Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ledigt utrymme på hårddisk

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur mycket bör man ha ledigt på hårddisken innan man måste utöka?
Så här ser det ut på min MBP 2012
Otroligt mycket dokument. Trodde väl att dessa skulle hamna på iCloud?

Senast redigerat 2019-12-14 20:32
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-12-14 15:33

Hårddisken på din dator kan du inte utöka - den får du byta ut till en större modell. Har du aktiverat icloud för skrivbord och dokument samt följt anvisningarna från Apple?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-12-14 15:42

MBP 2012 (utan Retina) kan bytas till en större hårddisk, det är vanlig SATA-disk i den. Men det inte är någon operation som Calinou ska ge sig på själv. Börja med att följa frazzes råd.

iOS filer är väl gamla appar och backuper, dom borde du kunna rensa ut, för du sitter väl inte och kopierar och tar backuper på telefonen med kabel fortfarande?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-12-14 15:57

Vet inte om det är viss data (lösenord etc) och hälsoinformation som Apple vill att du slår på kryptering för att inkludera i säkerhetskopian. Eller måste det rent av backas upp lokalt? Hinner inte läsa på i apples supportdokument just nu. Kanske något att göra för Calinou?

Om jag högerklickar på mappen dokument så är det så här det ser ut. Det är alltså olika sorters dokument som visas.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-12-16 01:14
Ursprungligen av calinou:

Om jag högerklickar på mappen dokument så är det så här det ser ut. Det är alltså olika sorters dokument som visas.

Vad är det som du vill säga/fråga med den informationen? Lite oklart för mig/oss vad du är ute och far efter.

Ahh..! Nu ser jag. Jo, du ska inte blanda ihop mappen som heter Dokument med filer av typen Dokument. Du ser alltså att det finns lite drygt 8GB i mappen Dokument medans det finns lite drygt 181GB filer av Dokument-typ.

Ett enkelt sätt att se vad som tar upp plats på disken är att öppna hårddisken. Välj listvy, CMD-J och klicka i visa storlekar. Vill du se även osynliga filer finns et kortkommando, CMD-Shift-.

Ursprungligen av hummel:

Ett enkelt sätt att se vad som tar upp plats på disken är att öppna hårddisken. Välj listvy, CMD-J och klicka i visa storlekar. Vill du se även osynliga filer finns et kortkommando, CMD-Shift-.

Var ska man göra detta? kan du visa en bild?

Testade du att följa min instruktion? Bifogar en bild, hoppas det hjälper.

Ursprungligen av hummel:

Testade du att följa min instruktion? Bifogar en bild, hoppas det hjälper.

Tack! ?

iOS filer tar mycket plats. Vad gör dessa på min hårddisk?

Ursprungligen av calinou:

Hur mycket bör man ha ledigt på hårddisken innan man måste utöka?
Så här ser det ut på min MBP 2012
Otroligt mycket dokument. Trodde väl att dessa skulle hamna på iCloud?

En tumregel är att ha ca. 15% ledigt diskutrymme, vilket i ditt fall blir 75GB.

Ursprungligen av calinou:

iOS filer tar mycket plats. Vad gör dessa på min hårddisk?

Kan vara backuper av iOS enheter. Kolla här.

Ursprungligen av HåkanE:

Kan vara backuper av iOS enheter. Kolla här.

Tack för tipset! Det var mycket skräp där. Bl a i dokumentmappen var det mest filmer och bilder.

1
Bevaka tråden