Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min hörlurar startar iTunes, hur stänger jag av det?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett par nya Sonylurar (WH1000) som jag ibland kör mot min MacBook:s bluetooth. Av någon anledning autostartar lurarna iTunes ibland, oftast när jag stänger av dem (!). Jag använder aldrig iTunes så det är rätt irriterande.

Någon som har någon idé vad som orsakar detta och hur det stängs av?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-12-24 23:29

Ja men senaste gången man svarade fick man ett stöddigt och snorkigt svar tillbaka. Så lusten att hjälpa är obefintlig.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2019-12-25 07:56

Tack, jag hade dock inte iTunes helper som startobjekt. Vete sjutton vad det är. Händer bara ibland.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-12-26 00:59
Ursprungligen av torsig1967:

Jag har ett par nya Sonylurar (WH1000) som jag ibland kör mot min MacBook:s bluetooth. Av någon anledning autostartar lurarna iTunes ibland, oftast när jag stänger av dem (!). Jag använder aldrig iTunes så det är rätt irriterande.

Någon som har någon idé vad som orsakar detta och hur det stängs av?

Då power-knappen sitter skiljt från touch-funktionen så verkar det inte som att du samtidigt kommer åt play. Men... Det är inte den första gången som mjukvara buggar. Så jag skulle satsa på att luren skickar en (felaktig) "play media" över bluetooth samtidigt som den gör power off. Och "play media" till MacOS betyder att den startar iTunes på datorn, som tyvärr(?) inte går att stänga av. Liksom en grundfunktion. Men nu har jag killgissat av bara tusan...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-12-26 01:03

För du har väl uppdaterat firmware och skrivit/frågat i Sony:s användarforum?

Ursprungligen av frazze:

För du har väl uppdaterat firmware och skrivit/frågat i Sony:s användarforum?

Jag tror firmware uppdaterades när jag installerade iOS-appen för någon månad sedan men Sonys användarforum är ett bra tips som jag får testa.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-12-26 12:21
Ursprungligen av torsig1967:

Jag tror firmware uppdaterades när jag installerade iOS-appen för någon månad sedan men Sonys användarforum är ett bra tips som jag får testa.

Enligt forumet har användare stora problem med låga temperaturer (fortfarande inom specifikation) där hörluren beter sig felaktigt. Dock är det lite långsökt tillrusta ditt problem i rumstemperatur(?).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-12-26 12:23

Artikeln är 9 år gammal och gäller en mycket äldre version av macOS och iTunes.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-12-27 01:46

Som daglig brukare av BT-lurar upplever jag ibland att iOS (inte macOS) ibland startar Music-appen när jag trycker på play, trots att jag aldrig använder den appen utan Spotify/Storytel. Kan det vara något liknande? Att datorn tror sig på "play"kommando, hittar inte vilket app utan kör sin standard app för uppspelning - iTunes?

Ursprungligen av Innis:

Ja men senaste gången man svarade fick man ett stöddigt och snorkigt svar tillbaka. Så lusten att hjälpa är obefintlig.

Det finns väl andra som kan hjälpa till...Jag har tyvärr inget svar på frågan om hörlurar och hur det funkar med IOS.
/Anna Maria

Ursprungligen av reboot81:

Som daglig brukare av BT-lurar upplever jag ibland att iOS (inte macOS) ibland startar Music-appen när jag trycker på play, trots att jag aldrig använder den appen utan Spotify/Storytel. Kan det vara något liknande? Att datorn tror sig på "play"kommando, hittar inte vilket app utan kör sin standard app för uppspelning - iTunes?

Känns rätt dumt att detta inte är en inställningssak i iOS eller macOS. Det är rätt naturligt att användaren själv skall bestämma vad ett playkommando leder till. Man kan jämföra med vad som hände förr när en CD matades in, det gick att ställa in i MacOS vad det skulle leda till.

Märkligt nog har jag nu på senaste tiden dock inte råkat ut för fenomenet trots att jag stängt av i uppkopplat läge. Kanske något som uppdaterades...

Däremot har jag råkat ut för att om jag höjer volymen snabbt och mycket via lurens touchkommando så stannar uppseplningen i Spotify. Kanske en öronräddande åtgärd?

1
Bevaka tråden