Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CarPlay Kartor närmast oanvändbart

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Köpte mig Passat GTS 2018 för några veckor sedan, trevlig vagn på de flesta sätt och punkter.

Den har ju då detta däringa Apple CarPlay, visserligen bara via kabel från fabrik men ändå, och ja med lite trix o fix så har jag det även trådlöst nu.

När jag letade bil så frågade jag en massa på ett VW-forum, bland annat så kom vi in på detta med navigation. Jag ville ha största bästa navigationssystemet från fabrik, med största skärmen. Men många tyckte det var så onödigt att lägga pengar på för man hade ju CarPlay så man fick navigationen ändå via iPhonen.
Jodå, det får man, men jag är ändå jäkligt glad att jag ändå valde en bil med original navigation.

För efter att nu ha testat CarPlay med Apples Kartor, så är det närmast pinsamt hur dåligt det funkar i praktiken.
Man undrar ju verkligen hur Apples utvecklare tänkt när de fått till så kass ”kontrast” på kartvisningen, både i dag- och natt-läge, att det är svårt att ens urskilja vägarna/vägnätet på kartbilden. Det är extremt mycket tydligare och mer lättläst på bilens original navigation, samt på de andra navigations-appar jag har på luren och som funkar med CarPlay, t ex Google Maps, Waze.

Senast redigerat 2020-02-03 12:05
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-12-08 00:01

Aldrig tyckt det varit problem med kontrasten när jag använt apple maps, men kör mest med waze.

Det viktigaste är ju ändå att kartan är uppdaterad och där har ju original navigation inte en chans.
Här i göteborgstrakten ändras ju vägarna från vecka till vecka och även om det händer att waze inte hunnit få in en ändring så är det sällan.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-12-08 00:51

Skaffa bättre glasögon tycker jag det låter som.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-12-08 09:27
Ursprungligen av Innis:

Skaffa bättre glasögon tycker jag det låter som.

Synen blir sämre med åldern, något som inte glasögon alltid kan hjälpa mot. Och visst är det dålig kontrast på Apples Kartor. Google Maps funkar bättre i det avseendet.

Ursprungligen av Json_81:

Aldrig tyckt det varit problem med kontrasten när jag använt apple maps, men kör mest med waze.

Det viktigaste är ju ändå att kartan är uppdaterad och där har ju original navigation inte en chans.
Här i göteborgstrakten ändras ju vägarna från vecka till vecka och även om det händer att waze inte hunnit få in en ändring så är det sällan.

Visst är uppdateringar bra, men på de flesta ställen så sker det ju sällan några extrema förändringar varje månad som verkligen skulle utgöra ett stort problem vid navigeringen.

Att inte ha problem med kontrasten är inte detsamma som att det är lika bra kontrast på alla kartor, eller hur..?

Och där ligger alltså Apples Kartor i särklass sämst till bland de jag jämfört, och det är alltså svårt att vid en snabb blick se vägarna tydligt mot bakgrunden när det är så liten skillnad i både färger och kontrast.

Ursprungligen av Innis:

Skaffa bättre glasögon tycker jag det låter som.

Glasögon hjälper i första hand mot fokuseringsavvikelser, inte mot att vägar och bakgrund på en karta har så likartat färgschema och kontrast. Det gör kartan helt enkelt svårare att avläsa.

Ursprungligen av kenjon:

Synen blir sämre med åldern, något som inte glasögon alltid kan hjälpa mot. Och visst är det dålig kontrast på Apples Kartor. Google Maps funkar bättre i det avseendet.

Den enda ålderskrämpa mina ögon har är att jag behöver läsglasögon sen några år, och jag har ett par +1,0 när jag kör, för att se instrumentbrädan helt skarpt. Utan dem ser jag förvisso allt bra, men inte absolut skarpt vilket kan vara lite irriterande och tröttande.

Vad gäller synen på längre än en armlängds avstånd, alltså normalt läsavstånd, och färgseende etc, så är min syn felfri. Det visar alla de läkarundersökningar jag måste gå p g a jobbet. Ja det är t o m så att de brukar säga att jag ligger klart över genomsnittet.

