Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dropbox - Är symboliska länkar helt döda nu?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-18 22:19

Nu brast stödet för symboliska länkar även för mig. Just detta kan naturligtvis även bero på andra tekniska orsaker, men då Dropbox tidigare gått ut med att de ska dra in stödet så förefaller det mest troligt att länkarna inte följs.

Under det senaste har jag anat att någon förändring var på gång. Ett tag har nämligen synkningen fungerat utan att filernas ändringsdatum visats korrekt. Och idag brast det, på kontoret så hade jag inte samma version som hemma. Minst sagt tråkigt.

Hur går det för er?
Vad göra?

Stanna kvar med Dropbox? Och vända flödet, flytta allt till Dropbox och sym-länka ut.
Använda iCloud istället?

Jag har trivts väldigt bra med Dropbox hittills. Jättebra tjänst, välgjord och stabil.

En tidigare tråd med en del viktig information:
https://www.99mac.se/forum/t/327733

Jag har gått över till ickoud för privat bruk när bilder ramlade över 200GB så jag steppade upp till 2TB

Jobbet kör oneDrive så det blir inget dropbox längre

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-11-19 09:20

Kör icloud för bilder/backup av iOS-enheter och onedrive till allt annat. Brukar gå att få tag på 1-års för typ en tredjedel av priset på dropbox, särskilt såhär i black friday tider. Körde dropbox förut men tycker inte den gjorde något som inte onedrive också gör.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-19 11:14

För bra integration i iOS är det tyvärr bara Dropbox och iCloud som gäller, som jag ser det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-19 12:49

Jag har experimenterat lite. Det visar sig att iCloud också saknar stöd för symlänkar, för mappar som ligger utanför och som länkas in till iCloud-mappen.
Det får bli fortsatt användande av Dropbox. Särskilt då iCloud saknar många viktiga funktioner, ex. dela mapp med andra. iCloud har endast dela till andra för filer. Sedan så är Dropbox betydligt äldre och mer utvecklat med fler inställningar. Och Dropbox känns generellt snabbare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-19 13:02

Nu testade jag att symlänka in en ny mapp till Dropbox. Den fungerar på datorn, men om man går in via webbläsare så syns mappen som en fil med en pil på. Men den länken leder ingenstans, hela mappen har hanterats som en fil.
Men det visar sig att det är mer komplicerat med Dropbox. De gamla symlänkade mapparna fungerar fortfarande! Mitt första problem i trådstarten var relaterat till problem med Dropbox-klienten.
Dropbox har alltså varit schyssta och i tysthet låtit de gamla symlänkarna få leva kvar. Inte samma hårdföra linje som dagens Apple.

Senast redigerat 2019-11-19 18:01
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-04-15 22:02

Jag hittade en anteckning, så här kommer en sen uppföljning.
Dropbox bröt till slut stödet för symlänkar även för mig. Det skedde 11 januari i år, 2020.

Hur märks det att symlänkarna är helt döda? Mycket tydligt, mapparna på datorn som är symlänkar blir helt tomma! Men behåll lugnet! Filerna finns kvar i molnet på Dropbox. Jag lärde mig den hårda vägen att du ska inte göra old-school varianten och tanka ned dem manuellt och sedan lägga dem i Dropbox-mappen. Nä, flytta dem med hjälp av Dropbox-sajten ur den gamla mappen som symlänkats. Då vaknar de till liv igen och filerna synkas ned till din datorn. Sedan raderar du den gamla, tömda och numera svartlistade symlänkade mappen via Dropbox-sajten. Klart

Kanske ett onödigt inlägg. Vid det här laget så borde hela arbetskön på Dropbox vara klar för länge sedan.

Senast redigerat 2020-04-15 22:20
1
Bevaka tråden