Telenor, irriterande menyer som hänger kvar fastän man startat den inbyggda Netflix appen, ingen Apple TV+ app än.

Stod själv i valet mellan LG'S flaggskepp eller Samsung och det föll på Samsung av egentligen två anledningar. Den är bättre att spela på och reflektioner existerar knappt på Q90r medans på samtliga av LG's paneler kan man i princip spegla sig i skärmen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-12-29 09:30

Kommer inte att släppa in en "smart" TV i mitt hem. Använder en skärm från Swedx, utan mottagare eller andra attiraljer, i stället.

Jag litar inte på dessa "smarta" produkter Från andra firmor än Apple. Denna video visar hur mycket en TV kommunicerar utan att behöva det.

Ni kan säkert hävda att jag är lurad som litar på Apple, men det är där har jag dragit gränsen, tills motsatsen bevisats.

Här kan ni se hur man lurar smarta lås med en laser.

Jag har en ATV 4 med en datorskärm på 32" ansluten. Kan se direktsänd tv via Telia Play-appen om jag vill. Men det vill jag sällan. Så en tv ger mig ingenting. Jag har inte sett eller haft en riktig tv på åratal (innan ATV 4 hade jag en ATV 3). Jag har en Chromecast också men bara som backup.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-12-29 10:05
Ursprungligen av MatsOlov:

Kommer inte att släppa in en "smart" TV i mitt hem. Använder en skärm från Swedx, utan mottagare eller andra attiraljer, i stället.

Jag litar inte på dessa "smarta" produkter Från andra firmor än Apple. Denna video visar hur mycket en TV kommunicerar utan att behöva det.

Ni kan säkert hävda att jag är lurad som litar på Apple, men det är där har jag dragit gränsen, tills motsatsen bevisats.

Här kan ni se hur man lurar smarta lås med en laser.

Min TV har inte tillgång till Internet.

Wi-Fi och BT inaktiverat. Nätverkskabel ej ansluten.

Men visst alla har vi vår egen tröskel.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-12-29 10:13
Ursprungligen av iller:

Min TV har inte tillgång till Internet.

Wi-Fi och BT inaktiverat. Nätverkskabel ej ansluten.

Men visst alla har vi vår egen tröskel.

Så i praktiken har du då inte någon "smart" TV.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2019-12-29 10:47

Är man en filmnörd så är Dolby Vision ett måste, nu stödjer ju inte Samsung det så för dig gör det varken till eller från.
Personligen så tycker jag att Apple TV 4K flyter på bättre än det inbyggda i Tizen, skiljer ganska mycket enligt mig.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-12-29 11:23
Ursprungligen av MatsOlov:

Kommer inte att släppa in en "smart" TV i mitt hem.

Jag är inte heller så förtjust i sådana. Jag dock satt min gräns vid att inte släppa in Android/Google. Senast blev det en LG med WebOS och den ska snart bytas till en Philips med någon knasig SAPHIA linux, att deras smart funktioner är sämre och att det saknas appar för en massa filmtjänster bryr jag mig inte om pga allt jag tittar på går genom AppleTV.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-12-29 11:29
Ursprungligen av calinou:

Varför i all sin dar heter det Apple TV? i början trodde jag att det var en tv-modell.

Det är en "TV". Du får helt enkelt koppla den till valfri skärm.

Ursprungligen av calinou:

Varför i all sin dar heter det Apple TV? i början trodde jag att det var en tv-modell.

TV står för television. Det är ett konstruerat och sammansatt ord av grekiskans tele (fjärran) och latinets vision (syn). Våra närmaste nordiska grannländer i väster har således översatt ordet till ”fjernsyn”. Och på så vis är en Apple TV en apparat som just låter oss ta del av ögongodis från fjärran (om än så bara från en airplaykompatibel enhet i relativ närhet). Television är ett koncept utöver en traditionell apparat. Dessutom, jag kan via Telia Play-appen se direktsänd vanlig tv i min Apple TV. Om det måste vara på det viset.

Bevaka tråden