Illa att Apple gjort ett så dåligt val med sina Kartor i det avseenden, så illa att de ska få en Feedback på det från mig....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-12-08 11:28

Jag har inte heller reagerat på att kontrasten skulle vara dålig på Kartor. Sämst bland konkurrenterna ja, men dålig? Nej. Däremot tycker jag även att den är sämst om man jämför funktionen med Google och Waze. Jag kör mest med Waze. Det jag tycker är surt med Passat och CarPlay är att navigationen försvinnner från panelen mellan mätarna och i HUD. Alltså kör jag nästan aldrig med CarPlay. Jag har telefonen med Waze påslagen separat när jag behöver den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-12-09 11:33
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Köpte mig Passat GTS 2018 för några veckor sedan, trevlig vagn på de flesta sätt och punkter.

Den har ju då detta däringa Apple CarPlay, visserligen bara via kabel från fabrik men ändå, och ja med lite trix o fix så har jag det även trådlöst nu.

När jag letade bil så frågade jag en massa på ett VW-forum, bland annat så kom vi in på detta med navigation. Jag ville ha största bästa navigationssystemet från fabrik, med största skärmen. Men många tyckte det var så onödigt att lägga pengar på för man hade ju CarPlay så man fick navigationen ändå via iPhonen.
Jodå, det får man, men jag är ändå jäkligt glad att jag ändå valde en bil med original navigation.

För efter att nu ha testat CarPlay med Apples Kartor, så är det närmast pinsamt hur dåligt det funkar i praktiken.
Man undrar ju verkligen hur Apples utvecklare tänkt när de fått till så kass ”kontrast” på kartvisningen, både i dag- och natt-läge, att det är svårt att ens urskilja vägarna/vägnätet på kartbilden. Det är extremt mycket tydligare och mer lättläst på bilens original navigation, samt på de andra navigations-appar jag har på luren och som funkar med CarPlay, t ex Google Maps, Waze.

Ursprungligen av kenjon:

Synen blir sämre med åldern, något som inte glasögon alltid kan hjälpa mot. Och visst är det dålig kontrast på Apples Kartor. Google Maps funkar bättre i det avseendet.

Jag förstår inte alls detta ni målar upp. Jag har aldrig någonsin reagerat på detta, de fungerar perfekt och är hur tydliga som helst. Detta måste ju vara något väldigt personligt för er, jag har heller aldrig hört någon ens föra detta på tal tidigare.

Nästan så jag känner oro om ni kör bil om det verkligen stämmer det ni säger, att ni tycker det är svårt att ens urskilja vägarna/vägnätet på kartbilden.

Ursprungligen av zinned:

Jag förstår inte alls detta ni målar upp. Jag har aldrig någonsin reagerat på detta, de fungerar perfekt och är hur tydliga som helst. Detta måste ju vara något väldigt personligt för er, jag har heller aldrig hört någon ens föra detta på tal tidigare.

Nästan så jag känner oro om ni kör bil om det verkligen stämmer det ni säger, att ni tycker det är svårt att ens urskilja vägarna/vägnätet på kartbilden.

Ursprungligen av xms67:

Jag har inte heller reagerat på att kontrasten skulle vara dålig på Kartor. Sämst bland konkurrenterna ja, men dålig? Nej. Däremot tycker jag även att den är sämst om man jämför funktionen med Google och Waze. Jag kör mest med Waze. Det jag tycker är surt med Passat och CarPlay är att navigationen försvinnner från panelen mellan mätarna och i HUD. Alltså kör jag nästan aldrig med CarPlay. Jag har telefonen med Waze påslagen separat när jag behöver den.

Ja då jag och andra jag frågat upplever Kartor som absolut sämst, så gör det ju att det är något Apple borde åtgärda.

Mitt senaste syntest gjordes för några månader sen, utan anmärkning.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-12-11 00:09
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Ja då jag och andra jag frågat upplever Kartor som absolut sämst, så gör det ju att det är något Apple borde åtgärda.

Mitt senaste syntest gjordes för några månader sen, utan anmärkning.

Varför då? Helt omöjligt att göra alla nöjda och majoriteten är garanterat nöjda med GUI:et

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-12-11 09:16
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Ja då jag och andra jag frågat upplever Kartor som absolut sämst, så gör det ju att det är något Apple borde åtgärda.

