Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Migrera till MacBook Pro med liten hårddisk – bästa sätt att jobba med extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2019-12-04 22:41

Hej!
Jag har precis fått hem en ny MacBook Pro. Disken är på 128 gig. På förra burken var den 750 ...

Filer kunde jag ha på en extern hd, inga problem - tänkte jag. Men när det nu kommer till kritan är jag lite osäker på hur jag ska lägga upp det hela.

Jag förmodar att första steget är att använda flyttassistenten och då välja att lägga det mesta till den externa i stället för system-hd:n. Men hur fungerar det rent praktiskt sen?
Var har man hemkatalogen? Kvar på systemdisken? För man vill ju inte ha den externa hängande inkopplad hela tiden. Blir det då så att man får kopiera över manuellt till externa stup i kvarten?

Finns det nån bra migreringsstrategi samt workflow för en sån här uppsättning?

Jag jobbar mest med skrivande och bildhantering på datorn, utöver sedvanligt surfande etc.

/J

Senast redigerat 2019-12-05 19:13
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-12-05 12:30

Inget bra med så liten disk... i Hemkatalogen ligger ju all din Musik, dina Dokument, Hämtade filer etc. Så de kommer att ta plats.
Antingen byta ut 128GB till en betydligt större, eller lägga hela Hemkatalogen på en extern disk. Men då måste du ha den inkopplad i stort sett hela tiden.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-12-05 12:34

För Bilder och Musik tillåter programmet att du har en alternativ sökväg för databasen. Så gjorde jag tidigt med musik innan musik-i-molnet erbjöds. Jag har dock kvar min musik på extern hårddisk. Liknande är väl möjligt med Bilder också har jag förstått.
Hur det är med andra applikationer vet jag inte, men i princip kan du ju dubbelklicka på dokumentet på den externa disken och applikationen startas på din interna disk. Hämtade filer får du väl hålla ett vakande öga på, antal jag... Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-05 14:01

Det är väl inga problem. Flytta systemet, program och dina viktigaste filer till interna. Resten lägger du på externa.
Flyttassistenten brukar fungera bra på Mac. Jag använder oftast den. Välj delar. Lägg sedan dina projektfiler på den externa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2019-12-07 09:03
Ursprungligen av frazze:

För Bilder och Musik tillåter programmet att du har en alternativ sökväg för databasen. Så gjorde jag tidigt med musik innan musik-i-molnet erbjöds. Jag har dock kvar min musik på extern hårddisk. Liknande är väl möjligt med Bilder också har jag förstått.
Hur det är med andra applikationer vet jag inte, men i princip kan du ju dubbelklicka på dokumentet på den externa disken och applikationen startas på din interna disk. Hämtade filer får du väl hålla ett vakande öga på, antal jag... Lycka till!

Tack för svar! Jag ska titta mer på att använda alternativ sökväg. /J

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-07 12:46

Du kan enkelt ändra vissa sökvägar med Onyx
https://www.titanium-software.fr/en/onyx.html

1
Bevaka tråden