Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB-C Magnetisk adapter

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-12-12 00:44

Kjell&Co erbjuder magnetisk USB-C kontakt för laddning. 200kr och är specad till att kunna släppa igenom 87 W. MBP16" kör med en fet klump på hela 96W.
Installaton är superenkel, bort med skyddskåpan i plast, in med lilla USB-C hanen i datorn, USB-C honan på den befintliga sladden.
För sedan sladden mot kontakten och... nada. USB-C sladden från Apple är rätt styv så man får hjälpa till lite grann. Ibland klickar det direkt och man hör laddningsljudet, men inte alltid. Adapter är endast ström, 5 stift ser jag.

Systeminformation rapporterar att det är en 96W laddare från Apple.

Slutsats efter 15minuters användning och lika många inkopplingar, är att jag vill ha den då den erbjuder "skyddet". Snubblar någon över sladden så dras inte datorn i backen. Nackdelen är att kontakten trots dess starka magneter kan hamna snett och laddningen upphör.
Och då har jag endast 11timmar och 20min enligt batteristatusen…

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-12-12 00:47

Sladden kan ligga lite snett mot kontakten och fortfarande fungera, men vinklar man sladden för mycket så bryter den.
MBP16" är relativt tung och kontakten släpper vid alla vinklar utom exakt rakt 90°. Men datorn vrider sig lite på bordet då kontakten sitter på datorns sida, vinkel uppstår och den bryter.

Inte Magsafe, långt ifrån men den skyddar. Dessutom smidigt att kunna "hänga" upp sladden mot något av metall, tex ett bordsben.

Ett USB-A minne som referens storleksmässigt.

Senast redigerat 2019-12-12 06:55
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-12 07:46

Bra att dessa adaptrar börjar bli vanliga och billigare.
Finns liknande adapter med stöd för både ström och data?

Ser ju bra ut att strömsladden vinklas bakåt! Då slipper man ju att den sticker rakt ut och i värsta fall hamnar över musmattan när man sitter på trångt skrivbord.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-12-12 21:30
Ursprungligen av iSweden:

Bra att dessa adaptrar börjar bli vanliga och billigare.
Finns liknande adapter med stöd för både ström och data?

Jag har sett att några jobbar på det, men med tanke på den ökade komplexiteten (24 poler) så tror jag inte någon kinatillverkare kan ta fram en tillförlitlig sådan.

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-12-13 11:14

Ända sen den här typen av lösningar började komma har jag funderat på varför ingen gjort en variant med en magnetisk koppling mer i mitten av en USB-C-kabel. Jag har inget problem med att sticka i en kabel när jag kommer till jobbet eller hemma och vill inte ha en "plupp" som sticker ur kontakten på datorn som lättare fastnar i väskan, däremot vill jag gärna ha säkerheten i att inte dra ner datorn från bordet om jag snubblar på sladden.

Jag tycker det är märkligt att inte båda varianterna finns.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-12-14 23:04
Ursprungligen av Gurra:

Ända sen den här typen av lösningar började komma har jag funderat på varför ingen gjort en variant med en magnetisk koppling mer i mitten av en USB-C-kabel. Jag har inget problem med att sticka i en kabel när jag kommer till jobbet eller hemma och vill inte ha en "plupp" som sticker ur kontakten på datorn som lättare fastnar i väskan, däremot vill jag gärna ha säkerheten i att inte dra ner datorn från bordet om jag snubblar på sladden.

Jag tycker det är märkligt att inte båda varianterna finns.

Finns som ”byggsats” på Kjell

Alltså magnetkontakt + usb-c förlängningskabel.

1
Bevaka tråden