Mitt senaste syntest gjordes för några månader sen, utan anmärkning.

Det kan inte jag tycka. Utifrån alla åsikter jag har läst om CarPlay, både här och på massa andra siter, så har jag aldrig någonsin läst sådana som du yttrar. Det lär vara ytterst få som tycker som du, skulle jag tro, och därmed ett problem som ligger mer hos dig än hos Apple och därmed inget Apple kommer att göra något åt.

Helt ok i min hyrbils-A3:a

Sedan så blev det inte så upphetsande. ”Kör rakt fram i 130 km...”

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-12-12 09:05
Ursprungligen av BlackSmp:

Helt ok i min hyrbils-A3:a

Sedan så blev det inte så upphetsande. ”Kör rakt fram i 130 km...”

Så blir det nr man ska ut på långresa

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-12-13 15:25
Ursprungligen av BlackSmp:

Helt ok i min hyrbils-A3:a

Sedan så blev det inte så upphetsande. ”Kör rakt fram i 130 km...”

Jag fick ta vänster i rondellen om 345km förra sommaren

Ursprungligen av zinned:

Det kan inte jag tycka. Utifrån alla åsikter jag har läst om CarPlay, både här och på massa andra siter, så har jag aldrig någonsin läst sådana som du yttrar. Det lär vara ytterst få som tycker som du, skulle jag tro, och därmed ett problem som ligger mer hos dig än hos Apple och därmed inget Apple kommer att göra något åt.

Ursprungligen av BlackSmp:

Helt ok i min hyrbils-A3:a

Sedan så blev det inte så upphetsande. ”Kör rakt fram i 130 km...”

Kan upplysa om att det inte alls ser ut som på den bilden i min 2018 Passat GTS med Discover Pro, alltså det mest avancerade med störst skärm.

Jag hittar inga inställningar för att ändra till dark mode, och i ljust läge så är det precis som jag redan förklarat smala tunna vägar med nästan samma färger som bakgrunden, och tunna linjer med dålig kontrast som gör det mycket mer svårläst än bilens original navigation som ser rätt likt ut det på bilden när det är mörkt tema

Jag ska ta några bilder så ni får se skillnaden, så kanske ni förstår varför jag klagar och det inte är fel på mina ögon

Så här ser det ut.
Notera skillnaden på läsbarheten på VWs egen karta framför ratten, och Apple Kartor i stora skärmen. Och i exemplet så är det max ljusstyrka på skärmen, vilket oftast är alldeles för ljust i alla andra förhållanden än fullt solljus, och drar man ner ljusstyrkan till mer behagliga nivåer då blir det ännu sämre läsbarhet på den redan ”bleka” Apple-kartan.

Fan vet varför, men bilden blir upp o ner hur jag än gör...

Ett exempel till, med max skärmljus.
Kan ni förstå nu vad jag menar när jag säger att Apple Kartor är alldeles för ”bleka” och svårlästa från förarplats, i synnerhet om man med en snabb blick ska försöka urskilja vägar etc. Mycket svårare än på bilens originalkartor som är mycket tydligare. Detta måste fixas, och om det sen ligger på Apple, eller VW, eller båda vet jag inte, men som det är nu rimmar dåligt med trafiksäkerhet. Man ska lätt kunna läsa av en karta även under färd, vilket man kan med bilens originalkartor men inte med Apples.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Ett exempel till, med max skärmljus.
Kan ni förstå nu vad jag menar när jag säger att Apple Kartor är alldeles för ”bleka” och svårlästa från förarplats, i synnerhet om man med en snabb blick ska försöka urskilja vägar etc. Mycket svårare än på bilens originalkartor som är mycket tydligare. Detta måste fixas, och om det sen ligger på Apple, eller VW, eller båda vet jag inte, men som det är nu rimmar dåligt med trafiksäkerhet. Man ska lätt kunna läsa av en karta även under färd, vilket man kan med bilens originalkartor men inte med Apples.

