Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Numbers - Går ej låsa rubrik

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-11-21 21:34

Jag testar just om jag ska gå över från MS Office till Apples serie, i detta fall Numbers.

Har ett stort excel-ark med många formler. Vill absolut fortsätta använda kalkylbladet.

Öppnade det i Numbers, formlerna fungerar.

Men lyckas inte "låsa fast" översta raderna så att dom syns när man scrollar ner i dokumentet.
Följt råden här: https://www.idownloadblog.com/2018/11/02/freeze-columns-rows-in-numbers/
men det hjälper inte, översta raderna följer ändå med bort /upp när man scrollar ner.
Det ser också lite konstigt ut i menyn man ska kunna använda, se bild, 2 val är gråa. (Provat siffrorna 3, 4, 5 och sista menyvalet, även provat samma via Tabell-menyn)

Jag kan inte använda Numbers om inte denna funktion går att få till. Finns någon lösning?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-11-22 07:39

Version av macOS/Numbers?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-11-22 08:04

Fungerar enl guiden för mig med xlsx-filer på 6.1 / 10.13.6.
Kan du prova på ett nytt tomt Numbersdokument?

Brainstormar: kan det vara så att dokumentet innehåller flera tabeller, har du verkligen valt "rätt"?

Har gått över från MS office Excel, Word till Pages och Numbers.
Upplever också att deras tabeller fungerar inte alls bra pga måste utgå från deras färdiga mallar (finns inget annat val) med egna färger och extra rad och kolumn, som man inte kan ta bort. Dom lägger in annat typ typsnitt, färger mm som det är krångligt att ta bort. Man skulle vilja kunna välja själv från början med enkel tabell utan massa krusiduller.
Mitt råd, behåll MS office pga mer flexibilitet

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-11-22 10:13
Ursprungligen av calinou:

Har gått över från MS office Excel, Word till Pages och Numbers.
Upplever också att deras tabeller fungerar inte alls bra pga måste utgå från deras färdiga mallar (finns inget annat val) med egna färger och extra rad och kolumn, som man inte kan ta bort. Dom lägger in annat typ typsnitt, färger mm som det är krångligt att ta bort. Man skulle vilja kunna välja själv från början med enkel tabell utan massa krusiduller.
Mitt råd, behåll MS office pga mer flexibilitet

Du måste inte använda mallarna utan kan starta med ett tomt dokument.
Är inte krångligt att ta bort på befintligt dokument heller.

Ursprungligen av reboot81:

Du måste inte använda mallarna utan kan starta med ett tomt dokument.
Är inte krångligt att ta bort på befintligt dokument heller.

Vet inte hur du gör men för mig oavsett Pages eller Numbers så kommer automatisk massa formateringar med / framförallt rubrik raderna ovan och på sidan kommer automatiskt, samt färger även om man väljer infoga tabell "utan formatering".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-22 11:07

Numbers är snyggt och välgjort. Även trevligt att använda.
Men jag har gått över till Google Sheets. För mig är Sheets överlägset alla andra kalkylark. Visst vissa funktioner finns inte, men det kommer nya ständigt och jag har hittills inte saknat något som endast finns i Excel.

Senast redigerat 2019-11-22 11:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-11-23 20:11
Ursprungligen av reboot81:

Fungerar enl guiden för mig med xlsx-filer på 6.1 / 10.13.6.
Kan du prova på ett nytt tomt Numbersdokument?

Brainstormar: kan det vara så att dokumentet innehåller flera tabeller, har du verkligen valt "rätt"?

Mac OS: 10.14.6
Numbers: 6.2.1

Ser nu dock att det helt enkelt är begränsat till att låsa högst 5 rubrikrader - det funkar - men jag försökte låsa t.o.m. rad 8.

Så det funkar men med begränsningen: högst översta 5 raderna.
En begränsning som alltså inte finns i excel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-23 20:42

För din sinnesfrid bör du testa Google Sheets.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-11-24 11:26

Excel-tabell tappar proportionerna i Numbers

Ett till problem när jag öppnar excel-ark i Numbers:

Numbers skalar om tabellen.
Bild 1: Excel-filen jag använt som faktura, passar perfekt på en A4.
Bild 2: Öppnar samma fil i Numbers, den ändrar bredd och höjd på tabellen (men inte proportionerligt) så den blir för lång (får inte plats på en sida) och för smal (texten i botten, röd inringning, får inte plats).
Bild 3: Inställningarna.

Visst kan jag manuellt hålla på och justera men borde inte Numbers klara av att åtminstone behålla proportionerna på tabellen?
Det finns en skalningsfunktion i utskriftsläget men skalar jag ner den på en sida så blir det ännu mer text som inte får plats i sin cell.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-24 12:57

Blir det rätt proportioner efter att du ändra storlekarna på cellerna manuellt?

Den ser ut att vara en vettig faktura mall. Har du gjort den själv?
Skulle du kunna faktura-filen/mallen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-11-24 13:21
Ursprungligen av iSweden:

Blir det rätt proportioner efter att du ändra storlekarna på cellerna manuellt?

Den ser ut att vara en vettig faktura mall. Har du gjort den själv?
Skulle du kunna faktura-filen/mallen?

Ja, har gjort den själv.
Om jag ändrar storlek så kan jag ju göra den så den passar på sidan. Behövde bredda en kolumn så att firmanamnet längst ner fick plats + radera c:a 8 rader i tabellen.

1. Excel-filen
2. Efter import till Numbers
3. Efter manuell bearbetning i Numbers

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-24 14:12
Ursprungligen av RobertK:

Ja, har gjort den själv.
...

Stiligt. Tack.

Jag är nyfiken på hur detta blir i Google Sheets, har inte gjort så mycket som behöver skrivas ut.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-11-24 17:32
Ursprungligen av calinou:

Vet inte hur du gör men för mig oavsett Pages eller Numbers så kommer automatisk massa formateringar med / framförallt rubrik raderna ovan och på sidan kommer automatiskt, samt färger även om man väljer infoga tabell "utan formatering".

Finns en helt rent tabell som mall.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-24 18:18

Det gick ganska bra att konvertera till Google Sheets. Satte manuella marginaler i dokumentet och valde smal marginal vid utskrift.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-11-25 21:02
Ursprungligen av iSweden:

Det gick ganska bra att konvertera till Google Sheets. Satte manuella marginaler i dokumentet och valde smal marginal vid utskrift.

Google sheets funkar säkert bra. Dock undviker jag alla inloggningskrävande google-tjänster av integritetsskäl så därför försöker jag klara med med excel/numbers.

Ursprungligen av reboot81:

Finns en helt rent tabell som mall.

Lite OT men just en sådan finns bara i Numbers och ej i Pages.

1
Bevaka tråden