Vänd telefon ett halvt varv. Blir det inte dark mode om du slår på lyset på bilen?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-04 17:51
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Ett exempel till, med max skärmljus.
Kan ni förstå nu vad jag menar när jag säger att Apple Kartor är alldeles för ”bleka” och svårlästa från förarplats, i synnerhet om man med en snabb blick ska försöka urskilja vägar etc. Mycket svårare än på bilens originalkartor som är mycket tydligare. Detta måste fixas, och om det sen ligger på Apple, eller VW, eller båda vet jag inte, men som det är nu rimmar dåligt med trafiksäkerhet. Man ska lätt kunna läsa av en karta även under färd, vilket man kan med bilens originalkartor men inte med Apples.

Du har Night Shift aktiverat för CarPlay. Detta är något som du ställer in i huvudenhetet på VW

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Ett exempel till, med max skärmljus.
Kan ni förstå nu vad jag menar när jag säger att Apple Kartor är alldeles för ”bleka” och svårlästa från förarplats, i synnerhet om man med en snabb blick ska försöka urskilja vägar etc. Mycket svårare än på bilens originalkartor som är mycket tydligare. Detta måste fixas, och om det sen ligger på Apple, eller VW, eller båda vet jag inte, men som det är nu rimmar dåligt med trafiksäkerhet. Man ska lätt kunna läsa av en karta även under färd, vilket man kan med bilens originalkartor men inte med Apples.

Jobbigast borde vara att ha kartan uppochner som du visar.

Senast redigerat 2020-01-04 18:28
Ursprungligen av RolexJocke:

Vänd telefon ett halvt varv. Blir det inte dark mode om du slår på lyset på bilen?

Borde inte spela någon roll när bilden ligger rätt i mitt bildbibliotek, och dessutom blev upp o ner här fast jag testade att rotera den upp o ner i mitt bildbibliotek...?

Har ju bilens ljusreglage på auto, så det slår på och av sig själv. Minns inte om det blir mörkt tema på Apples Kartor på natten, men det borde det ju bli.
Ska ut en liten tur strax så jag kan testa lite mer.

Men håller du/ni med om att läsbarheten är usel jämfört med bilens kartor...? Nästan oläsliga vid en snabb blick

Ursprungligen av Innis:

Du har Night Shift aktiverat för CarPlay. Detta är något som du ställer in i huvudenhetet på VW

Finns ingen sådan inställning för CarPlay i iPhone, och hittar ingen sådan inställning i bilens menyer heller.
Dessutom är det ju inga problem med hur det ser ut i nattläge utan i dagsläget, och hade jag Night Shift inställt så borde väl inte kartbilden vara för ljus blek och nästan oläslig...?

Ursprungligen av hummel:

Jobbigast borde vara att har kartan uppochner som du visar.

Lustigkurre.... Skål på dig du...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-04 18:39
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Borde inte spela någon roll när bilden ligger rätt i mitt bildbibliotek, och dessutom blev upp o ner här fast jag testade att rotera den upp o ner i mitt bildbibliotek...?

Har ju bilens ljusreglage på auto, så det slår på och av sig själv. Minns inte om det blir mörkt tema på Apples Kartor på natten, men det borde det ju bli.
Ska ut en liten tur strax så jag kan testa lite mer.

Men håller du/ni med om att läsbarheten är usel jämfört med bilens kartor...? Nästan oläsliga vid en snabb blick

Finns ingen sådan inställning för CarPlay i iPhone, och hittar ingen sådan inställning i bilens menyer heller.
Dessutom är det ju inga problem med hur det ser ut i nattläge utan i dagsläget, och hade jag Night Shift inställt så borde väl inte kartbilden vara för ljus blek och nästan oläslig...?

Lustigkurre.... Skål på dig du...

https://www.wikihow.com/Turn-on-Dark-Mode-in-...

Efter lite testande ikväll så har jag listat ut ett par saker.

Jag har använt en dongle till bilen som fixat CarPlay trådlöst (detta kom som standard på VW först 2020)
När jag kör dongle så blir det inte Dark Mode på Kartor.

Kör jag med kabel som det är tänkt, så får jag Dark Mode på Kartor. Det ger bättre läsbarhet i alla fall i mörker.
Kunde inte skifta till vanligt ljust läge hur jag än gjorde med inställningar i iPhone eller bilens menyer. Men jag vet ju hur dålig läsbarhet det har ändå. Men Dark Mode är ju inte så bra i dagsljus.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-04 23:23
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Efter lite testande ikväll så har jag listat ut ett par saker.

Jag har använt en dongle till bilen som fixat CarPlay trådlöst (detta kom som standard på VW först 2020)
När jag kör dongle så blir det inte Dark Mode på Kartor.

Kör jag med kabel som det är tänkt, så får jag Dark Mode på Kartor. Det ger bättre läsbarhet i alla fall i mörker.
Kunde inte skifta till vanligt ljust läge hur jag än gjorde med inställningar i iPhone eller bilens menyer. Men jag vet ju hur dålig läsbarhet det har ändå. Men Dark Mode är ju inte så bra i dagsljus.

Så vad händer om du inte använder dongeln. Jag gissar att det är den som förvränger bilden.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-01-05 07:34
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Efter lite testande ikväll så har jag listat ut ett par saker.

Jag har använt en dongle till bilen som fixat CarPlay trådlöst (detta kom som standard på VW först 2020)
När jag kör dongle så blir det inte Dark Mode på Kartor.

Kör jag med kabel som det är tänkt, så får jag Dark Mode på Kartor. Det ger bättre läsbarhet i alla fall i mörker.
Kunde inte skifta till vanligt ljust läge hur jag än gjorde med inställningar i iPhone eller bilens menyer. Men jag vet ju hur dålig läsbarhet det har ändå. Men Dark Mode är ju inte så bra i dagsljus.

Nu förstår jag inte hur detta fungerar. Kanske för att jag har en 20 år gammal bil, men, du måste alltså ha din iPhone kopplad till din bil med en sladd för att få Carplay? Jag trodde den tjänsten var inbyggd i bilens system.

Speglar bilen bara iphonen eller?

Tror ändå att problemet ligger hos din bil.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Borde inte spela någon roll när bilden ligger rätt i mitt bildbibliotek, och dessutom blev upp o ner här fast jag testade att rotera den upp o ner i mitt bildbibliotek...

Du håller förmodligen din telefon fel väg. När du skall fota i landskapsläget skall linsen vara uppåt.
Att det blir rätt i telefonen beror på att din telefon (iOS) vet detta och automatiskt vänder bilden.

Andra system känner inte av det, tex forum.

Senast redigerat 2020-01-05 07:55
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-05 17:00
Ursprungligen av MatsOlov:

Nu förstår jag inte hur detta fungerar. Kanske för att jag har en 20 år gammal bil, men, du måste alltså ha din iPhone kopplad till din bil med en sladd för att få Carplay? Jag trodde den tjänsten var inbyggd i bilens system.

Speglar bilen bara iphonen eller?

Tror ändå att problemet ligger hos din bil.

Du håller förmodligen din telefon fel väg. När du skall fota i landskapsläget skall linsen vara uppåt.
Att det blir rätt i telefonen beror på att din telefon (iOS) vet detta och automatiskt vänder bilden.

Andra system känner inte av det, tex forum.

Stämmer det där? På iPhone tex sitter ju volymknapparna så att linsen kommer på nersidan. Volymknapp=avtryckare.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-01-05 17:42
Ursprungligen av xms67:

Stämmer det där? På iPhone tex sitter ju volymknapparna så att linsen kommer på nersidan. Volymknapp=avtryckare.

En iPhone vänder alltid bilden rätt, oavsett hur du håller den.

Ursprungligen av MatsOlov:

<SNIP>
Att det blir rätt i telefonen beror på att din telefon (iOS) vet detta och automatiskt vänder bilden.

Andra system känner inte av det, tex forum.

JPEG-formatet innehåller information om bildens rotation. Klarar inte "läsaren" av det bör man uppdatera läsaren!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-01-05 18:32
Ursprungligen av xms67:

Stämmer det där? På iPhone tex sitter ju volymknapparna så att linsen kommer på nersidan. Volymknapp=avtryckare.

Ursprungligen av Gäddnos:

En iPhone vänder alltid bilden rätt, oavsett hur du håller den.

Ursprungligen av hummel:

JPEG-formatet innehåller information om bildens rotation. Klarar inte "läsaren" av det bör man uppdatera läsaren!

Finns massor om detta på internet.

https://www.iphonelife.com/content/how-to-fix...

Prova att googla.

Bevaka tråden